Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Motorizeren van 3D-print modellen

Gestart door railrunner, 28 maart 2017, 21:59:08 PM

railrunner

Daar verscheidene Belgische modellen niet door de alom bekende fabrikanten geproduceerd zullen worden, dient de anderschalige zich te wenden tot de aangeboden 3D-print modellen die beschikbaar zijn bij o.a. Shapeways.  Gelukkig zijn er een aantal modelbouwers die hun tekentalenten aangewend hebben om Belgische modellen of onderdelen 3D-print aan te bieden in o.a. schaal N zoals AGP3D, BREMO, Céstemodels, Thommy en Spoor Negen.

In dit draadje wil ik niet ingaan op het behandelen en/of  schilderen van modellen, maar wel op het motoriseren van modellen vooral uit het gamma van AGP3D.  De drempel is misschien bij sommigen te hoog, volgende kan een leidraad zijn.

Als motorisatie voor 3D-print modellen zijn de chassis van Tomytec vrij interessant. Ik gebruik deze dan ook als basis voor verschillende 3D-print-modellen.  Bij aanschaf van Tomytec-chassis met je vooral letten op de letters A,B,C of D.  Deze zijn van belang voor de wielafstand van de wielstellen.  A komt overeen met 14mm (2,24m) asafstand, B met 16mm (2,56m), C met 12 mm (1,92m) en tenslotte D met 15,4mm (2,46m).  Voor welke motorwagen/stel welke asafstand heeft, moet ik ook opzoeken, misschien dat er mensen zijn die deze kennen en hier willen vermelden.



Ook de afstand tussen de draaiassen van de wielonderstellen kan een keuze in Tomytecmotor bepalen.  Sommige Tomytecmotors kunnen dan rectstreeks onder een 3D-kap geplaatst worden.



Eens de verpaking open zie je het motorstel + een aantal assescoires zoals koppelingen en verschillende profielen voor de wielonderstellen die gewoon op het wielonderstel gedrukt moeten worden.



Na het uit elkaar halen van alle onderdelen, blijft er alleen het plastiek chassis over met de wielstellen.  De wielstellen zijn eenvoudig te verwijderen door het kapje erbovenop te verwijderen, wielstellen 90° te draaien en tenslotte te verwijderen.









(We maken hier een motorizatie voor een reeks 44/45).

Eerst bevestigen we de koppelingen op de wielstellen.  Bijgevoegd zijn 2 verschillende verlengstukjes die afhankelijk van het model al dan niet nodig zijn.  Voor de AR44/45 zijn ze niet nodig.  Of ze nodig zijn, kan je beter even testen.  Eens de keuze gemaakt, is het wel aangeraden om de kopelling vast te lijmen op het wielstel.  Proefondervindelijk durven ze al eens te lossen.







De stroomgeleidertjes worden afgeknipt volgens onderstaande foto:





En bevestigd zoals in het originele chassis.  Het gewicht uit de oorspronkelijke chassis vervang ik door door stukjes lood, ook voeg ik extra loodplaatjes toe als vervanging van andere gewichtjes uit het oorspronkelijk chassis omdat die niet meer terug geplaatst kunnen worden, zie volgende stappen.



De geleiders aan elke zijde worden met elkaar verbonden de de motor Met het oorspronkelijk gewicht onder de motor klikt de motor niet vast in zijn voorziene klemmetjes, met vervanging door de loodplaatjes dan weer wel.

Extra gewichten worden toegevoegd, zie foto.  Vervolgens worstelen we met het volgende probleem, de cardankoppeling tussen motor en wielstel.  Bij dit model is één zijde OK, de andere zijde duidelijk niet, maar het kan ook gebeuren dat de cardanas aan beide zijden aangpast moet worden.



Ik snij één as in twee en voorzie een koperen/messing buisje op juiste lengte, te meten.  Buisje heeft een diameter van 3mm met een binnenopening van 1mm, te groot voor het asje dat 2mm meet.



ik verwarm met en soldeerbout het metalen buisje en druk één stuk van het asje erin zodanig dat het plastiek asje smelt en de vorm aanneemt van de binnenbuis.  Wel op letten dat het platiek asje in de lijn blijft van het metalen buisje, want bij draaien van de motor moet combinatie cardanasje / metalen buisje mooi bijven ronddraaien.





Erin plaatsen en motor is klaar om verder afgewerkt te worden digitaal of analoog naar keuze.

Hierbij enkele afgewerkte modellen met bovenstaande principe:









marc goovaerts

Bedankt, Jim !

Da's eentje om te volgen en bij te houden.

Steam.N

#2
Jim, hartelijk dank !
Dit is een prima handleiding, die me later zéker van nut zal zijn  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Bedankt voor deze uiteenzetting. Mag ik vragen waar de nieuwe kastbodem vandaan komt? Eigen 3D-printwerk? Want het is al helemaal voorbereid om de draaistellen, motor en overbrenging te ontvangen. Dat lijkt me niet toevallig. En, hoe centreer je de verlengde as? Dat is niet evident en bij de minste foute uitlijning schudt je model dat het een lieve lust is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

De kastbodem is ook 3D-print van AGP3D, ook verkrijgbaar via Shapeways.  Ik heb wel gemerkt dat kastbodem en de kast zelf niet perfekt passen.  Van de kastbodem moet je zowel links als rechts een paar milimeter afvijlen en inkepingen maken voor de lichten.

Als je de kast bestelt bij Shapeways, zitten alle onderdelen zoals buffers, frontverlichting (zonder lampjes/LED uiteraard) inbegrepen.  Ook handig, dan kan je deze apart schilderen.  Er zijn uitsparingen voorzien om deze te bevestigen.

railrunner

Het centreren van de assen is inderdaad lastig.  Als het metalen buisje nog warm is en de plastiek nog een beetje 'vloeibaar', dan moet je het buisje wat rollen met asjes erin.  Tijdens de tijd van het rollen (paar seconden) is het de kunst om de asjes dan te centreren.  Gaat wel goed, want de diameter van het buisje is precies de lengte van de koppen van de as (deel dat in motor en uitsparing aandrijving wielstel past, dus dat kun je prima op een plat vlak doen.  Eenmaal hard, kun je het beter niet meer opwarmen, want dan wordt het een knoeiboel.  Gezien het plastiek is, kun je manueel wel nog iets corrigeren, zeker als je het gecreerde stukje in het metalen buisje bevestigd.

adrievans

Is er geen passend buisje te vinden  in mm maten of engelse maten die wat meer in de buurt komt.
Ik vind 1 mm verschil nogal wat.

argilla

Citaat van: railrunner op 29 maart 2017, 08:59:26 AM
De kastbodem is ook 3D-print van AGP3D, ook verkrijgbaar via Shapeways.  Ik heb wel gemerkt dat kastbodem en de kast zelf niet perfekt passen.  Van de kastbodem moet je zowel links als rechts een paar milimeter afvijlen en inkepingen maken voor de lichten.

Als je de kast bestelt bij Shapeways, zitten alle onderdelen zoals buffers, frontverlichting (zonder lampjes/LED uiteraard) inbegrepen.  Ook handig, dan kan je deze apart schilderen.  Er zijn uitsparingen voorzien om deze te bevestigen.


ben aan het zoeken geweest op  "3D-print van AGP3D"  voor de kastbodem maar niets gevonden. Kan jij iets meer info geven  aub ( waar ) ? THX
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Citaat van: adrievans op 29 maart 2017, 10:58:51 AM
Is er geen passend buisje te vinden  in mm maten of engelse maten die wat meer in de buurt komt.
Ik vind 1 mm verschil nogal wat.

Misschien wel.  Ik heb daarvoor eens op een beurs wat gezocht en gekocht bij Paul Bellon.  Ook eens gezocht tussen de plastiek profielen van Evergeen, maar deze laatste zijn dikker voor dezelfde binnenbuisdiameter, dus hetzelfde probleem en daarbij komt nog een probleem door de dikte van de plastiek buis.  De koperen/messing profielen leken mij het meest geschikt hiervoor.

59erke

Jim, erg handige topic.

Je kan er misschien nog een vervolg aan breiden en uitleggen hoe je dergelijke chassis digitaliseert.

Btw heb je de kast van de 45 zelf gespoten en decals gemaakt of komen deze van André ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Graag gedaan.  Een vervolg aan breien om het model te digitaliseren?  Wordt voor gezorgd.

Alle modellen zijn zelf gespoten en ook decals zijn zelf gemaakt.  Momenteel ben ik bezig met het spuitwerk van een reeks AM75, in bordeaux livrei.  Motor helaas reeds gedigitaliseerd.

Gerolf

Erg interessant wat je hier toont, Jim. Bedankt !  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw