Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Belgische seinen

Gestart door philippe_007, 06 april 2017, 12:48:02 PM

philippe_007

vrienden,

ik ben op zoek naar info ivm Belgische seinen van de tijd van toen (periode 45 tot 80)....
Meer specifiek rangeerseinen of seinen dat werden gebruikt aan een loc depot.
Waar werden de seinen bv geplaatst aan de locloods, draaischijf, de wissel aan voor het hoofdspoor op te rijden...

Alvast bedankt voor de info,
Philippe


Michiel

Dat is een uitstekende vraag! Ik ben ook zoekende naar informatie hierover.

Wat ik persoonlijk afleidt wanneer ik de situatie bekijk, dan lijkt het dat een volledig depot buiten de beveiligde zone lag. Men verliet de beveiligde zone in kleine beweging (langs rangeersein) om het depot op te rijden. Binnen het depot waren er geen seinen. Wanneer men het depot verliet, dan kwam men bij het binnenrijden van de beveiligde zone langs een stopsein.

Ik vraag me dus ook af hoe de beveliging binnen het depot gebeurde. Een klein depot is niet zo'n probleem, maar een groot depot zoals vroeger Brussel-Noord of Schaarbeek heb ik geen idee. Reed men op zicht? Werden er tijdslots toegekend? Werkt men met handsignalen (vlaggen)? Geen idee, en dus vind ik dit een zeer goede vraag.

Wel zie ik dikwijls vaste seinen (borden), zoals stopborden op het eind van een kopspoor, een borden waar men moest stoppen voor het ontslakken of bekolen. Maar meer seinwerk heb ik in Belgische depots van voorheen niet gevonden.

Voor seinen van 1950-1980 zijn de hoofdlijnen voorzien van lichtseinen (achterbord met afgeronde hoeken), en de secondaire lijnen vooral tijdens de eerste helft  van die periode voorzien van armseinen van 3 standen. Op afgelegen zijspoortjes vond men nog hier en daar een achtergebleven ouder type sein.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

Michiel,

als ik het goed versta zal ik dus voor het binnen rijden een rangeersein en voor het buiten rijden een stopsein moeten voorzien.
Dan zal ik eens op zoek gaan naar foto's van deze seinen...

Voor het hoofdspoor ga ik moderne seinen gebruiken (het is nl voor mijn museum baan).   

Michiel

#3
Onder voorbehoud: een stopsein met rangeersein om het onbewaakte gebied (depot) op te rijden, en een stopsein (eventueel met rangeersein, afhankelijk of men in kleine beweging blijft of over gaat naar grote beweging.) om het beveiligde gebied weer in te rijden. Er zijn hier treinbestuurders op het forum die het hoogst waarschijnlijk wel weten.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modeltreinbart

Seinen tussen 1945 en 1980 zijn zeer verschillend van armseinen tot de electrische seinplaten met afgeronde hoeken.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

oebr


Stonden in depots dergelijke seinen niet ? :



deze is een van twee die in Raeren de draaischijf afdekten,
maar ik heb de indruk dat dit wel degelijk Belgische seinen zijn.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

mark7758

Ja. Die stonden ook in depot's.
Voorbeeld Gouvy verlaagde versie.

Mocht je vragen hebben? Gewoon tekening hier plaatsen en de antwoorden komen van de deskundige gewoon naar je toe.  8)
Lijkt wel reclame.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

oebr

in een ander draadje stond hier ook iets over vermeld, kan voor dit draadje ook nuttig zijn:

http://communities.zeelandnet.nl/hobo/p/80364-klassieke-beveiliging-chatelet-ville

We lijken hier wel een forum archeologen  ;D
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Gerolf

Ik volg dit in elk geval ook met interesse  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rixke rail

Er staat een artikel over de eerste lichtseinen vanaf 1933 in Op De Baan 133.
Scan is mogelijk ...
Verder is er natuurlijk de twee delen Histoire de la Signalisation Ferroviaire en Belgique uitgegeven door TSP
Investering in Papier ...
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Cedric

Ik zit met dezelfde vraag voor mijn depotbaantje.

Kleine schets hieronder:




Het bovenste spoor is zogezegd het 'hoofdspoor', dit is eigenlijk een accordement vanaf een klein station. De bedoeling is dat het depotbaantje later geïntegreerd wordt in een baan op mijn zolder en ik op deze manier een loc of enkele dienstwagons vanaf het station kan sturen naar de depot. Het is mogelijk dat ik verder op dit accordement nog een industriële aansluiting voorzie, dit zien we later wel...

Is de locatie van het stopsein ok of moet dit in de andere richting ? Wat indien het accordement nog voorbij het depot loopt ? Moet er dan nog een stopsein voor de andere richting ? Ik heb ook een klein perron voor het personeel van de depot voorzien op het accordementspoor. Moet er hier ook een sein voor ?  Graag jullie commentaar

gr
Cedric

mark7758

Daar zouden 2 seinen staan.
1 om het depot binnen te gaan. En 1 om het depot uit te gaan.
Keuze is dan nog wat voor seinen? (Klassiek of modern.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Cedric

Mark, bedankt voor je inbreng

Ik heb het aangepast en de situatie wat geschetst die ik na verloop van tijd zou willen bekomen:


Ik zou hier ook mechanische stopseinen gebruiken (zoals in foto hierboven)

Kun je eens bekijken en feedback geven ?
Alvast bedankt !

mark7758

We beginnen Rechts.
Het wissel wordt beschermd door 3 seinen. (Van alle kanten 1)
Doorgaande tak grote seinen met Rood/Groen/Wit
Het sein dat ook naar het depot kan leiden mag ook ook Geel/Geel tonen.
Het sein de baan op. Simpel houden. Rood/Geel-Geel/wit

Depot is goed. Maar als het doorgaande spoor ook gebruikt wordt om naar de fabriek gaat moeten er meer seinen komen.
Dan W2 in het spoor tussen W1 en W6 leggen en dan als Engels man. Heb je direct een bescherming voor rangeer bewegingen.
Er blijft nog maar 1 wissel over. Simpel Seintjes Rood/Geel. (Indien groot sein. + wit)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

krisds

De seinen bij het spoorverkeer lijken op het eerste zicht redelijk eenvoudig, maar zijn net zoals het verkeersreglement redelijk uitgebreid en continu onderhevig aan verandering of verbetering. Zo maken we nu de uitrol mee van cabinesignalisatie, terwijl op andere plaatsen in België er nog gebruik wordt gemaakt van vlaggen, mechanische seinen of telefonisch. Ik heb geprobeerd hieronder een korte en vooral niet complete samenvatting te geven van de meest gebruikte seinen in stations.

Eerst enkele algemeenheden.

Grote beweging; voor treinen en voor op hoofdspoor, als een sein openstaat in grote beweging is de volgende sectie vrij (tot aan het volgende sein). Een trein rijd in principe in grote beweging. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om te keren van kant. rangeerseinen tellen niet voor een trein in grote beweging.
Seinbeelden voor de grote beweging;
Belgïe telt twee soorten hoofdpanelen voor de grote lichtseinen, type1 en type 2. Type 2 is de meest voorkomende en kan rood, dubbel geel, groen, groen geel horizontaal of verticaal geven, met mogelijk bijkomende aanduidingen op het boven of onderpaneel. type 1 telt 3 verticale lampen; geel (bovenaan), rood (in het midden),
Mechanisch is dit een groot stopsein met seinarm die 90°(rood) of 45°(enkel geel) gedraaid staat.

Kleine beweging; voor bewegingen die tegen een trein moeten rijden (op bezet spoor), moeten rangeren of moeten wisselen van kant. Men rijd in "rit op zicht", de volgende sectie kan bezet zijn (wagons, andere loc,...).
lichtbeeld voor de kleine beweging is rood-wit (zowel bij type 1 als 2) .
Mechanisch werd er dan aan het groot stopsein een kleine seinarm (paars) voorzien. De grote seinarm (rood) gaf dan 90° aan, de kleine (paars) 45°.
Een loc start na het opstarten altijd in kleine beweging. Je word omgezet van kleine naar grote beweging voor door een groot sein dat openstaat voor de grote beweging voorbij te rijden.
Je hebt ook nog vereenvoudigde mechanische seinen, een rode plak (rood licht), die 90° of 180° wegdraaid en een witte plaat (geel licht) toont, die gelden voor grote en kleine bewegingen. Dit kon zowel op de grond of verhoogd (zoals op de foto van Raeren).  Bij lichtseinen zijn dit dezelfde lichtbeelden, maar dan in een zwart hoekig bakje
Je hebt dus ook  nog een klein rangeersein, een paarse cirkel, doorrit verboden en een witte rechthoek (geel licht), doorrijden voor kleine beweging. Bij de lichtseinen is dit een "katoog" met 3 lampen. Branden de onderste twee lampen, mag de kleine beweging niet door. Brand de bovenste en de rechtse lamp.

In de praktijk moet je nagaan welke bewegingen je wil uitvoeren. Het uitrijden van een depot doe je in kleine of grote beweging. Staan de rijtuigen of trein in een andere bundel of rij je los (enkel loc) naar een ander station? Dan zal je met grote beweging vertrekken. Moet er nog langs de bevoorrading, direct tegen een trein, gerangeerd of gedraaid worden van kant in de volgende sectie? Dan vertrek je in kleine beweging.
Voor het uitrijden van het depot heb je dus minimum 1 groot sein nodig, vaak aan het einde van de Wisselstraat, voor je het hoofdspoor op komt. Om te weten voor welk spoor het sein geldig is heb je vaak een vereenvoudigd sein, indien niet moet de seingever dit aangeven door het wegnemen van een rood mobiel sein. Een vlag overdag, een rode lamp 's nachts. Dat is dus al een beetje moeilijker om uit te beelden in model. Heel veel bundels in de Antwerpse haven zijn zo beveiligd.
Ook in reizigersstations zal men kiezen voor een groot sein dat zowel grote als kleine beweging kan toelaten. Vaak voor elk spoor. In de bundels wordt het een ander verhaal. Is de bundel nabij een groot station zal men vaak 1 groot sein als uitritsein voorzien voor elke kant dat een uitrit uit die bundel mogelijk is. Dit sein geld dan voor alle sporen die naar dat sein leiden. Die sporen zijn dan weer beveiligd met een vereenvoudigd grondsein of met een rood mobiel sein (vlag).
Op industriële aansluitingen, enkelsporige goederenlijnen of binnen goederenbundels met niet zo veel verkeer beveiligd men vaak alleen de aansluiting naar het hoofdspoor met een groot sein. Men voorziet dan wel beveiligingen om er zeker van te zijn dat er maar 1 beweging per keer kan plaats vinden. Dit is zowat het eenvoudigste om in model uit te beelden.

vragen altijd welkom, ik zal later eens replyen op cedric zijn plan (en seinen).