Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Railspanning bij uw digitaal systeem

Gestart door eve, 25 maart 2017, 19:21:24 PM

eve

Hoeveel volt is de railspanning bij uw digitaal systeem ? DCC, SX, MM : maakt niet uit.

(Ik ken de mijne, die heb ik daarstraks gemeten...)

Erik

efl045

60V peak-to-peak met een omgebouwde Edits booster.

Klaas Zondervan


efl045


AtMoPo

AtMoPo

eve


AtMoPo

16v op het programeer spoor en 18v op het hoofdspoor (Z21)
AtMoPo

Ben

Hier 17,9V uit mijn DR5000 DCC centrale.

Gr, Ben.

eve

Citaat van: AtMoPo op 26 maart 2017, 10:02:48 AM
16v op het programeer spoor en 18v op het hoofdspoor (Z21)

Ja, die afwijkingen heb ik ook opgemerkt dwz tussen hoofdspoor en programmeerspoor.
Bedankt !

Erik

AtMoPo

Citaat van: eve op 25 maart 2017, 19:21:24 PM
Hoeveel volt is de railspanning bij uw digitaal systeem ? DCC, SX, MM : maakt niet uit.

(Ik ken de mijne, die heb ik daarstraks gemeten...)

Erik

Jij wil dat van ons wel weten, maar daarmee weten het van u nog niet!
AtMoPo

eve

Citaat van: AtMoPo op 26 maart 2017, 11:36:51 AM
Citaat van: eve op 25 maart 2017, 19:21:24 PM
Hoeveel volt is de railspanning bij uw digitaal systeem ? DCC, SX, MM : maakt niet uit.

(Ik ken de mijne, die heb ik daarstraks gemeten...)

Erik

Jij wil dat van ons wel weten, maar daarmee weten het van u nog niet!

Geen probleem : 16 V.

Erik

efl045

#11
'k Vind het wel een beetje vreemde vraag, wat is de bedoeling ervan?
Want je zet die spanning toch op wat je zelf wilt, binnen de grenzen van het systeem door de voedingsspanning bij te regelen, buiten de 'standaard' waarden door zoals ik een booster om te bouwen.
En voor wie denkt dat ik niet kan meten een beetje meer uitleg:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23608.0.html
De 60V peak-to-peak is ten andere gemeten met een digitale scoop met uitgebreide ingebouwde meetmogelijkheden, ik zie nog altijd graag wat ik meet...

bellejt

hier met ecos 2 en 3 boosters allemaal op 19 V

PietB

Citaat van: efl045 op 26 maart 2017, 12:30:20 PM
De 60V peak-to-peak is ten andere gemeten met een digitale scoop met uitgebreide ingebouwde meetmogelijkheden, ik zie nog altijd graag wat ik meet...
Ja maar wat zegt dat?
Je kunt beter de effectieve spanning meten.
En wat heeft het voor zin om met een uitgebreide scoop te gaan meten, niets toch?
Een goede universeel meter geeft een beeld wat vergelijkbaar is met metingen van anderen die ook een soortgelijk instrument gebruiken.
Of is het meer van: "kijk mij eens wat ik een mooie spullen heb!"

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: efl045 op 26 maart 2017, 12:30:20 PM
De 60V peak-to-peak is ten andere gemeten met een digitale scoop met uitgebreide ingebouwde meetmogelijkheden, ik zie nog altijd graag wat ik meet...
Aha, je hebt de zaak opgevoerd. Normaal is de spanning begrensd op 22V, en niet alle decoders kunnen er tegen als je hoger gaat..
Peak-to-peak is een spanning die je wel op een scoop ziet, maar die weinig praktische betekenis heeft.
Overigens zijn de foto's in dat draadje waar je naar verwijst niet meer te zien.