Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Gestart door Michiel, 07 maart 2017, 09:28:08 AM

Kris

Hallo,
"Wie Belgisch wenst te rijden doet dit in H0" dit is nu net het punt , men kan ook aan zelfbouw doen ,veel meer voldoening , niet de grote hoeveelheid van rollend materieel maar dat is ook niet nodig  Ik zie op tentoonstellingen ook buitenlandse modelbouw bv smalspoor waar het rollend materieel zelfbouw is . Voor een of andere reden is er in Belgie en in Belgische tijdschriften bijna enkel aandacht voor landschapsbouw. In het buitenland is er ook veel aandacht voor het bouwen van rollend materieel . Dit kan op vele manieren van volledig zelfbouw tot donoronderstellen , omschilderen ....
Kris

raf

#106
Kris het probleem is denk ik niet dat mensen niet willen/kunnen bouwen maar waar geraak je aan de tekeningen om dit te doen ??

voor de rc wat boten aan gaat vind je boeken met alles wat je nodig hebt om die boot te bouwen
BV

van BV de duikboten uit de eerste en tweede wereldoorlog kun je de echte tekeningen op vragen in het bundes archief
je moet wel eerst de papieren molen door worstelen maar het lukt binnen de 2 maanden heb je die plannen tegen een redelijke prijs 

maar ik heb van nog geen enkele loco of rijtuig /wagon een degelijke beschrijving gevonden om die na te bouwen
het kan natuurlijk ook aan mij  liegen dat ik verkeerd of niet zoek natuurlijk .

we zijn nu met een paar mensen de AR43 serie aan het bouwen en als je ziet hoe moeilijk dat gaat terwijl we reeds een kap hebben die gewoon moet aangepast worden
we gaan er komen hoor er is reeds door geert een mooie kap gemaakt maar het is echt zoeken in een hooi berg naar die stopnaald wat tekeningen aan gaat


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Citaat van: Kris op 11 maart 2017, 00:47:30 AM
...men kan ook aan zelfbouw doen ,veel meer voldoening...
Dat is helemaal juist, en dat kan je ook in H0. Maar dat is het punt niet. Het gaat erom dat de modale modelspoorder helemaal niet aan zelfbouw toe is. Niet kunnen, niet willen, niet durven... In H0 rijdt de overgrote meerderheid ook met kant-en-klare modellen. Maar in schaal N (en waarschijnlijk ook de andere niet-H0 schalen) worden er amper tot geen Belgiche modellen meer geproduceerd. En dus vlucht de Belgische modelspoorder naar andere landuitbeeldingen of naar H0. De potentiele markt voor vb N krimpt maar steeds, omdat de grootproducenten geen zin, wil of durf hebben om Belgisch te produceren. Kip/ei of visieuze cirkel,... een feit. En dan is de vraag, hoe maak je Belgische N (of andere schalen) weer interessant voor de Belgische modelspoorder. Hoe stoppen we de vlucht?

En dan zeggen dat met China, computergestuurd ontwerpen en productie, alles goedkoper zou worden. Niet dus...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

Citaat van: raf op 11 maart 2017, 06:58:10 AM
Kris het probleem is denk ik niet dat mensen niet willen/kunnen bouwen maar waar geraak je aan de tekeningen om dit te doen ??

voor de rc wat boten aan gaat vind je boeken met alles wat je nodig hebt om die boot te bouwen
BV
   https://en.wikipedia.org/wiki/Anatomy_of_the_Ship_series
van BV de duikboten uit de eerste en tweede wereldoorlog kun je de echte tekeningen op vragen in het bundes archief
je moet wel eerst de papieren molen door worstelen maar het lukt binnen de 2 maanden heb je die plannen tegen een redelijke prijs 

maar ik heb van nog geen enkele loco of rijtuig /wagon een degelijke beschrijving gevonden om die na te bouwen
het kan natuurlijk ook aan mij  liegen dat ik verkeerd of niet zoek natuurlijk .

we zijn nu met een paar mensen de AR43 serie aan het bouwen en als je ziet hoe moeilijk dat gaat terwijl we reeds een kap hebben die gewoon moet aangepast worden
we gaan er komen hoor er is reeds door geert een mooie kap gemaakt maar het is echt zoeken in een hooi berg naar die stopnaald wat tekeningen aan gaat


gr raf


Beste Raf voor tekeningen moet ( kan je)  je bv hier zijn ......www.modelbouwtekeningen.nl
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

59erke

Citaat van: Michiel op 11 maart 2017, 07:47:42 AM
Citaat van: Kris op 11 maart 2017, 00:47:30 AM
...men kan ook aan zelfbouw doen ,veel meer voldoening...
Dat is helemaal juist, en dat kan je ook in H0. Maar dat is het punt niet. Het gaat erom dat de modale modelspoorder helemaal niet aan zelfbouw toe is. Niet kunnen, niet willen, niet durven... In H0 rijdt de overgrote meerderheid ook met kant-en-klare modellen. Maar in schaal N (en waarschijnlijk ook de andere niet-H0 schalen) worden er amper tot geen Belgiche modellen meer geproduceerd. En dus vlucht de Belgische modelspoorder naar andere landuitbeeldingen of naar H0. De potentiele markt voor vb N krimpt maar steeds, omdat de grootproducenten geen zin, wil of durf hebben om Belgisch te produceren. Kip/ei of visieuze cirkel,... een feit. En dan is de vraag, hoe maak je Belgische N (of andere schalen) weer interessant voor de Belgische modelspoorder. Hoe stoppen we de vlucht?

En dan zeggen dat met China, computergestuurd ontwerpen en productie, alles goedkoper zou worden. Niet dus...

Probleem is ook dat eenmaal je aan zelfbouw begint, en je hebt op één of andere manier plannen verkregen je op nog andere problemen terecht komt. Via 3D print kan je een het ruwe model laten maken, maar dan heb je nog een onderstel nodig. Zoals Michiel het al vroeger in deze topic heeft gezegd heeft Belgié lange tijd zelf zijn loks gemaakt, dus donorloks voor een onderstel is niet altijd evident. Kijk maar naar André (van het franstalig forum) met zijn type 91. Verder heb je dan nog het probleem met de decals die je ook nergens vindt.

Vroeger had je nog Jocadis die dergelijke zaken uitbracht maar die is inmiddels ook verdwenen.
Ik denk als er iemand zich achter dergelijke zaken zet en msm kan hiermee een beetje helpen door meer artikels voor de zelfbouwer te publiceren dat je misschien een eind verder komt.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Kris

#110
Hallo,
Er is een veelheid aan documentatie over de loc's , wagons en motorstellen  van de Nmbs :


Ik heb hier bijvoorbeeld alle tekeningen van De Bleser liggen (zijn nog te koop bij pb messingbouw)
De boeken van TTz
De uitgave's van het departement materieel nmbs ( ir Vandenberghen)
De boeken van TSP
De uitgaves en plannen  van Modofer (tram)

Veel foto's uit de oude musea (Leuven) en foto's van het internet

Het heeft mij inderdaad veel jaren gekost en er zijn nog enkele ontbrekende stukken (de AR 43 is ook een van de moeilijke)  en alles digitaliseren om ze beter bruikbaar te maken voor modelbouw was ook een groot werk maar alles is wel te vinden .
Vooral De Bleser heeft prachtig werk gedaan en is zoals bovenaan aangegeven nog vlot te verkrijgen

De vorige en vragen in ander draadjes wijzen er op dat er weinig info is over dit onderwerp , als ik eens op een tentoonstelling sta met mijn zelfbouw modellen gaan de meeste vragen over , waar laat je etsen , waar laat je decals maken , waar haal je de plannen , aandrijvingen enz....

Kris

Havoc

Citaat van: Kris op 11 maart 2017, 09:49:32 AM
Hallo,
Er is een veelheid aan documentatie over de loc's , wagons en motorstellen  van de Nmbs :

Ik heb hier bijvoorbeeld alle tekeningen van De Bleser liggen (zijn nog te koop bij pb messingbouw)
De boeken van TTz
De uitgave's van het departement materieel nmbs ( ir Vandenberghen)
De boeken van TSP
De uitgaves en plannen  van Modofer (tram)

Met de tekeningen van De Bleser ben je niet veel (heb ze ergens). Geen aanzicht van het dak, maar 1 zijkant (locs zijn vaak niet symmetrisch) en veel te weinig maten. Het zijn geen technische tekeningen waar je mee kan beginnen. Heb wat van de plannen van de NMBS maar ver kom je er ook niet mee. Modpufer is hetzelfde, de plannen zijn wel goed maar vaak te weinig of van verschillende versies van locs die niet direct te vereenigen zijn tot 1 plan (heb geprobeerd om ermee een live steam te maken). Zeker als je ziet hoe hier op een tiende mm en 2 rivetten wordt gekeken.

Zwitserse spoorwegen hebben alles beschikbaar, ook de index op het net en je kan van alles kopies bekomen. Met dezelfde opmerking als hierboven, je wandelt niet zomaar binnen. Heb ooit op een uitzending op de VRT iets gezien van een archiev ergens in Wallonië met hele rekken vol plannen van een of andere fabrikant van spoormaterieel. Maar ook daar was het: niet te raadplegen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

#112
argilla

en waar op deze  site vind je tekeningen van BELGISCHE loc's of wagons ???
en sorry maar ik heb eens een jong lid geholpen met een binnen vaart schip te bouwen van zo een plan

wil je echt niet aan beginnen en ik heb 40 jaar ervaring met model bouw maar een plan van een schip welk op 4 verschillende schalen bestaat is niet te doen .de spanten op 1/34  de romp doorsnede op schaal 1/50 de rest van de bovenbouw op 1/100 en dan nog een plan rolletje op 1/200
je moet er maar aan beginnen mijn gedacht

nee echt de ervaring met deze scheeps model plannen was niet echt een succes
dan zijn de plannen van rmb (schepen)een pak beter en allemaal in dezelfde schaal

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Kris

Hallo,
Bij mijn De Blezer tekeningen heb ik wel een dakzicht , niet altijd met veel details en maar een zijzicht maar ze zijn zeker goed genoeg voor de basisafmetingen en dit samen met foto's is zeker een basis om een eigen tekening te maken om bv een spoor nul model te maken.
Ik ben nu bezig 3d tekeningen te maken voor een volgend schaal nul model de gegevens komen van een beetje overal TTZ , uit NMBS handleidingen , foto's enz. Een basistekening om aan modelbouw te doen zal je inderdaad niet zomaar vinden .

Kris

Dirky

Mijn spoor 1 reeks 59 is gebaseerd op tekeningen van De Blezer. Dan aangevuld met details van vele foto's...
Bij B-rail moet je de tekeningen niet aanvragen want op de vele vragen naar mijn bestelling van tekeningen (na offerte) van 4 jaar geleden is zelfs nog geen enkele email beantwoord...

@ Raf, verschillende schalen kan toch geen probleem zijn?  :D Vergroten en/of verkleinen op een copieer-machien... heeft niets met jouw 40 en/of mijn 50 jaar ervaring te maken!

raf

#115
dirk het probleem was dat die jonge gast( 14 jaar )daar reeds aan begonnen was
de spanten waren reeds uitgezaagd en waren dus schaal 1/34 en de bouw helling die hij had was 1.25 meter lang dus ??? dat ging zo wie zo niet passen
deze tekeningen waren hem aan geraden door een bekende van een andere club
als de boot volgens de spanten gebouwd moest worden dan was die een meter of 3 lang geworden en ik zag hem dat niet vervoeren met zijn fiets aan hanger

dus alles de vuilbak in en opnieuw begonnen dan maar
zonder van de tijd , het hout en het geld
want voor een 14 jarige blijft een plaat multiplex een grote hap uit het budget
bij RMB was alles op dezelfde schaal of het stond er in grote letters bij
bij NVM stond er niets van enige uitleg het waren alleen 3 of 4 vellen papier
geen dikte maten van de spanten of de stringers of de buiten huid
voor een leek is het dan haast niet te doen om er een model van te bouwen
ook ervaren modelbouwers hebben er problemen mee gehad doordat sommige spanten niet strookten op de kiel
ik ga niet zeggen dat alle plannen bagger zijn maar ik heb er wel een paar gezien die het wel waren
gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: argilla op 11 maart 2017, 07:57:33 AM
Beste Raf voor tekeningen moet ( kan je)  je bv hier zijn ......www.modelbouwtekeningen.nl

Dat lijken me de tekeningen van de NVM. De kwaliteit is sterk uiteenlopend. Ik heb er enkele van spoor 1 goederenwagons van rond 1940 en die zijn prima. Andere zijn het papier niet waard waar ze op getekend zijn (de 2200 en 2400 bvb).

Staan ook plannen op die site die je gratis direct van de auteur kan downloaden, aangeboden voor bijna 50 euro! Vraag me eigenlijk af of die daar mee akkoord is trouwens.
Met vakantie voor onbepaalde duur.