de kamer rond

Gestart door Dirk, 26 maart 2017, 21:19:02 PM

Dirk

Citaat van: stoomlokje op 11 april 2017, 11:27:18 AM
Als je digitaal gaat rijden , normaal niet. als je ervoor zorgt dat de beide sporen dezelfde polariteit hebben langs dezelfde zijde over gans de baan.
bvb : bij het bovenste spoor de bovenste rail de rode draad , dan ook bij het onderste spoor de bovenste rail de rode draad aansluiten. en aan het uiteinde ( bij de 2 terugdraai-bochten ) een keerlus-schakeling , dan is alles ertussen in orde.

Welke noem jij de terugdraai bochten?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

stoomlokje

diegene die Frans ook al aangeduid heeft op uw tekening.

Grtjs,

Saskia

Dirk

Citaat van: stoomlokje op 12 april 2017, 02:36:56 AM
diegene die Frans ook al aangeduid heeft op uw tekening.

Grtjs,

Saskia

Nu ben ik helemaal niet meer bij, dit is toch een andere tekening, De aantekeningen van Frans gingen over een vorig idee met 2 spiralen. Sorry, ik snap er echt niks van van die keerlus problematiek. Het gaat toch over het zichtbare gedeelte en dat is nog maar in ontwerpstadium, in heb 1 deel van 1 station met 2 hosentrager erin, eigenlijk vroeg ik of die 2 een probleem geven. Ik word er een beetje moedeloos van, de klik wil niet komen.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Michiel

Dirk, die kruiswissels (Hosertragers) geven geen probleem in digitale operatie (DCC). De polariteit op beide parallele sporen is in DCC dezelfde, dus geen enkel probleem.

Je zal enkel moeten letten op de polarisatie van de electrofrog puntstukken van de kruiswissel, maar dat is een verhaal voor later. (tip: schakel steeds alle vier de wissels in ofwel afbuigende, ofwel rechte stand. Dan heb je geen conflicten).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirk

@Michiel.
Ik denk dat ik met een gebrek aan kennis en juiste begrippen kamp.
Is er een verschil tussen een keerlus en kortsluiting? Ik ben nu bezig om het schaduwstation uit te knobbelen, en daar heb ik nu de hele lus links geïsoleerd om daar een keerlus module aan te sluiten. So far so good. Daar zie ik een lus in en ik veronderstel dat ik geen digitale spanning en geen digitale massa moet aansluiten in die lus, ik denk dat de module dat doet. Die lus moet dus ook 1 blok zijn zodat er geen 2 treinen in de lus kunnen terecht komen,
Als dat klopt kan ik het hele schaduwstation deel als klaar beschouwen en me verder concentreren op het boven gedeelte. Of moet ik nog rekening houden met de 2 niveaus? Ik kan die onafhankelijk spanning geven met mijn booster. Ik denk dat dat de gemakkelijkste oplossing is.
Jammer dat wintrack zo weinig gebruikt wordt, het zou zeker zo gemakkelijk zijn als er iemand naar het plan kon kijken en me op de fouten(moeilijkheden) kom wijzen.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Michiel

Jouw samenvatting klopt: de keerlusmodule vangt de polariteitswissel op, met 1 enkel blok, en er mag maar 1 trein tegelijjk in of uit rijden. Je mag gerust elk niveau met een aparte booster voeden (hoeft niet), maar de boosterzones moeten elektrisch volledig van elkaar geïsoleeerd zijn met isolatielasjes in beide spoorstaven, en de polariteit van beide boosters moeten gelijk aangesloten zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirk

Michiel,

Ja daar was ik van op de hoogte, in mijn marklin baan maakte ik ook gebruik van een booster. Maar voor die keerlus module moet ik toch ook de 2 rails isoleren?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

klopt Dirk. Een keerlus moet je gewoon beschouwen als een afzonderlijk blok, dus dubbel geïsoleerd dat gevoed wordt via de keerlusmodule.
Hoe je de boel moet aansluiten hangt een beetje af van module tot module, maar het wijst zichzelf meestal uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirk

super, morgen hout halen en beginnen mat het schaduw niveau. Doet me deugd dat ik nog eens iet kan maken ipv te plannen.
Voorlopig bedankt en tot binnenkort. :-)

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Michiel

Zoals Frans al zei: dubbel isoleren (je wilt de twee sporen elektrische ompolen, vandaar). In de handleiding van de keerlusmodule (om het even welke) staat precies hoe je de aansluiting moet doen. Geen zorgen maken, het is makkelijker dan het lijkt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirk

Heren,

Ik ga mijn rails bestellen bij Hattons, maar ik heb eerst nog een vraag, heeft Peco code 100 ook electrofrog wissels? Ik zie dat niet in de Wintrack bibliotheek.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

Wissels bij Peco zijn er in beide uitvoeringen:
SL-xx: Insulfrogs
SL-Exx: Electrofrog
http://www.peco-uk.com/prodtype.asp?strParents=3309,3322&CAT_ID=3327&numRecordPosition=1
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirk

bedankt Frans, dan zal ik eens wat geld naar het buitenland verplaatsen.. :-)
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Dirk

Zo, ik heb de prijs gekregen van bij Hatton's, daar ga ik volgende week bestellen, ik laat de definitieve tekening eens zien mss zijn er opmerkingen waar ik nog rekening moet mee houden. De rare kronkel boven in het midden is daar omdat de spoorlijn voor het raam komt en zo kan het raam nog open. beneden rechts zit ook een raam, maar daar ben ik van plan om een brug te maken als wegneembaar element. Indien dat mee valt, dan doe ik dat boven in het midden ook. De helix kan ik eventueel nog zo maken dat boven uitkomt zonder bocht en onder begint met een bocht, omgekeerd aan de huidige situatie. De " hosentragers" heb ik eruit gelaten,



-------------------------------------------------------------------------------------------



-----------------------------------------------------------------------------------------------



2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

stoomlokje

In dit topic ook geen enkele foto meer te bekijken. :-\ :'(

Grtjs,
Saskia