Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Van Biervliet reeks 62 digitaal - valse start

Gestart door Powered By Diesel, 20 maart 2017, 11:11:58 AM

Powered By Diesel

Ik heb gemerkt dat de Budget-line reeks 62 van Van Biervliet uitgerust met digitale decoder een valse start neemt.
(Gelijkstroom, digitale decoder van fabriek ingebouwd, geen aanpassingen aan CV's enkel adres (kort) gewijzigd met Multimaus)

Bij het vertrekken vanuit stilstand start de lok met een schokje en aan hogere snelheid, om bij verder draaien aan de rijregelaar (Multimaus) terug iets trager te gaan rijden en dan bij nog verder draaien netjes op te trekken.

Het lijkt dat er  bij overgang van stilstand naar starten een spanningspiek is waardoor hij iets sneller start, om daarna volgens de ingestelde optrekvertraging verder op te trekken.

Beide digitale modellen die ik hier heb vertonen dit probleem.

Kan dit met aanpassing van CV's verholpen worden?
running on heavy fuel

dani

CV nr 2 verlagen...

die regelt de "kick start" (hogere start spanning) bij ESU decoders en sommige anderen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Powered By Diesel

Merci voor de tip Dani,
zal dit eens uittesten een van de volgende dagen.
running on heavy fuel

Powered By Diesel

Net geprobeerd, geen oplossing met CV2.
Stond op 2, heb aangepast naar 1 en naar 0.
Rijgedrag blijft hetzelfde.

Heb wat opzoekingswerk gedaan en Kickstart zou in CV65 zijn opgeslagen, maar deze staat op nul.

Een ander draadje hier op het forum beschrijft nog een andere mogelijkheid met CV54 en CV55.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=25523.0

Dit wordt dus de volgende poging...

Als kers op de taart deed de cabineverlichting ook al vreemd voor de aanpassing.
Er komt nog een zoemend geluid en het ledje licht een beetje op en gaat daarna weer uit.
running on heavy fuel

eric

Ik heb ook twee van de reeks 62 van vbv 2 rail DCC met decoder door hun ingebouwd (geen sound) en geen enkel probleem. Rijden zonder met een sprongetje te vertrekken of te stoppen, mooi rustig dus.
(Mijn centrale is een ECoS 1)

pandur

Wim,
Probeer eens de CV 51 (I slow) en of de CV 52 (K slow) te verminderen
CV 54 & 55 hebben weinig invloed op trage snelheden
Heb je soms een LokProgrammer ?

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Powered By Diesel

Citaat van: pandur op 20 maart 2017, 23:32:11 PM
Wim,
Probeer eens de CV 51 (I slow) en of de CV 52 (K slow) te verminderen
CV 54 & 55 hebben weinig invloed op trage snelheden
Heb je soms een LokProgrammer ?

Eric

Beste Eric, ik zal dit eens proberen. Ben inderdaad in bezit van lokprogrammer.
running on heavy fuel

Powered By Diesel

Heb van Rudy en Olivier zelfde tip gekregen die voor mijn lok werkte:

"Ga naar CV-54,
geef waarde 0 in en druk daarna op F1,
De loc zal ongeveer een meter vooruit of achteruit schieten en dan zachtjes uitbollen"

Hier staat deze methode ook iets uitgebreider beschreven:

https://www.gianbott.com/_wp/dcc-fahren/esu-lopi-4-decoder-optimal-einstellen-cv51-56/

Heb dit op de rollentestbank gedaan om accidenten te voorkomen.

Bedankt mannen.
running on heavy fuel

loebaske

Allemaal goed opgelost, maar zoiets kan toch niet bij uitlevering ??
Men zou bij VBV alles testen, dan zou men zo een valse start toch opmerken ??

Powered By Diesel

Weet niet hoe ze het daar  testen, misschien enkel de decoders op een teststand.

Was ook niet zo dat de lok bij opstarten wegstoof, hij startte gewoon iets sneller om daarna terug te kruipen en deftig op te trekken, bij het afremmen hetzelfde scenario. Lok remde af en in plaats van netjes tot stilstand te komen, reed hij vlak voor het stilvallen nog een centimeter vooruit, net of er nog wat energie vrijkwam.

Weet niet of ze zo gedetailleerd alle loks kunnen testen zonder de prijs op te drijven.
Ben blij dat het intussen opgelost is.

Misschien dat ze bij VBV meelezen en hier wat extra aandacht aan schenken bij volgende uitgaven.
running on heavy fuel

bellejt

mijne doet het goed met een locsound v4 erin.Ga hem wel ombouwen met aparte sluitlichten voor en achter want blijkbaar is dat niet voorzien.Enkel achteraan de loc. De cabine verlichting staat ook parallel.Mss een draadje bij solderen en deze apart verbinden om beide cabines apart te kunnen verlichten..Moet noch ff wat uitzoeken aangaande de print en zien of er versterkertjes nodig zijn om de 4 functieuitgangen te benutten. Normaal niet want met een weerstandje van 220 ohm ertussen zou AUX3/4 moeten werken als schakelbaar.

Elgar

Citaat van: Powered By Diesel op 20 maart 2017, 22:16:42 PM
Als kers op de taart deed de cabineverlichting ook al vreemd voor de aanpassing.
Er komt nog een zoemend geluid en het ledje licht een beetje op en gaat daarna weer uit.

Ik heb dit ook voor met mijn onlangs aangeschafte 62.
Heb dit kunnen verhelpen door de lichtsterkte lichtjes te verminderen. Het zoemen blijft wel.
Of is er hier een andere oplossing voor gevonden?

Nog een bijkomende vraag: hoe moet je de kap verwijderen van het chassis?
Heb geen handleiding en zie ook niet direct vijsjes. Zou namelijk de sluitverlichting apart schakelbaar willen maken.

SuSke

Citaat van: Elgar op 27 september 2021, 12:22:09 PM
...
Nog een bijkomende vraag: hoe moet je de kap verwijderen van het chassis?
Heb geen handleiding en zie ook niet direct vijsjes. Zou namelijk de sluitverlichting apart schakelbaar willen maken.

Zijkanten kap voorzichtig opentrekken en chassis zou er dan zachtjes moeten uitvallen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Elgar

Citaat van: SuSke op 27 september 2021, 13:13:22 PM
Citaat van: Elgar op 27 september 2021, 12:22:09 PM
...
Nog een bijkomende vraag: hoe moet je de kap verwijderen van het chassis?
Heb geen handleiding en zie ook niet direct vijsjes. Zou namelijk de sluitverlichting apart schakelbaar willen maken.

Zijkanten kap voorzichtig opentrekken en chassis zou er dan zachtjes moeten uitvallen.

Bedankt! Zat wel nogal stevig vastgeklemd. Heb hem uiteindelijk op zijn kop gelegd en met behulp van een tang heb ik het chassis vlot uit de kap kunnen trekken.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.