Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Elektronische zekering

Gestart door Harm, 20 maart 2017, 12:31:54 PM

Harm

Heren,
momenteel ben ik bezig met iets mechanisch.
Daar kunnen door de tandwieloverbrengingen zoveel krachten op komen dat alles kapot getrokken kan worden.
Ik dacht aan het verend opstellen van de aandrijving, die vervolgens bij blokkeren tegen de veer wordt ingedrukt en verschuift.
Daarna zou een schakelaar de voeding naar de motor kunnen onderbreken.
Ik zie door de weinige ruimte niet direct kans dit schuivende te realiseren.
Andere oplossing is de stroom naar de motor te onderbreken.
Pas wanneer de voeding een keer 0 Volt is geweest dient de schakeling te resetten.
( dit betekent: voedingsspanning wordt aangeboden, motor gaat draaien; 1 maal teveel stroom = geen stroom meer doorgeven, totdat bewust de voedingsspanning nul is en weer wordt aangeboden)
Voor de stroomsterkte moet U denken aan iets van 200 mA. (bij 5V)
De aandrijving is een RC servo zonder terugmeld-potentiometer en is dus een toerengeregelde motor met tandwielvertraging.
Ik weet nog niet hoeveel stroomverschil uiteindelijk het maximum is, waarop de zekering moet aanspreken.

Weet U daar wellicht een bruikbare schakeling voor?
mvg Harm

Gerolf

Een voeding met stroombegrenzing is een relatief klassiek ontwerp, dat je gemakkelijk via Google vindt.
Motorsturingen met stroombegrenzing bestaan er in diverse chips, tot kant-en klare printjes met H-bruggen

... maar eerlijk gezegd lijkt het me beter voor je motor en mechaniek om iets met een eindafschakeling te voorzien  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Harm

Citaat van: Gerolf op 21 maart 2017, 10:20:08 AM
dat je gemakkelijk via Google vindt.
Ik meen dat dit een forum is (/was?), daarom stelde ik hier mijn vraag.
Het doel van een forum is volgens mij "kennis delen" en niet verwijzen naar google.
Ik heb hier rond gekeken en het was me niet opgevallen dat mijn vraag al vele keren eerder was gesteld.
Er hoeft dus niemand te denken "pfffff weer eentje die te lui is om zelf te zoeken, laat hem zelf maar google gebruiken".
Dat komt namelijk net zo onsympathiek over als "lees de databladen maar, daar kan je alles in vinden".

Lijkt me voor een doorgewinterde elektronicus een fluitje van een cent om een schets uit zijn mouw te schudden.
Helaas.
Excuseer als mijn reactie niet in de smaak valt.
Dank voor de reactie.

Klaas Zondervan

Harm, misschien is het inderdaad een fluitje van een cent om iets uit de mouw te schudden. Maar het zou heel veel helpen als je wat meer over je project laat zien. Alleen maar "iets mechanisch" en "tandwielen waar grote krachten op komen" is een beetje vaag. Als je wat meer inzicht geeft in opbouw en doel van je constructie, dan ziet iemand wellicht een mogelijkheid.

Harm

#4

Gerolf

Nu ik je bedoeling zie, is de laatste zin uit mijn reactie bevestigd
... en dus niet de eerste zin, waar je je duidelijk in verslikte - Excuseer als mijn reactie niet in de smaak valt. ::)

Citaat van: Gerolf op 21 maart 2017, 10:20:08 AM... maar eerlijk gezegd lijkt het me beter voor je motor en mechaniek om iets met een eindafschakeling te voorzien  ::)

Microswitches aan de gewenste eindstanden, of magneten en hall-sensoren, of ... zal veel beter werken
- Een voeding waarbij je stroom begrenst zal mogelijk de aanzetstroom van je motor niet verwerken
- Een elektronische zekering met een exact kantelpunt lijkt me een pak lastiger te dimensioneren, is mogelijk niet zo stabiel, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Het lijkt er op dat je een servo hebt verbouwd. Hoe stuur je de motor aan?
Ben je in staat om de motorstroom te meten bij normaal bedrijf en als de zaak vastloopt? Als daar een duidelijk verschil tussen is moet het wel mogelijk zijn om een elektronische afschakeling te maken. Daar moet dan wel een beetje vertraging op zitten om te voorkomen dat hij aanspreekt op de aanzetstroom van de motor.

