Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

baanplan

Gestart door wimhelsen, 05 augustus 2006, 21:48:10 PM

wimhelsen

hoi iedereen,

sinds kort opnieuw begonnen met mijn modeltreienen, en aangezien ik nu eindelijk plaats tijd en zin heb, wil ik beginnen aan een spoorbaan. Ik heb al een tafel gemaakt van 2,50 m op 1,50m, maar ik geraak maar niet tevreden over een spoorplan. Ik zou een station willen en toch wel wat gerei en dergelijke. Heeft er iemand misschien wat tips?
groetjes
HO märklin digitaal, NMBS, III

Gerolf

Kijk eens in de rubriek "baanplannen".
Als je zegt dat je een tafel hebt gemaakt, moet ik me daar eentje met een vlakke bovenplaat bij voorstellen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

wimhelsen

hoi, ik ben voorlopig begonnen met een platte plaat, maar na veel denk en tekenwerk zal ik toch gaan werken met een tunnel voor mijn schaduwstation onder te verwerken
HO märklin digitaal, NMBS, III

Gerolf

Als je een schaduwstation onder een tunnel verstopt, moet je er toch voor zorgen dat dit steeds bereikbaar is.
De meesten kiezen, onder andere om die reden, voor een open-raam-onderbouw in plaats van een vlakke bodemplaat.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Zeg mannen wat is een schaduwstation eigenlijk en waarvoor dient het?



Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door belair

Zeg mannen wat is een schaduwstation eigenlijk en waarvoor dient het?



Dat zijn enkele (soms wel, meestal niet zichtbare) opstelsporen waar je de treinen kunt stationeren die niet aan het rijden zijn. Zo kun je een bepaalde trein laten rondrijden, die naar het schaduwstation laten komen, en een andere trein tevoorschijn halen.
Zo kun je afwisseling brengen in je treinverkeer, zonder treinen van je baan te moeten halen en andere erop te plaatsen

belair

Is dat station dan zichtbaar of moet je er aankunnen of hoe werkt dat?
Luc

Gerolf

Je moet er steeds voor zorgen dat alle rails bereikbaar zijn, en dit om storingen te kunnen verhelpen zonder een deel van je baan te moeten uitbreken.

Een schaduwstation kan op een lager niveau liggen dan je feitelijke baan: mits je een open-raam-onderbouw maakt, is die dan "langs onder" bereikbaar.
Je kan je schaduwstation ook achter een achtergrondplaat aanleggen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieseltje

Luc,

Dat station is normaal niet zichtbaar, vandaar de naam "schaduwstation", en bv. onder het normale, zichtbare niveau van je diorama, of bv. verscholen achter de achterwand etc...

Het is absoluut noodzakelijk dat je erbij kan komen, voor onderhoud, voor aanpassingen, voor de locomotief of wagen die net ontspoort op die plek etc...     Allemaal dingen om rekening mee te houden bij het ontwerp van je baan (en niet achteraf [:)])
(sorry Gerolf, dit is dubbel, je was me net even voor ....)
Benny

Gerolf

citaat:
Geplaatst door dieseltje
(sorry Gerolf, dit is dubbel, je was me net even voor ....)
Luc zal dit ook niet erg vinden ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw