Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Railspanning bij uw digitaal systeem

Gestart door eve, 25 maart 2017, 19:21:24 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 26 maart 2017, 12:44:50 PM
Je kunt beter de effectieve spanning meten.
Aangezien digitale spanning een wisselende blokspanning is zijn effectieve waarde, gemiddelde waarde en topwaarde gelijk.

pandur

#16
Het meten van de digitale spanning kan zomaar niet met een multimeter ,
Sommige digitale centrales zijn uitgerust met een inwendige afleesbare "uitgang spanning"
Deze uitgang spanningen verschillen , volgens merk (centrale)  en of toepassingen .
Zo kan de uitgangspanning van de ECoS (en boosters)  geregeld worden tussen 14,5 V tot 21,5 V
De reden is de toepassing ;
aangewezen is voor de "n" spoorrijders 15V - 16V , voor 2 Railrijders DCC H0 16V - 18V
Voor H0 3 Rail 18V - 20V , bij spoor "1" 18V - 21V en voor Spoor "G" 20V - 21V .

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 maart 2017, 13:58:10 PM
Aangezien digitale spanning een wisselende blokspanning is zijn effectieve waarde, gemiddelde waarde en topwaarde gelijk.
Gedeeltelijk waar maar het is geen symetrische blokspanning, dus zal de gemiddelde waarde en effectieve waarde lager zijn dan de topwaarde.


En kun je hem het beste meten met de linker schakeling.
Jouw eigen plaatje

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 26 maart 2017, 21:28:47 PM
Gedeeltelijk waar maar het is geen symetrische blokspanning, dus zal de gemiddelde waarde en effectieve waarde lager zijn dan de topwaarde.
Dat hij niet symmetrisch is maakt niet uit. Op elk moment is de spanning gelijk, behalve dan dat die de ene keer positief is en de andere keer negatief. Als je gelijkricht krijg je een strakke gelijkspanning.
DCC is overigens wel symmetrisch, de pulsen komen altijd in paren, steeds een negatieve en een positieve van dezelfde lengte.

Strikt genomen is de gemiddelde waarde nul omdat het positieve en negatieve deel tegen elkaar wegvallen. Maar ik kijk dan even niet naar het teken, omdat de spanning in de decoder toch dubbelzijdig gelijkgericht wordt, zoals in het linker meetschema wat je laat zien.

efl045

#20
Citaat van: PietB op 26 maart 2017, 12:44:50 PM
Citaat van: efl045 op 26 maart 2017, 12:30:20 PM
De 60V peak-to-peak is ten andere gemeten met een digitale scoop met uitgebreide ingebouwde meetmogelijkheden, ik zie nog altijd graag wat ik meet...
Ja maar wat zegt dat?
Je kunt beter de effectieve spanning meten.
En wat heeft het voor zin om met een uitgebreide scoop te gaan meten, niets toch?
Een goede universeel meter geeft een beeld wat vergelijkbaar is met metingen van anderen die ook een soortgelijk instrument gebruiken.
Of is het meer van: "kijk mij eens wat ik een mooie spullen heb!"

grt Piet.
Piet, dat heeft helemaal niks te maken met "kijk mij eens wat ik een mooie spullen heb!"...dat zie ik al genoeg in de rubriekjes waar iedereen zijn nieuw speelgoed voorstelt...inclusief jij...
Neen, dat was het antwoord op de opmerking van Klaas diie veronderstelde dat het een meetfout was en waarom ik verwijs naar een draadje weliswaar zonder foto's maar waar toch goed leesbaar staat waarom ik voor die hoge spanning gekozen heb en een Edits booster heb omgebouwd.
Ik vind je opmerking zeer doorweven van vijandigheid, sorry...onbekend is onbemind zeker? Sorry dat ik de uitgezette krijtlijnen op een mainstream forum durf te overschrijden...ik zal het nooit meer doen...
Ik dacht dat een forum juist diende om eens iets nieuws voor te stellen, maar als er zo gereageerd op alle dat 'afwijkt' neemt dat alle goesting om eens iets anders voor te stellen helemaal weg en blijft het hier hangen in een ordinaire praatbarak met toogpraat en vraag ik mij dan nog meer af waarom de vraag dan gesteld werd, want als ik mij niet vergis was de vraag wat de railspanning is bij ons digitaal systeem om het even welk...
Wist ik veel dat er maar 1 'goed' antwoord was, alleen wat jij wilde horen mocht blijkbaar gemeld worden...

En waarom de scoop er aan te pas kwam is je dan misschien niet duidelijk, maar als je een gestabiliseerde booster opdrijft naar die hoge spanningen kun je toch maar beter iets beters bovenhalen dan een gewone multimeter, tenzij je er niet om maalt de ene na de andere eindtransistor, om niet te spreken van de decoders, op te blazen...maar dat is nu weer niet mainstream genoeg zeker, 'k zal er maar over ophouden.

Flip

Lenz digital PC sturing

Frans Bosmans


eve

Citaat van: Flip op 27 maart 2017, 10:46:19 AM
Eve : HOE heb je die gemeten ?


Gr

Flip

Wel, Julien, ze verkopen "DCC-spanningsmeters"...

17 € of zoiets.

Erik

eve


dani

en werken die ook met MM protocol of enkel DCC ?  Is de golfvorm gelijkaardig ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

pandur

Met een "trucje" kan je bij benadering de uitgangs spanning van je centrale meten ,
met eenvoudige middelen ,
Je meet de spanning tussen de voedingstrafo en de digitale centrale ,
op deze manier kan je ook de stroomafname van je digitale baan meten (bij benadering)

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Klaas Zondervan

Citaat van: pandur op 27 maart 2017, 12:34:18 PM
Je meet de spanning tussen de voedingstrafo en de digitale centrale ,
En dan? Het hangt sterk af van de uitvoering van de booster wat er dan uiteindelijk uit komt. En er zijn ook nog boosters met instelbare uitgangsspanning.
De beste manier is toch meten op de railuitgang van de booster. De huis-tuin-en-keukenmethode daarvoor is dubbelzijdig gelijkrichten en dan de gelijkspanning meten. En als je een scoop hebt is dat ook een goed instrument, zoals gezegd zie je dan ook wat je meet.

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 27 maart 2017, 12:22:05 PM
Wel, Julien, ze verkopen "DCC-spanningsmeters"...
Heb je daar meer informatie over? Ik had daar nog nooit van gehoord.