Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Hallo

Gestart door Werner, 05 maart 2017, 22:45:29 PM

Werner

Hallo iedereen,

Ik ben Werner.  Vroeger in m'n jeugd stond er thuis een tafel (3 bij 2 meter), achteraan in de living.  Bij de aankoop van een eigen huis heb ik rekening gehouden met een treinkamer.
Na 5+ jaren van verzamelen en plannen, wordt het stilaan tijd om aan de bouw te beginnen.  Dat wil zeggen, om aan de uitvoering van het 20-jaren plan te beginnen ;)

Bedoeling is een tafel in W vorm, om optimaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte.  Op meerdere niveaus, verbonden met een helix.
Het systeem is 2-rail analoog, waarbij de baan is onderverdeeld in blokken.  Met wat elektronica om die blokken in het oog te houden.  Dan zou het mogelijk moeten zijn om zowel meerdere treinen automatisch te laten rijden, als om in 1 blok de handmatig te rangeren/rijden.

Betreffende tijdperk, seizoen, locatie, ... ben ik er nog niet uit.  Teveel interesse in zowel stoomtijdperk als het huidige en voorbije 2 tijdperken.  Zelf ben ik gedurende jaren met de Benelux trein meegereden, later de M5 en nu de M6 rijtuigen of een Desiro.  Voor mij is het letterlijk iedere werkdag tram-trein-bus-dag.  Wachtend in Antwerpen-Berchem durft er ook al eens goederentrein passeren.  En, waar is de tijd dat ik met mijn ouders mee ging op rondrit in de Antwerpse haven, toen de M5 rijtuigen nog maar net in dienst waren.  Dus, op m'n baan gaat vanalles rondrijden, vooral NMBS en DB, uit verschillende tijdperken.  Door m'n baan ook optisch in "blokken" te verdelen, dacht ik van zo een blok toch een bepaald tijdperk en seizoen te kunnen geven, zodat iedere trein de kans heeft om in een juiste periode en omgeving te rijden.

Van opleiding ben ik Industrieel ingenieur elektronica, maar daar niet veel beroepsmatig mee gedaan, behalve dan de C programmeertaal.  Ben begonnen in de software, en daar zit ik nog altijd.  Als ik nu die de 90% elektronica kennis die ik ondertussen vergeten ben kan combineren met de 90% kennis programmeren die ik op het werk heb opgedaan, dacht ik om die blokbeveiliging met behulp van een of meerder Arduinos te implementeren.
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.

Metpetergaathetbeter

Werner alvast welkom hier en alvast een leuke tijd hier toegewenst! ;)

Pierre

Welkom op het forum Werner. ;)
Groet Pierre.


Steam.N

Welkom op ons forum, Werner.
Ik ben benieuwd naar je Arduino-blokbeveiligings-project !!!
Veel plezier en succes met je nieuwe modelbaan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Welkom op ons forum, en succes met de werken!
Start een draadje over je project, en laat ons meekijken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

3rail

Hallo Werner.

Veel plezier hier op het forum.
Ben ook benieuwd naar je baan in opbouw. :D

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Geert

Welkom,

de ideale mix. Van opleiding elektronica en praktijk informatica, en als hobby modelspoor  ;)

Geert




Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen