Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Zelfbouw wisseldecoder en peco pl11

Gestart door Svendw, 12 maart 2017, 21:51:04 PM

Svendw

Heren,

Ik heb problemen met de peco pl11 wisselmotor (deze voor aan de zijkant), in combinatie met mijn decoders. Ik krijg namelijk niet genoeg stroom, waardoor ze zachtjes rayelen, maar de wissel niet omleggen. Nochtans word elke wissel op mijn baan gevoed door een aparte witte marklin transfo, deze enkel en alleen dient op de wisselaandrijvingen te voeden.

Mijn decoders komen van een NL-er, welke deze zelf bouwt, ze doen reeds 3j hun dienst al, en nog geen problemen mee gevonden.

Enkel gloednieuwe low-amp motoren werken probleemloos, maar ik heb nu een motor of 8 a 9 die dus niet werken.

Bestaat hier een 'truc' voor?

Groeten Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

gardevil

Sven,

zitten de veertjes nog in je wissel? Die oefenen een kracht uit en soms is de wisselmotor niet krachtig genoeg om hiertegen opgewassen te zijn.

Ik verwijder ze steeds.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Svendw

Veertjes zitten er nog in. Als ik ze eruit haal, vrees ik dat de wissel niet blijft liggen. Bij mijn uitrij wissels heb ik ze verwijderd, en de wisseltongen swingen echt alle kanten uit..

Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Gerolf

Citaat van: Svendw op 12 maart 2017, 21:51:04 PM
Enkel gloednieuwe low-amp motoren werken probleemloos

Weet je zeker dat die decoder geschikt is voor zo'n Peco ?
Sommige van die wisselmotoren (allemaal?) zijn nogal stroomvreters - dus high-amp  ::)

Zachtjes zoemen duidt op wel stroom (en spanning), maar niet genoeg ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Svendw

Het is daar dat ik dus voor vrees, daarom hoopte ik op een simpele schakeling, maar dat zit er niet aan te komen vrees ik. Is zo'n CDU nuttig?

Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Klaas Zondervan

Ik ken de PL-11 niet van nabij, maar heb je al eens de spoelweerstand gemeten?
Het kan zijn dat de decoder de gevraagde stroom niet kan leveren. Je kan dan de decoder een relais laten aansturen, en met het contact van het relais stuur je dan de wisselmotor uit een voeding die wel voldoende stroom kan leveren.

Gerolf

Citaat van: Svendw op 12 maart 2017, 21:51:04 PMMijn decoders komen van een NL-er, welke deze zelf bouwt

Geen idee hoe die er uit zien, maar misschien kan je de eindtrappen ervan vervangen (zwaardere transistor of mosfet)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Net even de handleiding van de PL-11 opgezocht. Daaruit kan je afleiden dat hij bij 16V 2A trekt.
Daar wordt ook aangeraden om een CDU te gebruiken. Blijkbaar zijn ze zich bij Peco er ook van bewust dat die dingen nogal stroom vreten.

Heb je wat meer informatie over de decoder? Een zelfbouwdecoder van een NL-er zegt me niet zo veel.

Svendw

Zijn decoders van AlbertJan vanop het 3railforum (mag dat vermeld worden..?)

De marklin trzndfo levert die stroom namelijk, dus ik snap het even niet zo goed..

Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Klaas Zondervan

Dat de Märklin transfo de stroom kan leveren zegt niet alles, de decoder moet het ook kunnen doorlaten.
Waarom doe je zo geheimzinnig over de decoder? Geef eens een directe link naar waar die staat, of mooier nog naar het schema.

Svendw

Doe ik daar niet geheimzinnig over.. ik heb gewoon niet meer info.

Dit alvast het draadje waarover gesproken word

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=15961.0

Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Klaas Zondervan

Is het een K83? Als hij die naar het origineel heeft nagebouwd dan kan dat jouw probleem verklaren. Daar zit nl. een stroombewaking in. Zodra de stroom boven 2A komt stopt hij er mee.
Je kan ook direct contact met AlbertJan om het probleem voor te leggen.

INFO

Nee in de echte k83 zit geen stroombegrenzer, wel in de kloon van Viessmann.
Maar met die decoder kun je geen PL11 bedienen. Een CDU of een hogere stroom met een relais contact aanbieden, of gewoon een servo decoder met servo gebruiken. Of nog beter misschien een betere aandrijving, die zijn er in overvloed.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Svendw

Citaat van: INFO op 13 maart 2017, 18:43:02 PM
Nee in de echte k83 zit geen stroombegrenzer, wel in de kloon van Viessmann.
Maar met die decoder kun je geen PL11 bedienen. Een CDU of een hogere stroom met een relais contact aanbieden, of gewoon een servo decoder met servo gebruiken. Of nog beter misschien een betere aandrijving, die zijn er in overvloed.

Groetjes

Ha Wim, een man met kennis hieromtrent. Met zo'n CDU zouden mijn 'problemen' dus opgelost zijn?

Sluit je die dan aan tussen de wisseltransfo en de gemeenschappelijke van de wisselaandrijvingen?

Groet Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Svendw

Os hier iemand die deze aandrijvingen digitaal aanstuurt? Zoja, met welke decoder/voeding? Korte doorlichting met hoe aangesloten en ik kan weer verder...
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