Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

alpha rail

Gestart door mustanglover, 06 maart 2017, 17:49:39 PM

mustanglover

Kan iemand mij misschien een oplossing geven om de alpha rail toch te gebruiken in een c rail circuit . Ik ben opnieuw begonnen met mijn hobby maar heb ontdekt dat er twee verschillende rails gebruikt worden bij Marklin , begrijpen wie begrijpen kan . Ik had vroeger mijn M rails en was daar toch meer tevreden over dan over de c rails ( het afbrokkelen ven die c rails is niet te snappen ) . Ik zit er nu mee , één of andere handelaar heeft me mooi liggen gehad . Ik begin veel zin te krijgen om mijn Marklin te verkopen en over te schakelen naar twee rail . Een bedrijf dat op het punt stond over kop te gaan vind het nodig om twee verschillende rails te gebruiken en hierin te investeren , hoe wil je nu in godsnaam kinderen dan terug aan modelspoor krijgen als ze niet verder kunnen bouwen op hun " eerste sinterklaas speelgoed ". Ik hoop dat iemand een oplossing weet voor dit probleem .

Jurgen

Ooit, ergens, lang geleden, heeft er een artikel in een magazine gestaan (vraag me niet meer welk) over hoe je beide kon combineren.

Maar waar, wie, hoe, wat,...? Ik weet het echt niet meer. Ik dacht dat je moest gaan vijlen enzo, maar echt zeker ben ik niet meer.

En 2 soorten rails? Welk merk heeft dat niet?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Ik ben geen Märklin kenner, maar er zijn 3 types Märklin rails:
- de stokoude rails met metalen bedding, die ze (denk ik) M rails heten. Die rommel moet zo snel mogelijk naar het containerpark, als je 't mij vraag. Tenzij je een retro-baan wilt maken.
- dan waren er de K-rails. Deze zijn nog steeds verkrijgbaar (corrigeer me als ik me vergis). Deze zien er redelijk realistisch (*) uit en hebben als grote voordelen dat ze geen bedding hebben en dat er flexibele rails bestaan. Zonder flexibele rails kan je mijns inziens geen realistisch spoorverloop hebben. Meer nog: een modelbaan is opgebouwd uit flexibele rails en wissels en niets anders.
- en later kwamen de C-rails. Uiterst geschikt voor de kinderen want super sterk en makkelijk te demonteren. Voor de modelspoorder zijn ze bruikbaar, maar niet top  wegens ontbreken van een flexibele rail.

(*):  redelijk realistisch = denk de pukkels weg en ze zijn prima. Ga je voor 2-rail dan heb je de keuze uit meer merken van meer realistische rails.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

ik dacht dat de Alpha rails iets weghadden van die C-rails (of ze zijn de voorlopers er toch van nee ?) :-\

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 maart 2017, 19:06:11 PM
ik dacht dat de Alpha rails iets weghadden van die C-rails (of ze zijn de voorlopers er toch van nee ?) :-\
Kan zijn, maar ik hoorde er nog niet van. Nooit te oud om te leren hé.  ;)

Dit vind ik op Wikipedia:
De naam Alpha werd in 1988 geïntroduceerd voor futuristisch uitziende speelgoedtreinen op schaal H0, bedoeld voor jonge kinderen. Wegens zwaar tegenvallende verkoopaantallen werd het Alpha-programma in 1996 stopgezet. De speciale kunststof rails (Gleis 2000) zijn echter wel gebleven en de productie en ontwikkeling is onder de naam C-rails verdergegaan. Deze C-rails (de C komt van "Click") heeft uiteindelijk de metalen M-rails vervangen als Märklins standaard rails. De M-rails werden van 1935 tot 2000 geproduceerd.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bellejt

het alpha programma was het "kids" programma dat marklin nog op de markt heeft gebracht om kids aan te trekken (en zich te redden van bankroet) .De rails hadden de  voorloper of gelijke van C-rails moeten worden maar er was een ganse produktie met bar slechte kwaliteit .Net zoals er 2 jaar een slechte produktie van C-rails was.In den beginnen ruilde M deze gratis om maar later moesten ze er geld voor hebben.In mijn ogen een zwendel maar ze kwamen ermee weg.

Het Alpha programma had heel futuristische locs en wagons.

Nu zijn ze opnieuw met een gelijke gestart maar dit maal wel met degelijke C rails en meer aanneembare treinen.Ze hebben begrepen dat de kids niet meer klein zijn en een identiek produkt willen als volwassenen.
Net als in een restaurant : serveer geen kids menu maar een verkleinde uitgave van de gewone kaart.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mustanglover

Alvast bedankt Doomslu , hier kan ik wat mee . Aan allen die hierop gereageerd hebben bedankt . Ik zal deze rails gebruiken in een schaduwstation , hoef ik maar enkele rails aan te passen