Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Forum - Verkoopprincipes

Gestart door Gerolf, 04 augustus 2006, 20:57:22 PM

Gerolf

Het is zeker niet mijn bedoeling persoonlijk te zijn. Echter:

- Ik heb hier al veel te vaak gezien dat iemand iets te koop zet tegen een naar zijn persoonlijk oordeel redelijke prijs, en anderen -ge?nteresseerden maar niet kandidaat-kopers - over de prijs gaan meieren.
- Ik heb over dit onderwerp ook al vaker (tegen-)reacties gezien, in de trant van "gun die verkoper toch een kans om een mooie prijs te halen"
- Mensen vragen om een verkoopprijs, en hoeven niet het bedrag te vernemen via e-mal.

Dus:
- laten we verkopers met rust, ook al vragen ze (te) hoge prijzen?
- beschermen we de kopers door hen de correcte prijzen te laten weten?
- ...

En vooral: Ik wens hiermee een open discussie te starten, om een concensus te bereiken. Mogelijk kan die concensus zich vertalen in een richtlijn voor de "koopjes"-rubriek.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ronny-vdv

@Gerolf,

Ik heb terug mijn prijzen vermeld. Nu kunnen ze mij terug omver schieten.

Groeten,

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

loebaske

Volledig met je eens Gerolf, heb hier ook al prijzen
gezien die me absoluut niet bekoren, maar swat, er waren
wel personen die het er wel aan konden besteden...

Denk dat men hier het forum best wel iets kan aanbieden
om te verkopen, maar denkelijk duidelijk met prijs en
eventueel (bijna onverwijl) met foto, en wie het te duur,
te goedkoop, of het onnozel vind, die hoeft niet te
reageren, das simpel......

Als je op een ruilbeurs iets te koop ziet staan, en het
is te duur, gaat je toch ook niet de verkoper uitschelden,
maar verlaat je gewoon zijn verkoopstand

ERVIN

Hoi Gerolf,een zeer goed initiatief,maar ik heb toch enkele vraagjes,stel,ik wil een reeks 77/78 verkopen,wat moet ik daar dan voor vragen,waar vind ik de juiste prijzen van het model,waar kunnen kopers en verkopers zien hoeveel op dit ogenblik zulk een loc nog waard is,bestaat er nota bene een site waar richtprijzen gegeven worden voor allerhande modeltreinartikelen?
En vooral,wie bepaalt dat,een reeks 77 kan 4 jaar oud zijn of hij kan enkele maanden oud zijn,wat zich dan weer vertaald in een hogere prijs voor de jongere loc.
Het lijkt mij niet simpel om met een goede oplossing voor de dag te komen,die zowel goed is voor de verkoper als voor de koper.

janjozef

De tweede handsprijs word meer bepaald door zeldzaamheid dan nieuwprijs. Natuurlijk hoeveel mensen het stuk op dat ogenblik wensen. En een site bestaat niet. Volg gewoon de verkoopsprijzen bij de veilingen en je weet het ongeveer. Ook op beurzen kun je al een goed zicht krijgen. Maar een prijzencatalogus zoals bij auto's bestaat volgens mij niet.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

Ik ken iemand van op de kernredaktie van MSM die ettelijke uren van zijn tijd gestoken heeft in het opvolgen van de verkoop op veilingsites zoals E-bay.De resultaten daarvan zijn gepubliceerd in enkele nummers van MSM precies om mensen een idee te geven wat er zoal betaald wordt voor welk materieel.

Gerrit

ysbeer

Ik vind dit verrekt lastig,soms voel ik mij geroepen om een eventuele koper te beschermen.
Maar dat pakt dan soms heel verkeerd uit,het geven van je eigen ervaring is een glibberige zaak heb in zelf ondervonden,het is heel moeilijk objectief te blijven.
Ik denk dan ook dat we ons van het geven van commentaar op de kwaliteit moeten onthouden,tenzij de feiten keihard te bewijzen zijn.
En dat zal vaak niet meevallen.

Iets anders vind ik de prijs.
Als iemand een lok aanbied voor een prijs die ligt gelijk of boven de prijs waar voor iedereen met enige moeite hem nieuw kan kopen dan lijkt het mij niet onredelijk dat ook te vermelden.
Het moet dan wel hard zijn niet ,een vriend van mijn broer en daar een zoon van heeft hem ergens voor zoveel zien staan.
dat werkt niet.

Ook duidelijke en aanwijsbare onjuistheden in de aanbieding mogen volgens mij worden vermeld.
Maar alweer ze moeten hard zijn,en niet(zoals ik)een persoonlijke ervaring.
Dat is mijn mening,maar ik geef hem graag voor een betere.
En als jullie er anders overdenken en dus andere regels opstellen zal ik me daar ook aan houden.

wim ysbeer

svvander

Goed gesproken (of all? geschreven) Gerolf!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Iets anders vind ik de prijs.
Als iemand een lok aanbied voor een prijs die ligt gelijk of boven de prijs waar voor iedereen met enige moeite hem nieuw kan kopen dan lijkt het mij niet onredelijk dat ook te vermelden.



Da vind ik ook. Het moet kunnen dat iemand vermeld van: "ik heb deze loc/rijtuig voor ......? gezien bij handelaar X." (als de nieuwprijs bij die handelaar lager ligt dan de vraagprijs)

Op dat moment moet de verkoper ook beseffen dat hij die prijs nooit kan krijgen. Als hij dat niet wilt beseffen, dan is hij erop uit om anderen het geld uit de zakken te halen.

janjozef

Dat vindt ik ook logisch, uiteindelijk mogen we elkaar beschermen tegen afzetterij. Als zal het moeilijk zijn om juiste prijzen te geven even een vb een jaar of 4 geleden voor Roco terug uitkwam met zijn hld 59's was de tweedehandsprijs voor de oude 59's opgeklommen tot bijna 200?, sommigen gingen zelf tot 250? nu zijn ze maar 100? niet meer waard en dan moeten ze nog in goede staat zijn.
dus oppassen met prijzen, het kan varieren.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

Wie geinteresseerd is in prijzen mag mij mailen.
ik meen op dit gebiedt enige kennis te hebben (dan meen ik maar hoor)
wel merk /type/nr opgeven.
Het is maar een aanbod ,als er niemand komt ook goed
En beweren dat ik altijd de laagste prijs van europa weet doe ik ook niet.
wim ysbeer

svvander

Wim (Ysbeer), je bedoelt dan toch prijzen van nieuw materiaal he?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ysbeer

Inderdaad de laagste prijs waar voor ik meen dat je het nieuw kunt kopen

wim ysbeer

Gerolf

Weerom mijn eigen mening, maar in het streven naar een concensus:
- we beschermen verkopers als ze niet boven de nieuwprijs (of daaromtrend) gaan
- we beschermen kopers door hen op eventuele woekerprijzen te wijzen, maar dan moet het wel over een duidelijk verschil gaan (minstens 10 of 20 procent teveel of zo)
- verkopers moeten steeds een vraagprijs vermelden.
- bij gebruikte tweedehandse: ook een foto van de koopwaar (om kwaliteit van de stukken toch wat te kunnen beoordelen)

Dat is meteen al een stuk concreter, h?? Uw reacties graag ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

- we beschermen kopers door hen op eventuele woekerprijzen te wijzen, maar dan moet het wel over een duidelijk verschil gaan (minstens 10 of 20 procent teveel of zo)
...



10 of 20 procent dat is nogal wat op een lok van 200 euro praten we dan over 40 euro.
ik persoonlijk vind dat zodra de vraagprijs de nieuwprijs overstijgd je dat mag(niet moet)signaleren zonder boos commentaar van derde.
Verkopers kunnen aardige mensen zijn maar kopers ook.Beide verdienen het zoveel mogelijk informatie te krijgen.

wim ysbeer