Harm

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 maart 2017, 00:02:52 AM
Het lijkt er op dat je een servo hebt verbouwd.
Klopt.
Klaas, hoe je een servomotor gaat aansturen lijkt me niet belangrijk.
Of het nu met PWM of direct uit een accu gebeurt maakt voor de stroom door de meetweerstand niet uit.
Ik weet het bruikbare toerental nog niet.
Motor trekt vrijdraaiend 65mA
belast wellicht 100mA en zwaar belast 200mA, geblokkeerd over de 300mA
Dus ga maar uit van 150mA in eerste instantie.
Zal toch "in het veld" moeten worden ingeregeld. Misschien ligt het schakelpunt wel bij 70/75.

dani

volgens mij had Klaas het eerder over "hoe diepgaand" je verbouwing geweest is.

Als je enkel het "tabje" op een tandwiel hebt weg gehaald en de ingebouwd epotmeter hebt omzeild, dan stuur je de servo nog steeds als een "klassieke" servo aan, alleen heeft hij dan de eindstop niet.  Maar je moet wel een PWM signaal gebruiken om de snelheid en draairichting  te bepalen.

Als je ook de rest van de electronica hebt verwijderd en het mini motortje dus helemaal "zelf" gaat aansturen, dan zal je ofwel volle (regelbare) DC spanning er moeten heen sturen owel een PWM signaal maar dan niet het klassieke servo-pwm signaal.   Je gaat dan ook voor eht omkeren van de draairichting een H brugje of equivalent nodig hebben dus dan wordt het meten complexer.

Althans met mijn beperkte kennis van motoren, servo's en verbouwingen daaromtrent.   De manier van aansturen bepaalt dan ook mede hoe je de stroom gaat meten.
Tenzij je echt gaat meten in je "toevoerleiding" natuurlijk.  (voor de regeling)


Maar ik trred anderen bij : in plaats van te gaan meten op hoge motorstroom (wanneer het eigenlijk al net dat tikkeltje te ver is)  kan je beter detecteren vlak daarvoor, bvb met een mini reed contactje of een Hall sensor.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: Harm op 22 maart 2017, 09:41:28 AM
Klaas, hoe je een servomotor gaat aansturen lijkt me niet belangrijk.
Ik vind dat wel belangrijk, om te weten hoe de beveiligingsschakeling gebouwd moet worden. Maar als je dat niet wil vertellen dan ga je het toch lekker zelf uitzoeken.
Het stoort mij echt enorm als iemand hulp vraagt maar niet bereid is om alle informatie van een project prijs te geven.

argilla

#10
....................... ... ;) toch maar gewist want het brengt geen aarde aan de dijk !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Harm

Dani en Klaas
sorry dat ik wat kortaf ben ik zit nog steeds met de eerste opmerking RTFM = gebruik google.

de rest van mijn antwoord heb ik gewist nadat dit bericht werd geplaatst:

Citaat van: argilla op 22 maart 2017, 11:17:13 AM
idd Harm...een nogal arrogant taalgebruik... ;)

Succes verder hier.

Klaas Zondervan

Jij ook succes met je project. Als je in staat bent om te beoordelen of bepaalde informatie relevant is, dan ben je ook wel in staat om het probleem zelf op te lossen.
Mocht je er toch niet uitkomen, dan ben ik alsnog bereid om je te helpen, maar kom dan wel met alle informatie die ik je vraag. Ik vraag dat niet voor de flauwekul.

Harm


Geert

#14
De ervaring die ik heb met servo motoren is dat deze over een kleine periode, tijdens begin van de aanstuurpuls, zeer veel stroom kan gebruiken. Wel tot 800mA !!!  Zelf nagemeten met geheugenscoop bij spanningsval over R van 1 Ohm. (gemeten bij die kleine blauwe servo's van 2€ stuk)

Dus uw elektronische zekering moet dan niet direct uitschakelen bij deze stroom, maar zoals een thermische veiligheid pas na een bepaalde periode.

Ik wil wel verder meedenken aan een oplossing, mogelijk via µC technologie...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen