Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

dilemma... voortdoen of herbeginnen

Gestart door dani, 16 maart 2017, 10:04:52 AM

philippe_007

Dani,
dan zou ik starten met een nieuw baanplan te maken met de stukken dat je wilt behouden...
Eens je dat hebt gewoon starten met afbreken en herbouwen.... Korte pijn zou ik zeggen

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

ik was nu net zo ver dat alle wissels eindelijk bekabeld zijn en naar centraal punt komen....   
Maar als het wringt, dan wringt het . En die bekabeling kan deels blijven en deels gercupereerd worden.

ik ben er nog niet helemaal aan uit
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

even voor de "geschiedenis" van de baan...

Alles is begonnen met zones 1..5 en 20

Daarna is stuk bij stuk de rest aan geplakt, en daar is het beginnen wringen.
Wat ik zeker wil behouden is zones 8,12,14 en 16, respectievelijk het  BahnWerk,  schaduwstation Zuid, lift en Schaduwstation Noord

De koppeling van de 2 helften is mimenteel via zone 3--17  door de muur en van zone 10--15 ook door de muur.    ZOne 5 en 14 zijn ook verbonden door een spoor dat helemaal langs 6-8-12 rond loopt en dan door het deurgat naar de lift gaat en dat zone 13 (ophaalbare brug) vervangt.

Ik overweeg om die laatste  verbinding aan te passen, en verder nog een extra doorgang te maken (meersporig )  van 20 naar 19/16 en van 9-14 helemaal links tregen de muur.


'k weet niet of het wat duidelijk is, maar in principe is de "tafel"  wel best ok, enkel zou ik de hoeveelheid sporen wat aanpassen en extra doorgangen maken.  En tegelijkertijd een beetje bijkomend hoogteverschil  maken, naar boven toe dan.   Schaduwstations en BahnWerk liggen nu al 1 niveau lager dan de rest.

Zones 10 en 11 liggen nu ongeveer 60 cm bogven de rest van de baan en zijn enkel bereikbaar via de lift





De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik de noorman

Als ik het planoverzicht bekijk dan denk ik (mijn bescheiden mening  :) ) te veel verschillende thema's zonder samenhang  op een baan en op een te beperkte ruimte.
Persoonlijk beperk ik mij tot twee hoofdthema's op mijn baan.
Station Kapelle op den Bos en depot remise en scene. De secties er tussen (zoals de witloofboer) zijn overgangsmodules met kleine thema's die een geleidelijke overgang maken van  het ene thema naar het andere.
Tussen de twee hoofdthema's is ook een openschaduwstation (keerlus met opstelsporen ) gebouwd dat zorgt voor een open ruimte tussen de twee hoofdthema's.
Het openschaduwstation is heel summier aangekleed, belastering van de sporen en een eentonige kleur van zwart en roestbruin. Optisch krijg je  een open ruimte die de thema's scheidt van elkaar en toch elkaar aanvullen.

Voor de andere schaduwstations gebruik ik nog steeds de oude M rails en wissels daar is niks mis mee en ze zijn bedrijfszeker.
Voor geluidsisolatie volstaat het om er een geluiddempend mousse onder te plaatsen. 
Digitaal rijden heeft bij mij nog nooit een probleem gegeven ook al zijn er M rails in de schaduwstations verwerkt en van ratelende slepers heb ik ook geen last op mijn baan.

Erik.


dani

inderdaad, Erik.   te veel willen op een oppervlakte, en een zo hoog mogelijk meters aantal sporen willen leggen.

Maar ik denk dta ik er aan uit geraakt ben dit weekend.

* Een (groot) deel van de tafel (onderbouw) blijft zoals het is.
* de sporen worden voor 80% verwijderd
* Station en goederenopslag "Zuid Hoog" verdwijnt helemaal  om ruimte te maken
* Containerterminal wordt uitgebreid en verhuist
* "de berg" wordt ook elders gezet
* BahnWerk zal kwa  vorm bliijven maar misschien elders naartoe verhuizen
* de lift blijft, maar de in- en uit ritten zullen anders bereikt worden.
* Schaduwstations Noord en Zuid blijven bestaan maar gaan anders bereden worden.
* Er komt 1  gro(o)t(er) station en 1 kleiner op de baan
* het sporeplan wordt een stuk simpeler kwa wissels en dergelijke omdat het in 1 stuk ontworpen wordt ipv in 8 opeenvolgende fases
* 90% van de ringleiding en bekabeling voor wissels blijft liggen en wordt hergebruikt
* het gebruik van M rails wordt beperkt tot enkele "onzichtbare" plaatsen.


Dit betekent dat veel van mijn vorig werk verloren gaat, maar ik had het al een tijd zien aan komen.
Nu eerst afbreken, dan inventaris van de beschikbare sporen mane, daarna een nieuw ontwerp maken,  en dan opnieuw bouwen.

We zijn weer voor een jaartje of 3 vertrokken.
* de sporen plannen worden deze keer  "in hun geheel" gemaakt
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 20 maart 2017, 14:05:59 PM
...en een zo hoog mogelijk meters aantal sporen willen leggen.
Dat lijkt mij een verkeerd uitgangspunt. Je moet meer denken vanuit het grootbedrijf. Daar leggen ze juist zo weinig mogelijk sporen om het gestelde doel te bereiken. En vooral zo weinig mogelijk wissels. En zo nodig slopen ze daar ook. Een mooi voorbeeld is station Utrecht, daar is in de afgelopen jaren het sporenplan grondig veranderd. Van de oorspronkelijk ongeveer 200 wissels zijn er nog maar 60 overgebleven.

dani

inderdaad, dat is verkeerd en zie ik nu ook in.  Maar als   "beginner" wil je zo veel mogelijk ... 

En 5 jaar late heb je zo veel toegevoegd dat je opnieuw gaat nadenken over  "less is more"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

#23
Citaat van: dani op 20 maart 2017, 17:10:15 PM
inderdaad, dat is verkeerd en zie ik nu ook in.  Maar als   "beginner" wil je zo veel mogelijk ... 

En 5 jaar late heb je zo veel toegevoegd dat je opnieuw gaat nadenken over  "less is more"

Dani, hier idem dito.  Door de verhuis was ik verplicht om het anders aan te pakken.  Maar toch wil ik nog 'veel' sporen.  Wat gewijzigd is, is dat ik die vele sporen nu uit het zicht ga leggen.  De zolder rond.  Eventueel als langgerekt schaduwstation.  De zichtbare delen moeten wel een 'baan' worden en met 'less is more'.
Mijn testbaantje heb ik volledig kunnen recupereren en daar kan ik nog eens een lokje wat toertjes laten rijden.  Af en toe eens een lokje zien rijden (al is het maar in een 'ovaaltje') is een stimulans om verder te werken.  Mijn testbaantje integreer ik tijdelijk ook in mijn nieuwe baan, dit om toch wat te kunnen rijden. 

Hou de delen van je baan waar je tevreden mee bent en met wil verder doen, de rest: recupereren naar iets nieuws!  ;)

Groetjes, Peter


Kautenbach

Lekkere ruimte Dani, kun je ook mooi verschillende diorama's maken inderdaad. Gewoon een rondje leggen en bij 1 punt beginnen met afbouwen ik zeggen  ;)

oebr

Banen bouwen...

Wanneer iemand dat doet met het oog op 'spelen' (heel veel modelspoorders zijn eerder spoorweg modelbouwers en die vinden hun gading vooral in de creatie en eventueel het tonen van een stukje wereld in miniatuur) dan wordt vaak vergeten wat dat eigenlijk zoal inhoudt.
Als volwassene raak je snel uitgekeken op het bedienen van een throttle, of op het staren naar een geautomatiseerd verloop.

