Roco HLD62 : handleiding : van dikke motor naar een plattere motor

Gestart door eve, 13 maart 2017, 16:35:47 PM

eve

Roco HLD62

Van dikke motor naar een dunnere motor.

De oude dikke Rocomotor is een stroomvreter. Hij bewoog het Rocomodel HLD62 bij zijn verschijnen in 1988. Er zijn er dus een pak die de kilometergrens hebben bereikt en reeds uit dienst zijn genomen.
Ik denk dat er enkele tientallen van die modellen gewoon stilstaan ergens op de baan, zelfs als dummy motorloos meerijden in een trein. De bijhorende print is niet uitgerust met een interface voor een decoder. De verlichting met gloeilampjes is zwak tot zwakker.

De navolgende beschrijving lost al 1 probleem op : weg met die dikke motor !

Wat heb je nodig ?
1. een nieuwe motor Roco 85120 (let op : kost ca 50 €...)
2. een adapter voor motor Roco 101367.

Om het ronddraaien van de motor te optimaliseren en het motorgeluid te minimaliseren kun je de nieuwe motor VOOR de montage enkele tijd (1 tot 3 uur in elke richting) op ca 2/3 van de maximumspanning laten "roderen".
Dit gaat best door de motor aan de motorklemmen hangend (met de motoras verticaal) aan te sluiten op een voeding.



Waarom geen Faulhaber of Maxon oid ? De Rocomotor komt met vliegwiel (groter en dus effectiever als bij de dikke motor) en cardanschalen die passen op die van de HLD62. Geen gefriemel met aanpassen ed.

Eerst verwijderen we de verlichtingsstaven en de print. Bewaar de cardanassen.



De dikke motor wordt gehouden door een schroefje (S) onderaan het chassis. Schroef los en bewaar het schroefje. Verwijder de dikke motor.



Leg nu de motoradapter in het chassis zoals op de foto. Schroef langs onder met het schroefje (S) de adapter vast.



Plaats nu de nieuwe motor en de cardanassen. Begin langs de kant van het vliegwiel. De adapter is flexibel en klemt de nieuwe motor. Om de cardanas langs de niet-vliegwielkant te plaatsen kan je de wormtandwielkast even openen en het wormtandwiel wat opzij duwen om u het nodige millimetertje extra te geven. Zie foto. Klik de tandwielkast weer dicht.



Nijp de motorcontacten van de print samen en steek ze tussen de contacten van de motor. Schroef de print op het chassis. Sluit de draden aan en test uw werk.



Zeg niet dat het moeilijk is.

Erik

modelbaanHO

Dat ziet er inderdaad niet zo moeilijk uit.
Dank voor de duidelijke handleiding.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

bollen neus

Het is maar een vraag, maar zou dan een motor die in Nohab modellen zitten ook kunnen passen? Deze hebben een dubbele massa zitten, of komen dan de cardanassen niet meer overeen? Of misschien te lang?
Den Eric.

eve

Citaat van: bollen neus op 13 maart 2017, 16:52:29 PM
Het is maar een vraag, maar zou dan een motor die in Nohab modellen zitten ook kunnen passen? Deze hebben een dubbele massa zitten, of komen dan de cardanassen niet meer overeen? Of misschien te lang?
Den Eric.

Eric,

Kan je meten hoeveel mm de motor met cardanschalen lang is ?

Erik

bollen neus

Van massa tot massa is de afstand 65,4 m/m en dan van einde tot einde van de cardan schalen is het 68,4 m/m
Cardannen vallen wel al een deel met hun bol gedeelte in die schalen.
Den Eric.

eve

Eric,

Ik denk dat je een Roco 85112 moet hebben. Google eens op "Roco 85112" --> afbeeldingen.
Dan zie je wat ik bedoel.

Erik

bollen neus

Yep, dat zijn deze die in de Nohab modellen zitten,Roco 85112.
Den Eric.

loebaske


Goede handleiding, nu is de vraag wie er zoal een motor wenst en dan eens prijsvragen voor een gezamelijke aankoop?
Moet zelf nog eens nagaan hoeveel ik er nodig heb...

Svendw

Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 13 maart 2017, 16:35:47 PM
Om het ronddraaien van de motor te optimaliseren en het motorgeluid te minimaliseren kun je de nieuwe motor VOOR de montage enkele tijd (1 tot 3 uur in elke richting) op ca 2/3 van de maximumspanning laten "roderen".
Dit gaat best door de motor aan de motorklemmen hangend (met de motoras verticaal) aan te sluiten op een voeding.
Waarom verticaal hangend?

Gaspar

De reeks 20 gebruikt dezelfde motor. Heb vroeger enkele 60 loks opgeofferd om die van reeks 20 te redden.
 

eve

Citaat van: Svendw op 13 maart 2017, 20:28:24 PM
Lukt dat ook voor een reeks 20?

Sven

Ik denk Roco 85111.
Maar dat zijn meer vragen voor uw handelaar om op te lossen...
Ik heb geen reeks 20.
En het is een kwestie van meten en passen. En proberen.

Erik

Break302

Ik heb in al mijn 20 ers en 62 /63 ers dezelfde nieuwe motor (85009)geplaatst en de fliegwielen overgezet.
Ik heb de motor wel met een boutje geborgd in de kunststof schaal.

Jos

argilla

Citaat van: eve op 13 maart 2017, 17:04:56 PM
Citaat van: bollen neus op 13 maart 2017, 16:52:29 PM
Het is maar een vraag, maar zou dan een motor die in Nohab modellen zitten ook kunnen passen? Deze hebben een dubbele massa zitten, of komen dan de cardanassen niet meer overeen? Of misschien te lang?
Den Eric.

Eric,

Kan je meten hoeveel mm de motor met cardanschalen lang is ?

Erik


vraagje Eve.....nu je toch bezig was, waarom ineens niet digitaal gemaakt ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eve

Citaat van: argilla op 14 maart 2017, 11:22:11 AM
Citaat van: eve op 13 maart 2017, 17:04:56 PM
Citaat van: bollen neus op 13 maart 2017, 16:52:29 PM
Het is maar een vraag, maar zou dan een motor die in Nohab modellen zitten ook kunnen passen? Deze hebben een dubbele massa zitten, of komen dan de cardanassen niet meer overeen? Of misschien te lang?
Den Eric.

Eric,

Kan je meten hoeveel mm de motor met cardanschalen lang is ?

Erik


vraagje Eve.....nu je toch bezig was, waarom ineens niet digitaal gemaakt ?

Omdat er nog VEEL analoog rijders zijn.
De bijhorende print voor digitalisatie is in de maak.

Erik