Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fleischmann draaischijf met SB motor

Gestart door KoenGRA, 21 maart 2017, 17:15:32 PM

KoenGRA

Dag Allemaal,

Een hele tijd geleden heb ik een defecte draaischijf van Fleischmann op de kop getikt.
Nu heb ik hiervoor een nieuwe SB motor aangekocht en deze erin geplaatst, tot hier alles ok.
Wat is nu het probleem, wat moet ik waar aansluiten?
Ik heb de handleiding van Olli gevolgd op volgende link : http://www.ollismodellbahnseite.de/Drehscheibe2.htm
Nu heeft hij 4 draden daar het een Märklin is en wij rijden DCC.
Ook zijn op sommige foto's die op internet floreren, 2 winkelingen te zien rond een soort van staafje.
Waar dienen deze voor en zijn deze echt nodig?

Alvast bedankt voor het delen van jullie expertise.

Mvg
Koen

ceuleer

#1
Fleischmann draaischijven hebben een positioneringspin die in een gaatje schuift wanneer de rails op de juiste plaats komen tijdens het draaien.
Bij het oudere model 1780 moet je de regelaar indrukken om de pin achteruit uit het gat te trekken, anders draait de tafel niet.

KoenGRA

Hallo,

Dank u maar ik heb de nieuwere versie, 6152.
Het is aan de onderzijde van jet bovenste gedeelte van de draaischijf waar de motor zit dat ik niet aan uit geraak.
Hier een afbeelding van wat ik gevonden heb.  http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/PB150025.jpg
Vandaar ook mijn vraag hoe ik dit hier moet aansluiten want duidelijk is het niet en waarvoor de 2 wikkelingen zijn en of deze nodig zijn.

Mvg
Koen

ceuleer

Zit er bij dit model dan geen spoel om de pin te bedienen ?
Zitten er in de zijkant van de draaitafel geen gaten voor die pin ?
Daarvoor zijn die 2 wikkelingen die je bedoeld denk ik.
Pas wanneer je op de regelaar drukt, trekt die spoel de pin achteruit en kan de tafel pas draaien.
Maar misschien zit er op uw tafel wel geen vergrendelingspin.


KoenGRA

Goedemorgen,

Jawel, het volledige mechanisme zit aan de onderzijde van het draaiende gedeelte van de draaischijf.
Er is een spoel die de regeling geeft of de motor stroom krijgt of niet, dus 2 draadjes.
Maar de motor moet ik 2 draden hebben en er zijn in totaal maar 3 draden die naar het mechanisme gaan.
Vandaar dat er ergens een draad samen moet gelegd worden vermoed ik, maar welke en hoe?
De 2 wikkelingen die ik bedoel zijn zeer fijn en zijn niet voor het aantrekken van de spoel, vandaar ook mijn vraag of deze nodig zijn en waarvoor dit dient.

Mvg
Koen



Ben

#5
Helpt dit?





Rechts op het plaatje zie je 3 draden: één gemeenschappelijke zwart voor spoel en motor, voorts geel naar de spoel en blauw naar de motor.

De twee fijne wikkelingen waarover je spreekt zijn ontstoorspoeltjes welke in de motordraden zitten.

Gr, Ben.

KoenGRA

Dag Ban,

Dit helpt me al heel wat, dank u.
Enkel nog een klein vraagje, zijn de ontspoorspoeltjes een must of werkt dit ook zonder?
De reden hiervan is dat ik deze niet heb, anders moet ik deze bestellen.

Mvg
Koen

Ben

Zonder spoeltjes werkt het ook prima hoor.

Gr, Ben.

KoenGRA

Ok, dan ga ik de draaischijf verder verweren en terug monteren zodat ik kan hopelijk dit weekend kan testen.

Prettige dag allemaal en nogmaals bedankt voor de info en hulp.

Mvg
Koen

Trierer Luc

Hallo allemaal,
nog een vraag mbt deze draaischijf: hoe wordt het spoor op het draaiend gedeelte gevoed? heb net een oud exemplaar op de kop getikt, maar ik zie nergens sleepkontakten die met de uitgaande sporen kontakt zouden kunnen maken.
Iemand een Idee?
Groetjes
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

stoomlokje

als dat een 6052 model is zijn er normaal ,aan het uiteinde van de brug aan beide zijden ,2 koperen lipjes die contact maken met de aansluitende sporen, zo niet zijn deze waarschijnlijk verwijderd.

grtjs,
Saskia

Trierer Luc

Danke Saskia. Het gaat echter om een 6018. Er zijn ook geen sporen te zien dat eventueel lipjes verwijderd zouden zijn.
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

stoomlokje

Luc , eventjes googelen naar Fleischmann 6018
Dan naar de afbeeldingen gaan
Daar staat een foto bij met de aansluitdraden onder de kuip voor de aansluitingen van de buitenste sporen.

grtjs,
Saskia