Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Gestart door Michiel, 07 maart 2017, 09:28:08 AM

Dirky

Citaat van: doomslu op 07 maart 2017, 20:00:05 PM

En Dirky, de prijzen die je daar vernoemt zijn toch wel aan de lage kant hoor...


Was ook niet mijn bedoeling het pleidooi met juiste prijzen te staven maar eerder de vergelijking te maken tussen beide richtingen.


Dirky

eventjes doorbomen:

Welk model zou gegarandeerd door 50 N'ers gekocht worden? ... en aan welke prijs?

Michiel

Wel Dirk, zomaar een paar cijfers, zonder enig fundament:

Een reeks 21 / 27 / 11 / 12, ... 4 varianten dus.

De reeks 11 heeft hevige belangstelling van uit Nederland (Benelux-samenstelling)
De reeks 12, zal je in Frankrijk eens deftig aan de boom moeten schudden (wel een grote markt)
De reeksen 21 / 27 voor eigen bodem, zeer populair en breed inzetbaar.

Bied ze aan onder de €200, en je verkoopt ze als zoete broodjes. Ga over de €300, en je verkoopt ze maar in mondjesmaat.

Maar nogmaal, dit is zuiver giswerk van mijn persoon, zonder enige commerciele kennis van zaken, en geen interesse in modern spul.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Freek

Ik ben zelf H0'er, maar het wordt toch vaak genoeg gedaan, in alle schalen, dat er een bestaand model in een andere kleur wordt uitgebracht om te kunnen verkopen op de Belgische markt? Ik kan mij moeilijk inbeelden dat de kosten voor een andere kleur zo hoog liggen.
Maar ik vrees eerlijk gezegd dat de grote fabrikanten de winst hierop niet genoeg vinden om er ook maar moeite voor te doen.
Anderzijds is het voor de hobbyist moeilijk om zelf een bestaand buitenlands model te verbelgischen? Ik heb het zelf ook nog niet gedaan, maar ben het wel van plan omdat ik ook de modellen bijna niet vind.



Michiel

@Koen,

het is niet dat ik persé N onder de aandacht wil brengen. N is wel mijn perspectief op het modelbouwgebeuren. Wanneer ik dan 15 pagina's Nurnberg nieuws in MSM doorblader, en zie niets, maar dan ook niets Belgisch dat wordt aangeboden door de grootseriefabrikanten (Fleischmann, Minitrix, Arnold, Piko, Peco, Dapol, Farish, Hobbytrain, Kato, ...en noem maar op) dan is dat toch wel tekenend. België is totaal van de kaart gevallen bij de grote jongens, en Belgische vertegenwoordigers van deze grote jongens blijkt het de koude kleren te raken.

En dan plooien we ons terug op de half-fabrikaten dat een aantal kleinserieproducenten brengen tot zelfs amateurs via 3D-printing services.
Dikwijls mooi spul, leuk voor de knutselaar en de avonturier onder de N'ers, maar het brede N-spoorpubliek ben je wel kwijt, want die willen een mooi model kunnen kopen en inzetten op hun eigen thuisbaan.

Voor de toekomst heeft 3D-printen mogelijkheden, voor alle schalen. Maar nu zitten we wel in een niemandsland, tussen wal en schip, waarbij het gros van de Belgische N'ers het schip heeft verlaten, of zal verlaten. Belgisch schaal N wordt een curiositeit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

@Freek,

de grootseriefabrikanten lopen niet warm om een omschildervariant de produceren. Ik heb een aantal fabrikanten persoonlijk aangeschreven met een concreet voorstel van omschildering, maar ze sturen me bijna spottende de laan uit met belachelijke getallen: "onder de 3000 stuks beginnen we erniet aan", was zo ongeveer de teneur.

Nu, ik geef toe, ik ben een niemandal in dat wereldje, een onbenul. Men kent mij niet, en men heeft geen zin zomaar, op de vraag van om het even welke oelewapper serieus in te gaan. Ik snap wel dat ze mij snel afschepen met onzinnige getallen.

Ik heb liggen zoeken naar de Belgische vertegenwoodrigers van de gekende merken, maar die zijn blijkbaar geheim, en we mogen niet weten wie ze zijn of war ze zitten. Ik vind er niets over op internet. Waar dienen ze eigenlijk voor, als ze ons niet vertegenwoordigen willen?

Dus dan zelf omschilderen en zelfs deels ombouwen van buitenlandse model tot Belgisch, wordt ook gedaan, maar kandidaat model zijn niet dik gezaaid. België heeft heel lang zijn eigen spoorwegmaterieel ontworpen en vervaardigd. Daarvan vind je niet zo makkelijk buitenlandse leenmodellen voor. En, het ombouwen of omschilderen is ook niet zo meteen voor iedereen zo evident.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Ik kom nog eens op het forum en vlam, wat een onderwerp.

Ik begijp wel wat Michiel bedoeld en hij heeft een punt.

Probleem is dat sommige groepen geen eenheid kunnen vormen ondanks enkele initiatieven van enkele groepen zoals bijvoorbeeld N160 en N-Club België. Als groep kun je sterker naar een fabrikant gaan.  Gelukkig heb ik persoonlijk kontakt met dhr. Kato (Lemke, Hobbytrain, MiNIs,..) en dankzij dit kontakt is de 18² er gekomen en die was bijzonder snel uitverkocht.  Ik kan je vertellen dat de reeks 77/78 gevraagd is in schaal N en voorlopig heeft Hobbytrain er wel oren naar, naar een tweede reeks 18² met ander nummer dan weer niet.  Alleen concentreren zij zich momenteel op de reeds aangekondigde G1700 modellen, dus als ze de 77/78 uitbrengen, zal dat ten vroegste in 2018 zijn.

Inderdaad werk ik aan de M2 en zoek naar mogelijkheden naar betaalbare serieproductie.  Er zijn wel mogelijkheden, maar de grote vraag is hoeveel stuks moeten er geproduceerd worden, want als ik investeer, kan het niet de bedoeling zijn met een overstock achter te blijven, ik moet ook werken voor mijn cenjes en een gezin onderhouden.  Het moet betaalbaar zijn en blijven, zowel voor mij als voor de koper.  Het is duidelijk dat een gebrek aan eenheid onder de N-rijders  mij hierin parten speelt en mogelijk het hele project op de helling zet. En zo zal dat ook zijn voor de meeste fabrikanten, de onzekerheid werkt negatief. 

Eendracht maakt macht, waar hebben we dat nog gehoord in België  ;)!

MARKLINRIJDER

Jim,

Hoe onbetrouwbaar ik ook ben ,kom met je plan tot bij me.

Grtjs,

David

Michiel

#39
@Jim

interessante inval: geen eenheid, wat bedoel je daarmee? Bedoel je een wrevel tussen clubs, of een gebrek aan duidelijke formulering van wat de N-consument eigenlijk wilt? Hoe moeten we één worden? Heb je een voorstel?

Net als MTE kan Lemke de kar niet alleen trekken. Zijn er ook mogelijkheden om contact te hebben met de ander grote producenten? Weet je wie daar voor ons Belgskes de zaken verdedigd? Maar hoe dan ook, Jim, ik ben je uiterst dankbaar dat je dit allemaal hebt kunnen regelen. Die 18² was een schot in de roos, en een 77/78 zal dat ongetwijfeld weer worden. Naar expo's gaan, participeren met eigen creaties, en zo de mensen leren kennen heeft zo z'n voordelen.  ;)

@David,

je bod is nobel, en het is een vraag van onderhandeling tussen jouw en Jim waar ik me niet zou mee moeten bemoeien, maar je plaatst je aanbod openbaar, dus neem ik de vrijheid om erop te reageren. Mij lijkt het in het belang van de modelspoorwereld en jezelf, dat je je concentreert om de losse eindje langs jouw kant weg te werken. Ik oordeel niet, ik ken de problematiek niet waarmee je worstelt, ik heb jouw niets te vertellen, maar het is een persoonlijk en vrijblijvend advies dat ik je geef. Maar nogmaals, alle samenwerking is welkom, maar probeer mogelijk eerst de blaam "onbetrouwbaar" van je eigen schild te wissen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

en wat dan met schaal 0 en 1/29 ? want ik lees hier enkel over N ( en terecht overigens) en H0 ........
Het standpunt van de reactie  omtrent de grotere schaal is een beetje door de bocht, althans voor ons landje.  In het buitenland heeft men een grotere afzet , wat niet noodzakelijk Luc, hogere prijzen betekent .In de kit vorm wel te verstaan ( 0 schaal ) . De hogere prijs is het gevolg van de "omvang" van het product .
Als je bv de prijs vergelijkt van 1/29 met H0 en je ziet naar het gebruikte ( hoeveelheid materiaal) dan is 1/29 in vergelijking hiervan zelfs goedkoper en je krijgt ook " meer trein" voor je geld .... begrijp je wat ik bedoel ? en de details zijn niet de versmaden alsook de opties ( standaard) zijn erbij dit in tegenstelling met H0 waar zij dikwijls betalende opties zijn .


maar goed dit geheel terzijde ....sorry







argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

Marc-Laurent, dit lijkt me niet "terzijde" maar degelijk een onderdeel in het debat over het lot der "andersschaligen". Het verhaal is mogelijk anders, omdat men voor schalen 0, 1 en G al makkelijker dieper in de buidel tast, en waarbij dus de speelruimte voor de producent iets groter is. Althans dat lijkt me zo, maar harde cijfers heb ik er niet van. Maar als jouw verhaal juist is, is er dan ook een duidelijk terugloop van Belgische producties bij de grote merken in de grote schalen? Is de hobbyïst er ook meer en meer gedwongen tot zelfbouw, half-fabrikaten of kleine series van locale tot artisanale producenten? Ik ken die wereld helemaal niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Ik ken wel iemand die vertegenwoordigd maar ongetwijfeld ga jij daar dezelfde opmerking krijgen van die aantallen,komt er nog bij als er al genoeg geïnteresseerden zijn je dan nog problemen hebt met de verschillende tijdperken ! Want een aantal onder U(jij, Jean,........blijken de stoomtijden nog te beleven!) :-\ ;)

Metpetergaathetbeter

Trouwens her en der kom je toch nog LS rijtuigen in N schaal tegen op het net :-\

Michiel

#44
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 maart 2017, 09:02:28 AM
Ik ken wel iemand die vertegenwoordigd maar ongetwijfeld ga jij daar dezelfde opmerking krijgen van die aantallen,komt er nog bij als er al genoeg geïnteresseerden zijn je dan nog problemen hebt met de verschillende tijdperken ! Want een aantal onder U(jij, Jean,........blijken de stoomtijden nog te beleven!) :-\ ;)

Ik hoef het huiswerk niet te maken van vertegenwoordigers, en ik heb geen idee wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Maar mij lijken er toch mogelijkheden. Wanneer de producent de vertegenwoodiger inlicht dat er bijvoorbeeld een SNCF Astride 36000 in de pijplijn zit, kan de Belgische vertegewoordiger dan toch lobbyën om tegelijk een beperkte omschilder-reeks van de Belgische reeks 13 te produceren. En zo lijken er jaarlijks meerdere gemiste opporuniteiten te zijn. Waarom gebeurt dat niet? Niet 1 keer! Een omschildervariant kost toch geen fortuinen, of verkiest de producent steeds weer voor de volle pot, met het volledige productie af te zetten op de Franse markt (in dit geval) zonder 'lastige" omschilder-reeks voor die stomme Belgen? Mij ontgaat er toch een hoop bij het "vertegenwoordigerswerk". Maar goed... beste stuurlui staan aan wal (ikke dus).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)