Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Roco HLD59

Gestart door eve, 18 maart 2017, 19:58:42 PM

eve

De studie is gestart. Ik heb 2 oude versies gekocht om te meten ed.
Dwz de dikke motor vervangen en een print ontwikkelen voor digitalisatie.
Maar eerst de HLD62.

Erik

loebaske


Doe de HLD62 maar eerst, zit nu niet echt te wachten....maar kijk er wel naar uit.

Voor de reeks 59 van Roco heb ik niet echt interesse omdat ik over enkele jaren een 8 tal nieuwe uitvoeringen
heb gekocht en er de oude kassen heb geplaatst op de nieuwe chassis die voorbereid waren voor digitaal rijden...

Thommy

Citaat van: loebaske op 18 maart 2017, 20:22:55 PM

Doe de HLD62 maar eerst, zit nu niet echt te wachten....maar kijk er wel naar uit.

Voor de reeks 59 van Roco heb ik niet echt interesse omdat ik over enkele jaren een 8 tal nieuwe uitvoeringen
heb gekocht en er de oude kassen heb geplaatst op de nieuwe chassis die voorbereid waren voor digitaal rijden...

Plus de prijs qua ombouw ed zit je bijna op een nieuwe van VBV, die veel correcter is.
Greetz

Thommy

eve

Citaat van: Thommy op 19 maart 2017, 08:52:05 AM
Citaat van: loebaske op 18 maart 2017, 20:22:55 PM

Doe de HLD62 maar eerst, zit nu niet echt te wachten....maar kijk er wel naar uit.

Voor de reeks 59 van Roco heb ik niet echt interesse omdat ik over enkele jaren een 8 tal nieuwe uitvoeringen
heb gekocht en er de oude kassen heb geplaatst op de nieuwe chassis die voorbereid waren voor digitaal rijden...

Plus de prijs qua ombouw ed zit je bijna op een nieuwe van VBV, die veel correcter is.

Er zijn mensen die toch gehecht zijn aan dat oude model...

Erik

loebaske


Bij deze ikke, niets gaat de 2de hands toer op, is zowat nostalgie die eerste Belgische uitgaves....

59erke

Citaat van: loebaske op 19 maart 2017, 09:30:49 AM

Bij deze ikke, niets gaat de 2de hands toer op, is zowat nostalgie die eerste Belgische uitgaves....

Hier ook hoor, de volledige collectie oude Roco's blijven staan en we beginnen gewoon opnieuw met de nieuwe versie's van VBV en Ma/trix.
De enigste die hier de deur zijn uitgegaan zijn de Roco Playtime modellen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

oebr

Om een kuistrein genre Lux of Dapol te trekken zijn die bakken zeer interessant.
Een dure 1/87 lok zet ik daar liever niet voor in.
De 5916 heb ik al in een Dummy omgezet, dient om extra stroomafname te verzekeren,
voor een kuistrein ook al nuttig.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Thommy

Ik heb ook nog zo'n oude 5916, play versie 59 is ook terug weg. En dat blijft een beest van een machine.
Maar als je realistisch bent, een 62-63 is van hogere afwerking en verdient een 2e leven.

Greetz

Thommy

eve

Zoals elders vandaag geschreven : dit project wordt niet uitgevoerd.

Erik

ronny-vdv

Misschien een project starten om de reeks 20 te herop waarderen.
Maar dat is een ook risico gezien Roco jaren nieuwe nummers uitbrengt.
Mvg,

ronny-vdv

jean-luc

#10
Ooit kocht ik op een beurs een paar onderstellen van een DB Br 215. Een mooi en goedkoop alternatief voor de HLD 201/59.
Dus moest er iemand een koetswerk over hebben dan ben ik bereid om die te kopen.

loebaske


een foto ter vergelijking







jean-luc

Ziet er goed uit.
Schudt de kast tijdens het rijden nog steeds met die nieuwe motor?

loebaske

#13
Het is wel een nieuw chassis van Roco, heb die indertijd met 8 tegelijk aangekocht en de oude kasten er op gemonteerd...

loebaske


Eens tijd voor een update..
had vroeger de lichtgeleiders kort geknipt en die ingekleeft, met daar achter een 2mm led, die optie heb ik veranderd
met het gevolg dat bij deze werkzaamheden een kap tot breuk heeft geleid.


Voor de nieuwe led verlichting is gekozen voor neus leds, bij deze versie is het geel geworden, de heldere witte zijn onderweg
en maak daar wel eens beeldje van, voor je die leds plaatst, schilder de neus van de kap zwart net als de behuizing van de led
niet de neus, komt anders niet goed.
De led hoef je ook niet te kleven, die past perfect in de opening.


Op de print ga je wel wat print onderbrekingen mogen uitvoeren, om dit gemakkelijk te kunnen doen, neem je een boortje van 3mm
(eerst voorboren met 1mm  kan je beter posioneren. )


Als weerstand heb ik SMD gebruikt met een waarde van 8K2 naargelang uw behoefte kan je die aanpassen
Om dit toe te passen heb je wel een nieuwe versie van het chassis nodig, soms nog verkrijgbaar de handelaar onder Roco Play Time.
Meteen ook de stroom afnemers vervangen door veerbrons plaat van 0.3mm




Een deftige foto van het draaistel met de nieuwe stroom afnemer heb ik momenteel niet, zit al terug gemonteerd.
Zal die eens nadien posten...

Moment om alles opnieuw te bedraden, had een paarse draad van de decoder, de aux groen ook benut, mogelijkheid om de rode lichten
apart te schakelen.


Het resultaat  ;)