Elektronische zekering

Gestart door Harm, 20 maart 2017, 12:31:54 PM

Havoc

Voor zover ik me herinner was Harm aan een baggerboot aan het bouwen de laatste keer dat hij op het forum geweest is. Dat past ook bij de "bodemdeuren" waar hij het nu over heeft. Dus zo'n boot schept bodem op, vult het ruim en vaart dan naar een andere plaats om met die bodemdeuren het sediment terug te dumpen.

Als dat de bedoeling is, dan is het direct duidelijk waarom een eindeloop switch niet helpt. Het probleem is als de deuren niet open of dicht gaan omdat de deuren overbelast zijn of er gruis/steentjes tussen zitten. Dus als ze niet tot het einde gaan.

Meten van blokkeerstroom is dan de enige oplossing. Maakt ook niet veel uit of je aanstuurt met pwn, H brug of direct en een relais. Je kan altijd voor je aansturing meten.

Eenvoudigste oplossing maar minst flexibele is een polyswitch. Die bestaan zeker voor ongeveer 150-250 mA. Enig probleem is dat die traag zijn, een relatief groot verschil vragen voor ze aanspreken en zelfherstellend (misschien) moet uitgeprobeerd worden.

Anders is een schakeling zoals hier mogelijk: http://www.eleccircuit.com/simple-electronic-fuse/ Misschien dat er wat werk aan is om snelle pulsen uit te filteren want zo'n tic106 is nogal gevoelig (RC in het gate circuit).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Het zou goed zijn als Harm zelf aangeeft dat een andere manier van detecteren geen optie is.

Citaat van: Harm op 22 maart 2017, 11:21:36 AMsorry dat ik wat kortaf ben ik zit nog steeds met de eerste opmerking RTFM = gebruik google.

RTFM heb ik nooit gebruikt, je over-reageert alweer.
Ik ga in dit draadje niet meer meedenken. Ervaren leden van dit forum weten dat ik zo'n besluit niet lichtzinnig neem.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Harm

Citaat van: Gerolf op 22 maart 2017, 15:44:00 PM
Het zou goed zijn als Harm zelf aangeeft dat een andere manier van detecteren geen optie is.
Was reeds gedaan
Citaat van: Harm op 20 maart 2017, 12:31:54 PM
Ik zie door de weinige ruimte niet direct kans dit schuivende te realiseren.
Ik wilde al eerder het volgende schrijven, maar toen werd ik voor arrogant uitgemaakt.
Citaat van: dani op 22 maart 2017, 10:46:22 AM
  kan je beter detecteren vlak daarvoor, bvb met een mini reed contactje of een Hall sensor.

Dat is mogelijk, alleen draait de te beveiligen as bijna 4 omwentelingen.
Met een reedcontact (uiterst onnauwkeurig) zal je dan een teller moeten plaatsen die het aantal omwentelingen bijhoudt.
3 keer niet reageren en de vierde keer is de positie bereikt en moet er worden gestopt.
Lijkt me erg lastig, bovendien is er geen detectie als er wat tussen de deur blijft steken: de eindstand zal nooit bereikt worden.

Vandaar dat ik uitkwam op motorstroommeting.


Citaat van: Klaas Zondervan op 22 maart 2017, 11:46:54 AM
maar kom dan wel met alle informatie die ik je vraag.
Ik schreef al in bericht 1:
Citaat van: Harm op 20 maart 2017, 12:31:54 PM
De aandrijving is een RC servo zonder terugmeld-potentiometer en is dus een toerengeregelde motor met tandwielvertraging.

Het werkt ondertussen.
Alleen nog de pic via de ontvanger de zender laten uitlezen, zodat die weet wanneer de regelaar voor de motor wordt uitgezet.
Dan kan daarna de beveiliging inactief gemaakt worden, klaar voor de volgende keer.
Jammer van alle ergernis.
(heeft wel geholpen om even vast te bijten in dit onderwerp)  ;)


Citaat van: Havoc op 22 maart 2017, 12:46:13 PM
Voor zover ik me herinner was Harm aan een baggerboot aan het bouwen de laatste keer dat hij op het forum geweest is. Dat past ook bij de "bodemdeuren" waar hij het nu over heeft. Dus zo'n boot schept bodem op, vult het ruim en vaart dan naar een andere plaats om met die bodemdeuren het sediment terug te dumpen.

Als dat de bedoeling is, dan is het direct duidelijk waarom een eindeloop switch niet helpt. Het probleem is als de deuren niet open of dicht gaan omdat de deuren overbelast zijn of er gruis/steentjes tussen zitten. Dus als ze niet tot het einde gaan.

Meten van blokkeerstroom is dan de enige oplossing. Maakt ook niet veel uit of je aanstuurt met pwn, H brug of direct en een relais. Je kan altijd voor je aansturing meten.
Jij snapt het, bedankt.(ook voor de link)

Citaat van: Gerolf op 22 maart 2017, 15:44:00 PM
Ik ga in dit draadje niet meer meedenken. Ervaren leden van dit forum weten dat ik zo'n besluit niet lichtzinnig neem.
Pfffff

Verder wilde ik hier geen tijd meer in steken.

Klaas Zondervan

Citaat van: Harm op 22 maart 2017, 16:32:19 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 22 maart 2017, 11:46:54 AM
maar kom dan wel met alle informatie die ik je vraag.
Ik schreef al in bericht 1:
Citaat van: Harm op 20 maart 2017, 12:31:54 PM
De aandrijving is een RC servo zonder terugmeld-potentiometer en is dus een toerengeregelde motor met tandwielvertraging.
Maar ik vroeg je ook nog hoe het ding wordt aangestuurd, en dat weiger je te vertellen. Is dat project echt zo geheim dat we dat niet mogen weten? En het is ook uitermate kinderachtig dat je de informatie die er al was hebt gewist.
Ik hoop dat je inziet dat de meeste ergernis hier is veroorzaakt door je eigen opstelling.

dani

ik stel voor dat we dit topic laten voor wat het was...

starter geeft zelf aan dat het intussen werkt. 

Dus ...   KeepCalm and Let It Go...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ysbeer

Hallo

Ik gebruik een lm317 die een (iets mech)namelijk een hete draad stuurt.
Deze mag absoluut niet meer heben dan 15omA

Met 2 weerstanden en een lm317 kun je de maximale stroom door de motor aansturen
Deze wordt dus nooit hoger dan jij wil.

Bij mij stta het al jaren.
Dus het scema is zoek en de aansluitingen ook ,en het open slopen van de kast is mij iets te veel werk.
Dus helaas kijk even bij de data site van LM317 daar staat alles.

En inderdaad dit is gemakzucht van mij.
Succes
wim

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Harm

Citaat van: ysbeer op 23 maart 2017, 11:28:33 AM
Met 2 weerstanden en een lm317 kun je de maximale stroom door de motor aansturen
Deze wordt dus nooit hoger dan jij wil.
Dank voor deze aanvulling, klinkt echter naar een "stroombron", niet naar een zekering.
Stroom wordt niet hoger dan je wilt, maar een stilstaande motor met de stroom er nog steeds doorheen lopend, blijft niet lang heel.

https://www.youtube.com/watch?v=0a2lHPOk5Iw&feature=youtu.be

ysbeer

Als je de stroom zo hoog kiest als die van een lopende motor zal het met door branden wel meevallen.
Uren geblokeerd staan lijkt mij voor alles niet zo goed.
Ook zijn er prachtige slipkoppelingen te koop (nog instelbaar ook)

Harm


dani

maar behalve wat discussie, een paar verworpen suggesties en een filpje van "het werkt" hebben we nu nog niet gezien HOE je het oplost ...

WAT meet je ?
WAAR meet je het ?
HOE verwerk je dat in je controller ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Harm

Nog een filmpje van dat het werkt, maar nu in de onderlosser:

https://www.youtube.com/watch?v=pQFU415ndRQ&feature=youtu.be

Nu wordt het tijd om de kettingen te gaan maken en alle deuren aan de as te koppelen om daarna de echte stroominstelling te kunnen maken.
Het viel me wel tegen dat die servo zo'n kabaal maakt alsof het binnenwerk een zwaar punt heeft.
Jammer.
Maar ook dat zal ik wel kunnen oplossen.

De waarde van de schakelaar openen-stop-sluiten lees ik in een pic.
De spanning van een shunt  wordt versterkt en trekt daarna een ingang van de pic laag, die dan aan de servo geen signaal meer geeft, waardoor die stopt.
De servoaansturing wordt per 1 verhoogd/verlaagd afhankelijk van de draairichting, om te voorkomen dat er een aanlooppiekstroom de pic al meldt dat het te zwaar gaat.

dani

dus je "meet" de stroom via een analoge ingang van een µC en gebruikt die waarde om al dan niet de stroom af te sluiten (PWM signaal stoppen) ?

Dat is een logische aanpak.  En ik veronderstel dat je een "latch" in je software hebt die pas weer beweging van de servo toelaat als iemand daarvoor een signaal geeft, niet van zodra de stroom weer gezakt is.

Het klinkt inderdaad als een soort  "onbalans" op de interne tandwielen of zo, maar ja, een servo is van nature niet gemaakt om continu te draaien, dus bij 180° heen en terug ga je die onbalans niet waarnemen en nu wel.   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Harm

Citaat van: dani op 27 maart 2017, 15:39:58 PM
analoge ingang
PWM signaal stoppen
"latch"
niet van zodra de stroom weer gezakt is.
ga je die onbalans niet waarnemen en nu wel.   

nee
ja
nee
ja
lijkt het op

Havoc

Dus een lm293 met pullup naar je voeding van de pic op een digitale ingang.
Met vakantie voor onbepaalde duur.