Het getemd monster is niet meer...

Gestart door Michiel, 23 maart 2017, 09:00:57 AM

Michiel

Toen ik de foto van de ontbrekende TGV zag van 55erke, kreeg ik een vreemde brainwave. Of, het was eerder een kaskade van gedachten die mekaar aanwakkerden. Want, een nieuwe livrei van de TGV zou mij nooit opvallen, zelfs al duwen ze me met de neus op de feiten. Ik zie een lange rode sliert in bordeau-kleur. Wanneer men een paar biezen verandert, valt me dat totaal niet op. Ik zou echt de verschillen niet kunnen opsommen tussen de 3 verschillende livreiën wanneer ze niet naast elkaar staan. En dat ligt niet aan de TGV en haar ontwerpers, maar aan mijn gebrek aan interesse voor het moderne spul.

Mijn dochter zag onlangs foto's van mij en de expo en mannen die er rustig staan kijken en met geduldige aandacht dingen bewonderen. "C'est le club des papis?", papa?" (Is dit de club van opa's, papa?), vroeg ze. Ik glimlachte, en antwoordde dat dat eigenlijk wel zo leek (en legde haar dan weer uit dat het niet zo wat). Maar haar observatie is wat wij als modelbouwers al vele jaren weten: de interesse van de jeugd blijft uit, op een enkeling te na gesproken.

De stoomlocomotief dwingt ontzag af. Luid stomend en briesend, met zichbare kracht en moeite trek ze de lange, zware sleep wagons in beweging. Snel puffend en zwetend, luid fluitend, en met een nasleep van rook en stoom raast ze langs halteperrons. De stoomlocomotief heeft alles van een krachtig monster, getemd door de mens en in het gareel gehouden, tussen twee sporen haar trouwe dienst vervullend. De stoomlocomotief dwingt ontzag af.


Vandaag rijden treinen in geulen, lange slierten bijna onhoorbaar, thyristorgestuurd, zoeven ze door het landschap. Ze vragen geen aandacht meer. Ze vertrekken en houden halt als metronomen. Alles op tijd. Alles is geregeld en ze is een integraal deel van ons dagelijk leven. Ze zijn onzichtbaar geworden, efficient en alledaags.

En zo kwam mijn kaskade van gedachten bij een gewaarwording. Jongeren worden niet meer aangetrokken door modelspoor omdat treinen verdwenen zijn uit de indrukmakende dingen in het jonge leven. Kleuters wordt nog aangeleerd om een trein voor te stellen als een stoomlocomotief, met schoorsteen, ketel, machinistenhuis, koevang en drijfstagen. Maar al 50 jaar bestaan ze niet meer. Maar toch is het symbool van de trein de stoomlocomotief. De moderne trein heeft haar identiteit verloren, leeft niet meer in fantasie en dromen. En dus is de trein afwezig in de fantasiewereld van jongeren. Waarom zouden ze dan in model na willen bouwen wat in het echt niet in hun inbeelding leeft, behalve als functioneel en efficient transportmiddel? De trein is haar imago kwijt. Ze is alledaags en onzichtbaar, en dus... oninteressant.

. . .



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

De stoomloc is en blijft iconisch...
Heb ergens gehoord dat ze al jaren bezig zijn aan een nieuw verkeersreglement (het huidige dateert al van de jaren 1970).
En ook nieuwe verkeersborden horen daarbij. Dat voor 'overweg' wilden ze ook moderniseren.
Maar testen met proefpersonen met de nieuwe ontwerpen gaven (met hedendaagse treinsilhouetten) steeds verkeerde interpretaties. Resultaat: er zou als vanouds een stoomloc op blijven staan !

oebr

heel mooi verwoord Michiel, je slaat de nagel op de kop.

Heb een petekind van 10 jaar en zou begot niet weten hoe ik die anno nu voor spoorwegen warm moet maken,
tenzij ik hem eens in september mee mag nemen naar Beekbergen.


http://www.stoomtrein.org/evenementen/tnt.html


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Steam.N

Citaat van: oebr op 23 maart 2017, 15:04:26 PM
heel mooi verwoord Michiel, je slaat de nagel op de kop. ...

Klopt ! 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

59erke

Anderzijds hebben die oude diesels toch ook iets nostalgisch hoor, in mijn geval dan toch diegene met aandrijf en koppelstangen.

Ben vroeger als kind ook eens naar enkele opendeurdagen geweest in stelplaatsen en ook eens naar Brussel Zuid waar er ook iets te doen was (we spreken nu ergens halverwege de jaren 90). Ook toen was er een rit met de stomer (dacht het type 1).

De stomer was toen best wel indrukwekkend, zeker als je mocht meerijden (hoewel comfortabel het niet was).

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#6
Citaat van: 59erke op 23 maart 2017, 17:34:43 PM
Anderzijds hebben die oude diesels toch ook iets nostalgisch hoor...
Dat ga ik je niet ontkennen. Wat gaat er bijvoorbeeld boven het gebrul van 2 55's met zware sleep bergop de Ardense hellingen, motoren op vollast en koelventilatoren op volle toeren? Magistraal gewoonweg, bijna ontroerend...

https://www.youtube.com/watch?v=kahH_Ww9SHg
https://www.youtube.com/watch?v=ZFgfc0yy21E
https://www.youtube.com/watch?v=NJQjCIDjVqc

Of optrekkend uit stilstand...
https://www.youtube.com/watch?v=BickLEly7BQ
https://www.youtube.com/watch?v=2Lqs13033Po
https://www.youtube.com/watch?v=WVYc9wy0U7k


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dieselfreak

Net als jij Michiel heb ik helemaal niets met de huidige spoorwegen. Voor mij blijft de mooiste NMBS tijd de periode tussen 1950 en 1970, je had toen zowel stoom-diesel als elektrische tractie. Daarna is het snel bergafwaarts gegaan, en niet alleen met de spoorwegen maar dat is weer een ander verhaal.
MC

55erke


Hoy
Prachtige filmpjes.
Waar is de tijd.
Dat zijn idd wel de dingen die je vandaag de dag mist , dat imposante, indrukwekkende...
Groetjes
Johan

Val-Rikard

Citaat van: Michiel op 23 maart 2017, 17:49:39 PM
Citaat van: 59erke op 23 maart 2017, 17:34:43 PM
Anderzijds hebben die oude diesels toch ook iets nostalgisch hoor...
Dat ga ik je niet ontkennen. Wat gaat er bijvoorbeeld boven het gebrul van 2 55's met zware sleep bergop de Ardense hellingen, motoren op vollast en koelventilatoren op volle toeren? Magistraal gewoonweg, bijna ontroerend...

https://www.youtube.com/watch?v=kahH_Ww9SHg
https://www.youtube.com/watch?v=ZFgfc0yy21E
https://www.youtube.com/watch?v=NJQjCIDjVqc

Of optrekkend uit stilstand...
https://www.youtube.com/watch?v=BickLEly7BQ
https://www.youtube.com/watch?v=2Lqs13033Po
https://www.youtube.com/watch?v=WVYc9wy0U7k

Ik ben pas onze diesels gaan appreciëren en bewonderen op latere leeftijd, in het begin was het al stoom wat de klok sloeg.  ::)

D_Loc

Prachtig geschreven Michiel!
En natuurlijk fijne filmpjes uit de goede oude tijd! Ik vond het altijd een belevenis om met de trein van Luik naar Kautenbach te gaan. Natuurlijk altijd in het eerste rijtuig direct achter de 55 of 1800,  raampje open en soms het geluid opnemen met een cassetterecorder. Voor mij gaat er dan ook niets boven het geluid van een 55/1800 (maar dat wisten jullie natuurlijk al ;D), op de tweede plaats staan de bolle neuzen. Met stoom heb ik minder, ik vind het wel leuk maar het heeft voor mij niet die aantrekkingskracht die de diesels hebben.
Mijn favoriete trein zal altijd de cokestrein blijven die reed tussen Alsdorf en Belval. De volle rit reed nog weleens met de dynamische rem langs de camping, ook dat geluid was erg bijzonder bijna tot angstaanjagend toe. Helaas reed deze trein niet meer toen ik mijn eerste videocamera kocht.
We zullen het moeten doen met de herinneringen en filmpjes.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Dirky

Het is inderdaad mooi verwoord Michiel!

Ik hoor mijn grootvader nog altijd vertellen over het gevoel dat hij had als de allereerste auto de stad Oudenaarde binnen reed. En later zag hij ook het eerste vliegtuig passeren. De landing op de maan kon hij niet geloven... dat was TV!
Uit mijn jeugd herinner ik me dat mijn vader "speciaal" een eindje rondreed om weer maar eens een andere loc te kunnen zien. Ik loop nog steeds naar buiten als ik een motorgeronk hoor waar ik niet meteen een gekend vliegtuig kan aankoppelen.
En nu heb ik mijn 10-jarige kleinzoon die zonder aarzelen naar de laptop van oma grijpt als hij iets hoort vertellen waarvan hij niet weet hoe het er uit ziet. Maar op die laptop zijn de meest spectaculaire dingen zoals de machtige stomers klein, ze ronken niet, ze stinken niet... Inderdaad imago-loos!

3rail

Je hebt groot gelijk Michiel.

Het is zoooo, jammer dat dit sissende, zwetende, stampende en vooral levende monster is weg bezuinigt.
Helaas kunnen we de vooruit gang niet stoppen.

Maar ik blijf het nog steeds de mooiste manier van energie opwekking vinden.
Hier vlak bij in Lemmer hebben we nog steeds een groot stoom gemaal staan dat van de staat is, ze draait
dan ook nog regelmatig.

Gelukkig zijn er ook nog steeds verenigingen die met veel liefde de oude stoom locomotieven onderhouden en laten rijden.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Val-Rikard

Er zijn nog altijd nieuwe prachtige diesel loc's te zien, te ruiken en te voelen.

Wat denk je van deze bv.

https://youtu.be/mt2rkSxBkFA

Stedahult

Gelukkig kunnen we nog steeds genieten van een deel van de CFL 1800 serie.
Die rijden dagelijks hun wagens door Denemarken voor o.a Structon infra.
Mvh. Steef