Bad Ahrbach afgebroken, nu de opbouw van Holzstein h0e

Gestart door tomenriet, 12 april 2017, 01:17:56 AM

tomenriet

Goeie vraag, ja daar gaat nog wat onder komen, werken met fijne turf zal de ondergrond meer vorm geven.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

sdz1976

Je groene handen leveren puik werk  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

tomenriet

Ben er nog zeker niet klaar mee, moeten nog aardig wat bomen bij en natuurlijk ook struikjes.
Ook moet de bodembedekking nog wat worden aangepast, eerst afwachten hoe het er nu uitziet als het allemaal droog is.
Ik vraag me verder nog af of er langs de weg vanaf de brug straatlantaarns moet komen de ruïne wordt net als op mijn vorige baantje met leds uitgelicht.
Weer iets om over na te denken  :idea:

De 3 bomen links op de voorgrond moet ik nog planten, heb nu beetje last van de rug al dat spitten om de bomen te planten ga je wel voelen hoor.  :)



Achter de ruïne is nog een deel van de oude vervallen kasteeltuin zichtbaar, daar denk ik nog wat ruïne resten te vinden.
Dat worden dus weer gipsmuurtjes in stukken breken.



Je ziet, er moeten nog genoeg struiken bij.



Tot op heden gaat ie lekker met al dat groen.



Nu nog op zoek naar nieuwe bomen (onbewerkt zeeschuim), de voorraad is bijna op.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

Ben alvast begonnen aan de steenfabriek.

Eerst eens alle potjes verf verzameld en een beetje netjes gerangschikt.
Uitgedroogde potjes gelijk de kliko in en een lijstje maken wat er nog ontbreekt.  :)



Vervolgens een baksteenkleurtje gemaakt (extra in een potje bewaard voor herstel) en de muren geverfd. Gelijk hier en daar wat steentjes extra gekleurd om het egale uit de kleur te halen.



Het volgende is een wash met verdunde steinfarbe, de kleuren worden wat getemperd en de voegen krijgen een eigen kleur.



Op de foto van het moodboard is te zien dat er een pleisterlaag op de muren heeft gezeten, experiment met wat modelbouwgips om de resten van het pleisterwerk weer te geven. Morgen eens kijken of het a: blijft zitten en dan b: een cementkleur geven.





De schoorsteen heeft ook zijn basis kleur gekregen, wordt ook nog een uitdaging want wil er letters opzetten zoiets als S.B.A (Stein Bad Ahrbach) maar eerste de delen aan elkaar plakken en die kachelpijp ook nog verweren.



En voor wie wil weten welke kleuren zijn gebruikt.



Vakwerk en ramen geplaatst.
Zet het even op de kiek, dat heb ik dan weer, net nieuw en nu al de ruiten ingegooid.
Lopen er in Bad Ahrbach ook al belhamels en ander tuig rond of waren ze binnen gewoon aan het voetballen geweest.



Even ter afsluiting van de week de eerste paar muren geplaatst, morgen rustdag.
Morgenavond uit eten met onze zoon, schoondochter en de kleindochters, ze gaan daarna op vakantie.
Wil dan eerst niet te veel inspanning doen anders zit ik de hele avond weer het kalk van het plafond te hoesten en zo gezellig is dat niet.

Maar ben tevreden met wat ik tot op heden heb gedaan, krijg nu al en idee hoe het geheel bij elkaar gaat passen.
Fabriek staat nu wel even verkeerd om, de achterkant staat even aan de voorkant, da's wel tijdelijk een beter gezicht.

De ovendeuren zijn beetje bewerkt met wat poeders, tenminste ik neem aan dat het de ovendeuren zijn.



En zo ziet de muur met de kolommen er uit van dichtbij, komt uiteraard aan beide kanten.

De achterkant



De voorkant




Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

loebaske


Dat is precies men verf potjes collectie  ;)

Kautenbach


sdz1976

Knappe verwering  8) 8), en het zijn idd ovendeuren langs waar de stenen er in en er uit gingen.
Op de meeste plaatsen werden er toen geen deuren gebruikt, maar werd het gat dichtgemetst en na de bak weer opengebroken.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

tomenriet

Inmiddels alle bomen geplant, daarna weer verder met de steenfabriek.



weer verder met de steenfabriek, is toch wel belangrijk dat deze straks aan de slag kan gaan anders kunnen er in Bad-Ahrbach geen huizen gebouwd worden want zonder stenen geen huizen natuurlijk.

De ovendeuren zijn er klaar voor, moet nog wel de bodemplaat van kleur voorzien, deze zal verder in het landschap worden opgenomen want het meeste wil ik er straks niet meer van terug zien. Kan ik gelijk de witte naadjes wegwerken die aan de ondekant van de deuren te zien zijn.
Ook nog eens kijken of de voegen wat beter uit kan laten komen, deze vallen nu een beetje weg.



Even een overzicht van het bouwsel tot op heden.



Het ziet er allemaal een beetje rose achtig uit maar dat komt door slechte verlichting. >:-D

En ineens is er een gat in de muur, nu nog netjes afwerken met wat MDF.
Beetje naar rechts komt er nog zo'n gat zodat ik makkelijk straks bij de treinen in het schaduwstationnetje kan komen.











En ik had er nog zo aan gedacht, begin eerst met de onderste horizontale zaagsnede maar nee hoor, goede les voor de volgende keer.

Eindelijk is ook het tweede inspectie gat gezaagd. Nog even de randen afwerken dan kan ik vanaf de andere kamer bij het schaduwstation.





Gelijk het behang er af gehaald.













En poppetje gezien, kassie dicht.



maar weer wat klussen in de treinkamer, eerst en lichtlijst gemaakt want als er later wijnbergen overheen komen dan is het wel lekker als er wat licht is.
De ledstrip met extra dubbelzijdig tape vast gezet en aangesloten via een drukknop schakel ik het aan of uit.



Vervolgens de draden aan de laatste bezetmelders gesoldeerd en op de s88 aangesloten, de treinen kunnen rond rijden.





En zo gaat de eerste met een mooi gangetje op weg naar het station Bad Ahrbach.





Nu wordt het wel tijd om de boel eens verder lekker op te ruimen, kijken of er morgen nog fut in het lijf zit, eerst boodschappies doen.
Dan kan ik weer verder met wat sceney en wachten op de rail voor het pendelbaantje met de Railbus.

Lijkt een beetje onsamenhangend verhaal, ik liep een beetje achter en ga nu proberen een beetje de boel te upgraden zodat ik straks weer helemaal bij ben.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

Helaas de boel is inmiddels afgebroken, gewoon geen energie genoeg om er verder mee te gaan.
Volgend project wordt een h0e baantje, laterrrrrrrrrr
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

We zijn inmiddels ruim een jaar verder en de bouw van een smalspoorbaantje is in volle gang.
Eerst was er natuurlijk de onderbouw.
Tafel is verrijdbaar gemaakt en kan zo het hele kamertje door, ik kan dan van alle kanten er makkelijker bij.





De nieuwe centrale aangeschaft.



Bestelling rails en wissels ontvangen.



Dan de boel alvast beetje in vorm gezaagd, er zal een rivier en haven komen waar de smalpoortreintjes af en aan gaan rijden.



De benodigde trafo, centrale en decoders zitten er ook onder en de rails is inmiddels ook al uitgelegd.



Ook een bruggetje over de rivier ligt al op zijn plaats.



Ook de bouw van de scheepshelling is begonnen.







Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

tomenriet

Verder met de bouw, de rivier en haven worden aangelegd. Die achtergrondplaat was probeersel.



Er moeten natuurlijk ook muurtjes gebouwd worden.



Tegen het muurtje van de haven wordt een steiger gebouwd. Materiaal is vurenhout wat met een scherp mes nog een beetje word bewerkt.



De muurtjes achter en naast de steiger een kleurtje gegeven.



Ook de scheepswerf heeft al kleur en rails om kleine scheepjes de helling op te trekken.





Natuurlijk moeten er hier en daar wat meerpalen komen en langs de kade remmingen (geloof dat die zo heten)





Binnenkort weer verder met het bouwverhaal.

Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

tomenriet

Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

Een onderdeel wat bepalend is voor dit baantje is de steenfabriek.
Deze wordt helaas niet meer gemaakt maar is nog wel her en der te koop, via beurzen of marktplaats.
De steenfabriek komt in de linker hoek van de baan, een spoor aftakking gaat naar de steenfabriek.



Het spoor loopt ook naar de steiger zodat eventueel bestellingen van materiaal maar ook van te verkopen stenen daar kunnen worden afgehandeld.



Het terrein van de steenfabriek krijgt ook een behandeling met diverse soorten strooisel.



Verder wordt het landschap opgebouwd, met brokken xps plaat en Sculptamold ontstaat het landschap.





Natuurlijk zijn er ook tunnelingangen nodig, deze worden ook weer va houtjes gemaakt, balkjes en roerhoutjes, priam materiaal om mee te werken.







En dan word er rondom de tunnelingang de boel aangsmeerd met Sculptamold.



[/img]

Een deel van de achterwand komt vast aan de muur, daardoor worden de 2 achterste sporen met een achterwand overdekt en kan ik tenminste goed bij de diepte van de baan en op mijn gemak werken aan de achterwand.



De vaste achterwand in opbouw.



En met wat groen is het best te doen.



Het lijkt nu een beetje een modelbaan te worden. :D

Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom