Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

dilemma... voortdoen of herbeginnen

Gestart door dani, 16 maart 2017, 10:04:52 AM

dani

Zoals  velen hier ooit wel al hebben meegemaakt zit ik een beetje met een dilemma.

Ofwel ga ik mijn H0 baan afbreken  (met uitzondering van de treinlift) een nieuwe opbouwen,  ofwel toch maar voort doen met wat ik heb en proberen wat aanpassingen te doen.

Ik zou wat meer "reliëf" willen in de baan, en hier en daar meer open ruimte.

Misschien hou ik de "tafels" maar maak ik een ander sporen plan.    Het is een dilemma......    Aangezien ik nu al zo ver ben is het lastig
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Lijkt me geen dilema. Modelbouw is vooral het bezig zijn, de opbouw, het knutselen. Jouw geadacht en goesting is nu gericht naar het nieuwe, een ander idee. Je zal geen echte voldoening meer hebben met het doorwerken aan de huidige baan. Waar het om allemaal draait is plezier om bezig te zijn. En wanneer je niet meer met volle plezier aan je huidige baan werkt omdat de goesting om te herbeginnen eringeslopen is, dan is de keuze snel gemaakt, nee?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

het spijtige is dat er nauwelijks treinen gereden hebben op die baan, en er wel potentieel in zit.
Alleen heb ik één van de meest voorkomende "beginnersfouten" gemaakt om zo veel mogelijk sppor en verschillende thema's te willen bouwen op de oppervlakte die ik heb.   Het is begonnen met een stuk tafel, dan een uibreiding, nog eentje, nog een stuk, nog wat tafel, en dan de andere helft van de zolder.  Er was niet echt een "globaal plan".   Ook het feit dat er 3 soorten rail in zitten speelt deels mee.  (M-; K- en C-rails)

Ik ga het effe laten bezinken en   overwegen toch.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

En anders is er de tussenweg, ook een leuke uitdaging. Namelijk de geleidelijke transformatie van je huidig baan naar de nieuwe. Je ontwerpt een globaal, homogeen plan vertrekkend van je huidige baanplan, en je werkt in fases om je huidig baan te transformeren naar de nieuwe baan: storende sporen weg, aanpassen van het landschap, mislukte of niet-passende delen vervangen... en zo , beetje bij beetje, hoekje na hoekje, werken naar een homogeen en soberder geheel. Dat lijk me ook een heel leuke uitdaging.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

IK zou de aanpak van Michiel ook gebruiken.
Eerst gewoon de scenes die je er echt te veel aan vind eruit halen en misschien toch eens een trein laten rondbollen.
Gaandeweg ga je dan wel ondervinden wat je echt graag wil doen en die stukken kan je dan hergebruiken met een aanpassing van het landschap.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

dat lijkt me inderdaad wel een haalbare aanpak.

Ik ga het allemaal eens overwegen, alvast bedankt voor de tips
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

755philippe

Als je met 3 soorten sporen zit zou ik misschien als het mogelijk is een gedeelte transformeren naar een schaduwstation om deze sporen als het mogelijk is te behouden maar tegelijkertijd weg te werken. Dan zit je nog met 2 soorten waarvan ik de M-rails al zeker zou vervangen zeker als je digitaal gaat wat tegenwoordig een beetje de norm is. Boven het schaduwstation kun je sporen leggen en hierdoor creëer je al wat niveau of je maakt een berg. Ook een oud gedeelte transformeren en je leg wat styropor platen en je hebt ook al een niveau-verschil. Best eens alles bekijken en dan stap voor stap gaan transformeren... lijkt me ook wel leuk. Alles afbreken en herbeginnen is zeer veel werk en misschien toch wat drastisch en zonde van het werk dat je erin hebt gestoken. Hier en daar zul je wel stukken hebben die je kunt blijven gebruiken desnoods met wat aanpassen.
Mvg

755philippe

Dirk

Dani,

Heel herkenbaar, Ik heb hetzelfde probleem (gehad). verschillende keren opnieuw begonnen, maar nu de grove borstel, alles Marklin eruit en terug van 0 met Peco rails en 2 rail systeem. Is er een beetje over maar ik was het beu om weer eens te verbouwen, en ik was Marklin zowiezo beu, dus dan maar gesloopt.

succes met je beslissing.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Catje

Goedemiddag Dani,
Ik ken uw gevoel voor twijfel, ook ik had geen prettig gevoel meer over mijn baan.
Ik had besloten om deze geheel af te breken, en van voor af aan  te gaan herbeginnen.
Mijn oud baanontwerp voor groot gedeelte veranderd, en heb nu een L baan ontworpen.
Ben nu dus geheel van voor af aan begonnen met bouwen.
En beleef er veel plezier aan.

Groeten, Willy

philippe_007

Dani,

uit eigen ervaring kan ik zeggen dat als je nu twijfelt om te herbeginnen je dit ook best direct kan doen.
Als je verder doet met wat je reeds hebt zal je altijd blijven vloeken en doen omdat het niet 100% uw ding is.
Korte pijn zou ik zeggen.

succes met de beslissing.

Philippe

Stieven76

Vind ik ook. Ook al kan je mss wel wat aanpassingen doen aan het bestaande, het blijft toch verder werken met de oude situatie.
Als je opnieuw begint ga je het volledig naar je zin kunnen maken en de dingen kunnen vermijden waar je je nu aan stoort.

ceuleer

Efkes korte pijn.....
Ik heb ook pas een tafel gedemonteerd omdat ik toch een heel ander ontwerp in gedachte heb.
Door al die prachtige banen die je op dit forum kan bekijken en volgen, krijg je automatisch goesting in een ander ontwerp.  ;) :D

doomslu

Iedereen maakt fouten. Het maakt deel uit van het leerproces.
Als ik jou was zou ik doorbijten en herbeginnen. Misschien enkel op één deel, als je voorzichtig wilt zijn?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PietB

Nog niet zo lang geleden stond ik ook voor de vraag doorgaan of(en dat was een omwenteling van de aller grootste orde) overstappen naar schaal N.
Nou ik heb er voor gekozen om alle M rails er uit te gooien en de C rails geleidelijk te vervangen voor K rails.
Dat gaf me meteen de gelegenheid om fouten die ik in het begin in het sporenplan had gemaakt te corrigeren.
En een aantal weken-maanden werk.
Dat houd je van de straat zullen we maar zeggen  ;)

grt Piet.

dani

stof tot nadenken....

Een aantal dingen op de huidige baan zou ik echt wel willen behouden.   Het schaduwstation  onder "industrie zuid", dat zou ik houden en misschien zelfs uitbreiden,  de treinenlift heeft me zo veel bloed, zweet en tranen gekost dat ik die zeker ga behouden, het BahnWerk  mag zeker niet weg (enkel verder aankleden en afwezrken) en schaduwstation noord is ook een blijvertje.   De rest.....   is flexibel
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.