Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

bestaat er een canbus systeem voor s88 ed

Gestart door Dirk, 01 april 2017, 11:57:34 AM

Dirk

Heren,

Bestaat er eigenlijk een canbus voor de treinbaan te ontlasten van het vele draden trekken? Het zou toch gemakkelijk zijn om 1 netwerk kabel rond te leggen en elke wissel en sein sturing daar over te brengen? Dan zou er aan ieder item wel een decoder moeten hangen, echter veronderstel ik dat zulks zo klein kan zijn dat het vlot in een stekkertje is in te bouwen. Uiteindelijk moet die decoder alleen zijn adres met bijbehorende opdracht uit te lezen. En bij terugmelding zijn specifieke adres te melden aan de centrale. Ik ben de bouw aan het plannen, en moest er zo iets bestaan zouden er onder de baan veel minder draden moeten lopen. Ik weet van het bestaan van Rocrail, maar zoals ik het begrijp is dat alleen voor loks aan te sturen. Wie kent zo'n systeem?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Geert

Loconet,

Ben nu bezig met een I/O systeem via Loconet.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirk

Citaat van: Geert op 01 april 2017, 14:50:04 PM
Loconet,

Ben nu bezig met een I/O systeem via Loconet.

Geert

Ja Geert, Loconet is het protocol, maar ik vraag me af of er ook praktische divices bestaan om optimaal gebruik te maken van loconet, dus divices in een "chain" zodat ik met een minimum aan kabels alle wissels, seinen, meldingen ... kan sturen/bedienen. en liefst met een gebruiksvriendelijke user interface.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

anne w

Beste Dirk,

Zolang als er geen alternatief voor het S88 systeem is van een grote fabrikant, zul je altijd een aparte bekabeling van het S88 systeem houden.

Voor de data voor wissel-, sein- en schakeldecoders kun je toe met een 2-aderig datakabeltje met makkelijke stekkers in een ringleiding

Voor de "kracht" voeding van wissel-, sein- en schakeldecoders zul je een ringleiding van geschikte doorsnee moeten aanleggen.

Voor de voeding van de rails zul je een ringleiding van geschikte doorsnee moeten aanleggen.

Uit je vraagstelling concludeer ik dat je "vergeet" dat diverse apparatuur ook een relatief hoge stroom vraagt, het gaat niet alleen om data.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Ben

Citaat van: Dirk op 01 april 2017, 18:35:07 PM

Ja Geert, Loconet is het protocol, maar ik vraag me af of er ook praktische divices bestaan om optimaal gebruik te maken van loconet, dus divices in een "chain" zodat ik met een minimum aan kabels alle wissels, seinen, meldingen ... kan sturen/bedienen.


Je kunt een LocoNet netwerk aanleggen. Hierover praten alle jouw LocoNet devices: wissel/sein/servo decoders, terugmelding, boosters, handregelaars etc..

Gr, Ben.

Dirk

Ik ga nu proberen met de spullen van Rosoft alles naar Loconet te brengen. Eigelijk had ik dat vroeger ook maar door verkeerd nadenken was het een mix van alles. Alleen jammer dat elke bezetmelding naar een S88 module moet, bij een uitgestrekte baan is dat niet evident. Gelukkig heb ik hier nog een 10tal S88 modules liggen die kan ik dan verspreid onder de baan hangen, ik veronderstel dat niet alle aansluitingen vol moeten zitten.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Ben

Als ik naar je baanplan kijk valt dat allemaal wel mee Dirk. En S88 kun je prima verbinden met utp kabel wat je eenvoudig op maat maakt.

Plaats de modules daar waar je ze het hardst nodig hebt. En vol bedraden van elke module is sowieso niet handig voor het geval dat je ergens nog eens een meldertje extra nodig hebt.

Gr, Ben.

Dirk

Citaat van: Ben op 03 april 2017, 14:08:03 PM
Als ik naar je baanplan kijk valt dat allemaal wel mee Dirk. En S88 kun je prima verbinden met utp kabel wat je eenvoudig op maat maakt.

Plaats de modules daar waar je ze het hardst nodig hebt. En vol bedraden van elke module is sowieso niet handig voor het geval dat je ergens nog eens een meldertje extra nodig hebt.

Gr, Ben.

Ja zo heb ik het nu in gedachte, eerst eens zien hoeveel meldpunten ik ga nodig hebben.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100