Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

S88 bezetmelder met arduino pro-mini

Gestart door Dirkh, 05 maart 2017, 14:02:26 PM

Dirkh

Ik had op het internet een kleine sketch gevonden om van een arduino een S88 terugmelder te maken. Ik gebruik readcontacten voor de bezetmelding en dus kan ik voor 2€ een 16 bezetmelders maken met deze oplossing zonder printjes te moeten solderen enz..

Hier de link naar het voorbeeld :
https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/12/01/multiple-arduinos-chained-as-an-s88-occupancy-detector-interface/

Ik heb nog enkele andere sketchen gevonden maar die geven problemen om samen te werken met de Expressnetli interface van rosoft. Ik krijg die niet aan het werken voor het ogenblik.

Ik heb nu 2 arduino's gekoppeld en het werkt allemaal enkel zit ik met een klein probleem, de eerste bezetmelder van de eerste arduino wordt doorgegeven als nr 1.2 en de laatste van de tweede arduino als nr 1.1 , dus ergens een timing probleem maar ik krijg het niet direct opgelost.
Nu is het geen groot probleem aangezien de laatste en de eerste arduino niet alle pinnen gaan gebruiken en ik dus in koploper de juiste bezetmelders wel kan selecteren.

Ik gebruik de arduino's samen met de expressnetli oplossing van rosoft en een multimaus centrale.

Dit geeft koploper aan voor de eerste bezetmelder :


En dit voor de laatste


Iemand een idee hoe ik dat eventueel kan verbeteren aangezien ik een beetje schrik heb dat dit problemen zou kunnen geven als ik zo uiteindelijk 6 arduino's achter elkaar heb hangen. Ik heb eens aan het kijken geweest en waarschijnlijk is het gewoon een timing probleem door de gebruikte code. Vermoedelijk zal ik gebruik moeten gaan maken met de PINB, PINC en PIND instructies ipv de digitalread instructies die nu gebruikt zijn maar dat maakt het een heel deel moeilijker om te coderen.

Hier kan je de code vinden
https://drive.google.com/open?id=0B-DQeMTClyTKT19fbzNteldnSFk

Dirkh

Probleem gevonden, geen programma fout, gewoon stom van dirk, 2 draden omgewisseld.
Het werkt dus.

Steam.N

Toppie, Dirk.
Ik denk dat ik leentje-buur ga spelen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }