Wanda en Ronald Halma gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"!

Gestart door Ronald, 22 maart 2017, 19:41:38 PM

Ronald

Hallo luitjes,

Ja, jullie lezen het goed..... Ronald stapt even af van zijn Amerikaans. Al heel lang willen mijn vrouw Wanda en ikzelf een baan bouwen naar Indonesisch voorbeeld. Dat had zij al een keer eerder gedaan met "Halte Padjarakan" die in 2010 op OntraXS stond. Dat was meer een weddenschap tussen haar en onze dochter maar wat bleek een alleraardigst baantje:



Nadat het nog een keer naar België en Engeland was mee geweest heeft het een tijdje op mijn vitrinekast gestaan waarna het ergens in 2013 gesloopt is. In die periode had ik al wat Magic Train spul bij elkaar gesprokkeld met het idee er een Indo-project mee te doen in de schaal 0e:

20170315_110648 by Ronald-45, on Flickr

20170315_110101 by Ronald-45, on Flickr

Maar om een of andere manier kwam dat er maar niet van. We hadden natuurlijk ook al samen "Lake Louisa RR" in 0N30 gebouwd dus misschien waren we bouw-moe :)
Na onze afgelopen OntraXS echter had ik toch zin om weer eens met mijn vrouw wat te gaan bouwen. Het MT spul lag er nog en ik had al bakjes liggen. Wat al in het eerste stadium na Padjarakan vast stond was dat het thema suikerriet op Java moest worden. Dat thema is er een waar we ons helemaal op uit zouden kunnen leven. Onze vriend Diger Rossel had natuurlijk al "Pabrik Gula Jairuba" in H0e gebouwd en dat was ook een inspiratiebron.
Youtube staat gelukkig helemaal vol met leuke filmpjes over dit thema maar ik had ook al eens een 3-tal DVD's besteld bij een Engelsman. Die bevatten veel van voornoemde films maar ook enkele die niet openbaar te vinden zijn. En schat aan info dus.

Een plan; tja, wat gaan we doen. Oorspronkelijk had ik al eens een plan getekend waarbij een 4-tal modules in lengte een stukje Java moesten gaan worden en waarbij er een rondloop aan beide einden zou komen zodat er in ieder geval altijd iets zou rijden. We willen natuurlijk met deze baan naar tentoonstellingen en in de afgelopen jaren is mij wel duidelijk geworden dat een rondloper voor shows best een aanrader is. Er rijdt altijd iets en je hebt daarnaast voldoende tijd om te beppen met je toeschouwers.
Vanmiddag wilde ik dat plan definitief maken toen ik opeens dacht aan een andere oplossing die niet zo vaak gedaan wordt; een rondloper in modules waarbij de baan vanaf alle 4 zijden bekeken kan worden. Dat eens op papier gezet met de wensenlijst en daarmee kwam ik voorlopig op dit:

PG Padjrakan V1.1 by Ronald-45, on Flickr

Een kleine uitleg is daarbij wel op zijn plaats. Jullie zien dat ik graag op deze manier een baan ontwerp, losjes met een pen en papier maar wel rekening houdend met boogstralen en wissellengtes.

Geplande bouwwijze: Lengte maal breedte 120 x 140 cm bestaande uit 4 modules. De bovenste en onderste (sectie 2 en 4) zijn 120 bij 40 en staan op poten die onder de bakken bevestigd zijn. Deze bakken hebben een vaste achtergrond en een frieslijst/dakpartij waar de verlichting in zit. De beide andere secties 1 en 3 hangen daar als bakjes met vaste achtergrond tussen en losse dakstukken komen daar dan boven tussen. Een rok kan hier simpel onder gehangen worden waardoor er een nette afwerking ontstaat.
Railmateriaal; daar zit ik nog over te dubben maar gezien het feit dat het spoor in deze streken helemaal in de zut ligt ga ik waarschijnlijk Peco 0e wissels en flex gebruiken. De 6 ingetekende wissels heb ik al eens overgenomen van een forumgenoot (dank Marc!) en kunnen dan eindelijk gebruikt worden na 4 jaar ;) De Peco 0e flex is van prima kwaliteit, daar moet ik er dan nog een aantal van bij hebben.

Ontwerp: Ik heb een ontwerp gemaakt met een Amerikaanse ontwerp"tint" er in, namelijk "loads in, empty's out". Dat betekent "lading er in, leeg er uit". In het ontwerp zie je dat doordat je bij sectie 1 (de suikkerriet velden) leeg aankomt vanaf boven en vol vanaf beneden van sectie 4 (de fabriek). Door achtergronden en afscheidingen (linksonder en rechtsboven) is de hele baan nooit in 1 keer te overzien en ontstaat het effect dat je vol de fabriek in rijdt waarbij je eigenlijk als vertrekkende volle trein bij de suikerrietvelden klaarstaat om te vertrekken. Andersom natuurlijk leeg vanuit de fabriek waarbij je terug rijdt naar de velden en klaarstaat voor belading. Zo krijg je een mooi laad/los effect.

Tijdperk: modern (ahum...) rond 2005 tot 2015..

Sectie 1: De suikerriet velden. Hier gaan we een stuk laten zien waar het suikerriet geteeld en geoogst wordt. Een stukje veldspoor met ossen laat dat goed zien.

Sectie 2: Uitloop rietvelden en sawa's/rijstvelden. Java kan niet zonder en dus moeten ze ook hier zichtbaar zijn. Vanuit dit stukje waar ook een kanaal ligt voor de watervoorziening gaan we de jungle in richting:

Sectie 3: Het dorp. In de diverse films zie je de spoorlijntjes dwars door dorpen gaan en die kneuterige sfeer hoort gewoon bij Java.

Sectie 4: De suikerfabriek. Hier komen we vanuit het dorp over de weg het rangeerterrein van de fabriek op rijden. Hier staan veel bomen die nodig zijn om de treintjes te parkeren in de schaduw. Dit is noodzakelijk, bij teveel zon schijnt het suikergehalte in het riet erg snel af te nemen. Hier vinden we ook een service spoortje voor de locomotieven.

Vanuit hier gaat het weer naar sectie 1 en is de cirkel letterlijk en figuurlijk rond. Eigenlijk best veel actie op een klein oppervlak.

Voor de bouw zal er veel zelf gebouwd moeten worden en ook het rollend materieel wordt een uitdaging. De locjes van MT rijden vrij snel, eens kijken of we hier wat mechanisch temperen kunnen. Er moeten wat tenders worden gebouwd en aan de locs moet ook een en ander worden aangepast.
Groen zal de ultieme uitdaging worden maar Wanda heeft bewezen dat wel te kunnen. Op dit moment is zij al aan het kijken naar een goede methode voor palmboomblad en de eerste pogingen zien er veelbelovend uit. Ook het suikkerriet is een uitdaging maar ook hier hebben we al wel hele goede (tijdrovende) methodes gevonden.

Tot zover de aftrap! Wij hopen op een leuke schare volgers die samen met ons van dit project mogen gaan genieten. Deadline? Wie weet.....

Word vervolgd!

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Groet Pierre.


Ronald


SuSke

Zal iets moois worden Wanda en Ronald, en inderdaad de sfeer die van "Halte Padjarakan" afstraalde herinnerend kan het ook niets anders dan mooi worden.

Hebben jullie een deadline voor één of andere tentoonstelling in het achterhoofd ??  ;) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ronald

Ja, de deadline is ongeveer 11 maanden ;)

Zo, zijn we weer. De bouwdraad is gestart, de bouw begint. Als eerste zijn we gaan kijken wat we kunnen gebruiken om de palmbladeren van te maken. Daarvoor 1,5 week geleden samen gaan kijken in het plaatselijke tuincentrum of daar wat van onze gading lag. En ja, dat lag er; kunstblad takken:

20170322_194256 by Ronald-45, on Flickr

Hier al met een geknipt blad:

20170322_194313 by Ronald-45, on Flickr

En het eerste knipwerk leverde dit op:

20170322_194250 by Ronald-45, on Flickr

En daar waren we al heel tevreden mee. Natuurlijk is het qua kleur nog niet helemaal goed maar wat kleur spuiten is niet zo moeilijk. Ook is er nog geen steun onder het blad, daar zullen we later een draadje onder lijmen zodat er een tak ontstaat.
Hier is Wanda bezig de takken te maken, dat doet ze van wat bloembindersdraad:

20170323_210825 by Ronald-45, on Flickr

Op maat gemaakt lijmt ze dat met gel superlijm onder het blad:

20170323_211302 by Ronald-45, on Flickr

Het eerste experiment met de stammen. Hier hebben we al eens een bos decoratietakken bij de Action gekocht, dat is een voorraad voor het leven voor enkele euro's :) De stam met sisaldraad omwikkeld:

20170323_211307 by Ronald-45, on Flickr

Dat was toen, dit is nu. Vanmiddag stond het eerste exemplaar al klaar op de salontafel. De stam heeft ze nu omwikkeld met wc papier, daarvoor heeft ze eerst de stam ingesmeerd met verdunde houtlijm, daar het papier (1 laagje wc papier) opgelegd en laten drogen. Toen dat droog was een kleurtje gegeven en de bladeren er in gelijmd:

20170403_144245 by Ronald-45, on Flickr

20170403_144252 by Ronald-45, on Flickr

En van onderaf gezien. De kop van de 20 cm lange stam is gemaakt uit een blokje blauw hardschuim:

20170403_144326 by Ronald-45, on Flickr

En dat is de palm, bijna klaar. Her en der nog wat kleur en ze is af. Niet slecht dachten we. De totale hoogte van de boom is ongeveer 27 cm.

En om een idee te geven hoeveel materiaal dat kost; uit 1 tak kunnen 3 bomen voorzien worden van blad.
De geknipte voorraad voor de resterende 2 bomen:

20170403_203535 by Ronald-45, on Flickr

We hebben voorlopig 10 takken gehaald dus theoretisch kunnen daar 30 palmen uit gemaakt worden. Wanda zal verschillende groottes en formaten gaan maken.
Later weer meer!

Groetjes van Team Halma  8)

loebaske


Toffe tip, soms moet men veel fantasie hebben om in iets te zien in iets....


Ronald


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Die Wanda van jou heeft toch een speciale kijk op de dingen.

Heeft ze zo nog van die trucjes in haar hoge hoed zitten om ongewone dingen te maken  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michael

De palmbomen zien er nu al schitterend uit, leuk idee met het inknippen van de bladeren. Je moet maar op het idee komen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Ronald

Dank mannen, de complimenten zijn overgebracht. Ja, het is best een luxe als je zo samen dit soort dingen kunt doen als hobby. Ben er ook heel blij mee :)

Ter vergelijking:

20170404_110808 by Ronald-45, on Flickr

Yep, kan! :)

Pierre

Groet Pierre.