Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Fade in en fade out effect voor front en sluitlicht?

Gestart door Belgaboy, 17 maart 2017, 14:56:40 PM

Belgaboy

Hallo,

Even uitleggen wat ik precies bedoel: Wanneer ik overschakel van vooruit naar achteruit rijden wisselt de frontverlichting van wit naar rood.( visa versa aan het andere uiteinde van de loc)
Bij een standaard ESU LokPilot V4 is dit een snelle overgang.

Wat ik wil bereiken is een soort fade in/fade out effect (zoals standaard op de modellen van Van Biervliet) waar de witte verlichting langzaam uitdooft en de rode verlichting zachtjes opkomt. (elkaar overlappend in het midden van de overgang)

Welke CV's zijn daarvoor verantwoordelijk en welke waarden dien ik te gebruiken om dit effect te bekomen?

Alvast bedankt
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Peter

Een vraagje waar de LSM model kenners mischien een antwoord op weten want mijn baureihe 101 (zie foto) van LSM heeft die funktie standaard en daar zit een gewone ESu lokpilot in (Heb wel de CV's aangepast vlgens de uitleg van LSM)
Vermoed dat er dan meer modellen die mogelijkheid hebben.

Met vriendelijke groeten
Peter

Belgaboy

Citaat van: Peter op 17 maart 2017, 15:13:43 PM
Een vraagje waar de LSM model kenners mischien een antwoord op weten want mijn baureihe 101 (zie foto) van LSM heeft die funktie standaard en daar zit een gewone ESu lokpilot in (Heb wel de CV's aangepast vlgens de uitleg van LSM)
Vermoed dat er dan meer modellen die mogelijkheid hebben.


En welke CV's heb je dan aangepast Peter?

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

eve

Bij fysische eigenschappen van de uitgangen kies je "dimmable headlights (fade in/fade out)".

Erik

Belgaboy

Citaat van: eve op 17 maart 2017, 16:01:12 PM
Bij fysische eigenschappen van de uitgangen kies je "dimmable headlights (fade in/fade out)".

Erik

Erik, ik denk dat je deze aanpassing maakt via een lok programmer?
Jammer genoeg heb ik er geen en moet me behelpen met de aanpassingen die ik via de ECoS II kan maken...

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Klaas Zondervan

In de handleiding onder Funktionsausgänge staat in een tabel wat je moet doen. Kijk bij zoom.
In het bereik CV 113 tot 118 kies je op welke uitgang je dit wil toepassen.

bellejt

gebruik het programma van esu.Daar kan je CV's aanpassen en die exporteren naar een file.Je ziet dan welke CV's zijn aangepast.

FF wat voor je gedaan en de front en rear verlichting aangepast volgens vraag bij een lopi v4 :

CV31 = 16, CV32 = 0
----------------------
CV259 =   2
CV263 = 144
CV267 =   2
CV271 = 144

PietB

Citaat van: Belgaboy op 17 maart 2017, 16:09:09 PM
Jammer genoeg heb ik er geen en moet me behelpen met de aanpassingen die ik via de ECoS II kan maken...
Haal bij Esu de software voor de Lokprogrammer van de site en installeer die op je PC.
Kies open een nieuw project en kies de decoder die je gebruikt.
Ga naar de function output en kies daar voor je front light(1) en rear light (1) dimmable headlight (fade in/out)
Kies daarna bij tools show changed cv's je krijgt dan in een popup de gewijzigde cv's tov een fabrieks nieuwe decoder te zien.
In het simpelste geval:
CV31 = 16, CV32 = 0
----------------------
CV259 =   2
CV263 = 144
CV267 =   2
CV271 = 144
Normaal kun je niet de cv's 259 tm 271 rechtstreeks benaderen, 255 is de hoogste.
Maar via de index cv's 16 en 32 ontsluit je 259 en 267.
succes.

grt Piet.

PietB


Belgaboy

Bedankt Piet en Johnny, ik ga het morgen eens proberen.

Als het lukt laat ik iets weten hier, en anders....ook :D

Fijn weekend
Patrick

ESU ECoS 2.1, iTrain.

Stieven76

Ik heb enkel maar een z21 en MultiMaus.
Kan ik daar ook de onderstaande cv's mee aanpassen?

PietB

#11
Moet je proberen Stieven, als het niet lukt is er geen man overboord.
Als je je decoder reset staat alles weer volgens fabrieks specificaties, reset is 8 wegschrijven in CV 8.
Eerst de index cv's zetten en dan de functie cv's
Die volgorde is belangrijk.
En als alles goed is gegaan krijg je dit:
https://www.youtube.com/watch?v=DJonqRqXg-s

grt Piet.

bellejt

of je springt eens binnen hier Steven en dan zie je meteen hoe ik met de locprogrammer werkt.

Stieven76

Citaat van: bellejt op 17 maart 2017, 18:16:40 PM
of je springt eens binnen hier Steven en dan zie je meteen hoe ik met de locprogrammer werkt.

En waar is hier johnny? ;)
Ik zie het niet in je profiel.  ;D

Belgaboy

Piet, Johnny,

Vandaag heb ik de software voor de lokprogrammer geïnstalleerd op mijn PC.
Heb gedaan wat jullie voorstelden en bij de berekening van de gewijzigde CV's krijg ik dit: (gebruikte decoder is de LoKpilot V4 DCC)

CV31 = 16, CV32 = 0
------------------------

CV259 = 2
CV267 = 2

Deze instellingen heb ik via de ECoS geprogrammeerd op de decoder en.....het werkt perfect zoals ik het wil !!!
Er is een mooie fade in/fade out tussen het rode en het witte front- en sluitlicht.

Ik heb ook eens gekeken naar de waardes van CV's 263 en 271 : deze staan bij mij beiden op 0 (in jullie voorbeeld was dat 144)
Heeft dit iets te maken met het type decoder dat je gebruikt? Misschien zijn jullie vertrokken van een andere dan de LokPilot V4 DCC?

Ik ben zeer tevreden van het bekomen resultaat en bedank jullie beiden nogmaals voor de gouden tip!

Fijn weekend nog
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.