Dortmund

Gestart door Metpetergaathetbeter, 06 april 2017, 20:33:23 PM


Metpetergaathetbeter

klaar om te vertrekken naar bovenstaande bestemming, misschien tot straks  ;)

Jurgen

Ik ben er gisteren gaan rondlopen en wat me opviel was dat er weinig volk was.

Mijn indruk was dat er ook weer minder banen stonden, maar sommige banen wisten wel veel toeschouwers te lokken.

Uiteraard ben ik ook door de andere hallen gelopen en daar liep nog minder volk dan in de hallen met modeltreinen.

Ach ja, ik ben er geweest, heb enkele autootjes gekocht en heb toch een tevreden gevoel. Volgend jaar ben ik er weer.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

raf

het blijkt de algemene trend te zijn dat hobby beurzen minder en minder volk trekken
goes was niet slecht maar nu ook weer niet van ja wadde
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Ik ben er vandaag geweest, met een delegatie van MTD, en we zijn er nog wat bekenden tegengekomen.
Ik had een verlanglijstje van dingen die ik wou vinden, en op 2 items na is dat gelukt (het laatste dankzij een tip van Evan)

Er staan intussen 51 foto's op mijn webstek: http://meb.gerolf.be/home/expo/ndort.htm

... en hier ook enkele:













Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Ook een aantal bekenden echter niemand van MTD, toch minder mooie banen en eerlijk gezegd enkele mooie Belgische banen  toch gemist !Ergens gelezen dat er nauwelijks Belgiisch materiaal te vinden was vond ik eigenlijk niet!Zowat van alle merken waren Belgisch materiaal te vinden, enkel LS en VBV nauwelijks of niet gezien. Er stond een LS stand met de (vernieuwde) Memling waar ook vernieuwde I10,I6' en resto-rijtuig inzaten. De vorige uitvoering was al heel mooi maar de vernieuwde versie was erg knap! :) ;)

evan

Gisteren met Patrick, Erik en Jean ook een dagje Dortmund gehad.  Er was in sommige hallen minder volk, maar bij de treinen was het meer dan druk genoeg.
Er waren een paar mooie banen, maar wat me opviel is dat er zeker 4 banen reeds un Dortmund hadden gestaan.  Dat vind ik straf als organisator dat men zoiets doet.  Echter is het voor veel mensen misschien de eerste keer dat ze die baan zien.

Wat ik zo leuk vind aan Dortmund is dat je er veel bij elkaar vindt en als je dan geconcentreerd en doelgericht zoekt, dan kan je echt dingen vinden die je al jaren niet kan vinden.  Dan sta je zo tussen preisertjes te zoeken en wordt je herkend qua stem door iemand die ook geconcentreerd aan het zoeken was.  Zo kan je dan snel even praten een tip geven en weer verder zoeken  ;D

Any-way goed gepakt en gezakt zijn  we tevreden naar huis gereden met materiaal voor La Vie en Rose, M'n 1/35 film-scenery uitdaging en Branchlines and Backwoods!

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modelbaanHO

Gisteren was ik mee met de MTD delegatie. In tegenstelling tot de voorbije jaren vond ik de kwaliteit van de tentoongestelde banen over het algemeen beter. Het blijft opvallend dat Duitse clubs banen maken zonder achtergrond, fries en behoorlijke verlichting en dat doet heel wat aan de presentatie van een modelbaan.

Voor mij was het een goedkope dag. Ik had een boodschappenlijstje van dingen die ik voor de clubbaan moest meebrengen, maar ik heb geen enkel item dat op het lijstje stond gevonden en voor mezelf waren er ook geen zaken waar ik specifiek naar op zoek was.

De foto's die ik heb getrokken kan je terugvinden op mijn website www.modelbaanho.be, foto's --> Intermodellbau.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Metpetergaathetbeter

#8
Luc, Uw foto's en die die van Gerolf bekeken, zonder elkaar te zien ongeveer kunnen vaststellen wanneer jullie er passeerden.
Nl aan de hand van die Franse lange wagon die door het schuurtje met zijn voorste assen naast de rails staat, later daar nog gepasseerd en die stond ondertss zoals hij hoorde te staan op de rails ;)
Trouwens beiden een goed verslag wat er te zien was en toch als je goed kijkt zijn er wel koopjes te doen.Afgelopen jaren deed ik telkens Liliputwagons mee die ondanks zij nog niet zolang op de markt waren voor de helft van de prijs.
Misschien niet meteen het meest gezochte wagon (trouwens zag ik eigenlijk nog koopjes maar je ogen moeten er gewoon opvallen,niet altijd gemakkelijk op het aangeboden spul).
http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_s_9/g901.html het handelt over deze wagon waarvan deze en één met een blauwe huif
aangeboden worden aan 25 euro hoewel deze uitvoeringen gewoonlijk volgens de uitvoering tss. de 45 en bijna 7O euro kosten).Die je ook in het Antwerpse kan zien alsook aan het vroeger Sidmar.( Ook de Sahimmns 900 werd aangeboden aan de normale prijs maar die had ik reeds allen )
http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_s_9/g900.html
Ik heb er een aantal van nieuw aan de verminderde gewone prijs gekocht en al elk jaar eentje meegebracht, dit jaar niet, ne mens heeft al zo veel hé ?
Ikzelf was op zoek naar DB Shimmns 708 (waar ik ondertss al een 25 verschillende nr's heb(tijdperk 5 zeg maar....beginnend met 476..........-.).Er geen gevonden of ik had ze al of dateerden uit tijdperk 4)

Groeten Peter ;)

modelbaanHO

't ja Peter, spijtig dat we elkaar niet zijn tegengekomen, maar enerzijds is het een vrij groot complex en er liep toch wel wat volk rond.
Ik ben 's morgens met Gerolf samen in Hal 4 vertrokken, na 4 standen waren we elkaar kwijt en ik heb hem pas 's avonds aan de bus terug gezien.
De andere MTD leden ben ik wel af en toe tegengekomen. Evan ben ik ook tegen het lijf gelopen (niet letterlijk dan)... maar dat was het.

Waarschijnlijk kan je wel koopjes doen, maar ik zocht ook niet iets speciaals. Ik heb trouwens al meer dan genoeg materiaal en er zijn voor 2017 nog een aantal nieuwigheden aangekondigd (zowel NMBS als DB) die ik toch op mijn verlanglijst heb gezet.  :)

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

sdz1976

Bedankt aan de fotografen, zo was ik er toch ook een beetje bij  :)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

doomslu

Bedankt voor de fotoreportages.
Dortmund lijkt me niet de expo waar je naar toe gaat voor de banen (al zie ik wel een paar leuke dingen), maar wel voor de handel.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modelbaanHO

#12
Citaat van: doomslu op 08 april 2017, 12:19:46 PM
Dortmund lijkt me niet de expo waar je naar toe gaat voor de banen (al zie ik wel een paar leuke dingen), maar wel voor de handel.
Klopt helemaal, maar dit jaar viel het beter mee dan de voorbije jaren - mijn persoonlijke mening.

Ik vond volgende banen mooi (die ik nog nooit eerder op een tentoonstelling was tegengekomen)
- de grote baan van MEC Bregenz, ook de manier waarop gereden werd. In de baan zaten 4 stations. Tussen de stations ligt enkel spoor. Er vertrok telkens een trein in de richting waarvan pas een andere trein in het station was binnengekomen. Dat bracht een heel afwisselend spoorgebeuren. Er werd ook rustig gereden en het materiaal was verweerd. Dat brengt direct heel wat sfeer en realisme.
- De baan van MEC Gera - het station Saale
- De baan van MEC Weida
Dan was er ook nog een mooie Z-baan, met een grote brug. De overgang van de baan naar de achtergrond was heel mooi gemaakt.


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

oebr

Citaat van: evan op 08 april 2017, 09:45:43 AM

Wat ik zo leuk vind aan Dortmund is dat je er veel bij elkaar vindt


Een goeie tip blijkbaar: geef eens een lijstje met gezochte waren aan een verkoper,
en dan heb je gauw een lege portefeuille op zak.
Ik was bvb al wanhopig omdat ik niks vond van de internationale rijtuigen die ik nog zocht, tot er toch ergens in een plastieken bak een wagen zat die op m'n lijstje stond.
"Geef dat lijstje eens" zegt die mens... en uiteindelijk heeft hij me met 6 wagens gelukkig gemaakt. Nog straffer: de geadverteerde prijs was 37 - 48 euro per wagen, ik heb ze voor 30 euro per stuk gekregen. Vond de prijzen bij Acme daardoor geen bezwaar.

Bij een Brekina verkoper dan weer zo eens langs me neus weg gevraagd of hij echt niks met Bitburger-logo's had ipv al die illustere Duitse wijwater-merken. No prob, haalt hij onder de tafel 2 plateau's vandaan boordevol stiekem (geen rechten op de logo's) geproduceerde vrachtwagens en camionettes uit diverse tijdperken (en gelukkig ook uit 1992-93, de tijd waarin OEBR zich situeert)...

Doordat de bus al in de middag moest vertrekken werd het een jachtige jacht, maar de buit was toch  :P

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Metpetergaathetbeter

#14
Citaat van: modelbaanHO op 08 april 2017, 12:23:56 PM
Citaat van: doomslu op 08 april 2017, 12:19:46 PM
Dortmund lijkt me niet de expo waar je naar toe gaat voor de banen (al zie ik wel een paar leuke dingen), maar wel voor de handel.
Klopt helemaal, maar dit jaar viel het beter mee dan de voorbije jaren - mijn persoonlijke mening.
Helaas verschelen wij hier van mening. Ik mankeerde toch banen met het Evan gehalte;la Bosse Grande,eigenlijk ook de betere Frans banen, inderdaad die banen die je aanhaalde  leuke waren! ;)

Jullie modulebaan zou daar zeker niet misstaan hebben, ik zou zelfs nog meer kunnen zeggen ............ ;D ;)