Ik las vorig jaar eens een artikel van een Amerikaan die er voor pleitte om banen of delen van banen zo in te richten dat je makkelijk even
een kwartiertje, halfuurtje of vele uren kan spenderen aan de exploitatie.
Wanneer die exploitatie bestaat uit zomaar wat rondjes rijden zal de verveling sneller toeslaan dan verwacht.
Vraag is dan, wat is een exploitatie die blijft boeien.Mijn idee: projectjes !

Naar analogie met het bouwen van de baan moet er ook op de baan zelf plaats zijn om projecten te realiseren.
Een project kan het afhaspelen van een dienstregeling zijn, of kan een korte dienst betreffen waarbij bepaalde
hindernissen binnen een bepaald tijdsbestek afgehandeld moeten worden.

Mijn raad in dit draadje is dan ook van bij het herontwerpen niet uit te gaan van 'waar wil ik wat situeren',
maar van te beginnen bij 'welke exploitaties wil ik juist'0...

Voorbeeldje: lange tijd werd de centrale van Ruien bediend door 59s en 51s met FALS die kolen en cokes kwamen leveren.
Blijkt dat de toevoersporen niet zo talrijk waren en dat er soms om het uur een trein binnenkwam.
Met 2 sporen kon je de NMBS moeilijk van overdaad betichten, maar ze moesten wel die treinen gedisciplineerd binnen nemen en
eens geleegd weer weg sturen want de volgende was al op komst;
Voeg daar een dienstregeling bij voor wat personenverkeer op een halte in de buurt, en nog wat andere goederentreinen (er werden lange tijd ook keteltreinen met stookolie
aangevoerd) bij en je bekomt een verkeer (vanuit een fiddle yard of schaduwstation opgejaagd) dat een mens wel wat aan de gang kan houden...

't is maar een gedacht he, maar ergens denk ik dat zo'n alternatieve kijk je plezier in de hobby en baan veel kan opkrikken...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

dani

Citaat van: oebr op 20 maart 2017, 20:02:55 PM
Mijn raad in dit draadje is dan ook van bij het herontwerpen niet uit te gaan van 'waar wil ik wat situeren',
maar van te beginnen bij 'welke exploitaties wil ik juist'0...

Dat is inderdaad nu het opzet en idee achter deze "rebuild".      Ik heb een aantal thema's die ik wil, en ik heb wat ruimte.   Ik weet intussen wel wat die thema's zijn (vorige post)  en ook al ongeveer waar die thema's gaan komen in de nieuwe opbouw.   De rest moet ik nog invullen.  De meeste zullen verhuizen, naar beter plaats, andere thema's zullen verdwijnen of opgenomen worden in de blijvers.

Ik hoop dit weekend eens het schetsboek te kunnen vast pakken en een eerste draft op papier te zetten alvorens  ik weer met Scarm aan de slag ga.

Ik wil zeker :

- BahnWerk
- Groot Station met "paradespoor"
- Container terminal / goederenoverslag
- Een stukje voor de dochter met paarden en waterpartijtje
- Een diesel- en elektro depot.

Dat zal al ruim genoeg zijn voor op de oppervlakte die ik heb.  Misschien enkel nog een apart spoortje met een "museumlijntje" waar een oude stomer rond rijdt met toeristen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

tomenriet

Beste Dani, waar toe je ook besluit, het gaat uit eindelijk om het plezier hebben in de hobby.
Zelf heb ik eind vorig jaar mijn baantje afgebroken (snik). De reden waarom was simpel, mijn LO (lichamelijke ongemakken) zorgde er voor dat het plezier steeds minder werd. Nu alles is afgebroken en ik met segmenten die niet dieper worden dan 60cm verder aan het bouwen ben heb ik er weer heel veel plezier in ondanks dat het allemaal wel wat langzamer gaat.
Met plezier je hobby beleven geeft de meeste ontspanning.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom