verlichting gebouwen

Gestart door vandomm, 02 augustus 2006, 15:53:29 PM

vandomm

De baan ligt er en ik wil gaan  beginnen met het plaatsen van  de gebouwen voor de scenery met verlichting .
Mijn vraag is : Is LED verlichting de meest juiste ?
               Hoeveel voeding hebben de LED 's nodig , momenteel heb ik een draad liggen voor de verlichting en de wissels met een trafo van 32 V/A . Kan ik hiermee weg komen voor de LED ,s ?

Is het raadzaam om voor de verlichting met LED,s een aparte draad te trekken ?
Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Cees .

ysbeer

Wat is de spanning van de transformator.12 a 15 volt is het meest simpel maar als je een andere spanning hebt kan dat ook
En led lampjes zijn zeker een goede keuze.
2 draden onder de tafel en daar kunnen zowel leds als gewone lampjes op(van de juiste spanning uiteraard


[/img]
wim ysbeer

Gerolf

LED-verlichting heeft zijn voordelen: zeer lange levensduur, weinig warmteproduktie, laag stroomverbruik
Maar ook nadelen voor huisjesverlichting: meestal nogal gerichte lichtuitstraling (te vergelijken met een 'spot'), de kleur (blauwig wit licht bij de goedkopere witte leds), lagere lichtopbrengst en wat moeilijker aan te sluiten (serieweerstand, ...)
Gloeilampjes kunnen best. Als je die niet op volle sterkte laat branden (vb. door een serieschakeling) geven ze niet teveel licht en warmte, en gaan ze vrij lang mee. Bovendien geven ze een gelijkmatig licht van een correcte kleur, en dit in alle richtingen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Wie toch met gloeilampjes wil werken heeft wellicht wataan het volgende.
Ik lijm mijn huisjes altijd zonder bodem op de plank.
ergens in de plank oder het huisje boor ik een rond gat van ongeveer 12 mm.
dan neem ik een stuk (15 cm) electrische kabel met massieve aders 2.5 mm2 of 1.5 mm2 aan de ene zijde soldeer ik een lampje van het type met draadjes.
dus eerst de kabel mantel er af en dan de isolatie van 2 aders.bloot maken en lampje er op solderen.
aan de anderzijde idem alleen geen lampje maar twee aansluitdraden.
Nu steek je het stukje kabl door het gat omhoog in het huisje beetje met brandend lampje kijken hoe hoog ongeveer.en klaar is het
voordeel gaat het lampje stuk dan trek je van onder de tafel dat stukje kabel er uit,lampje nieuw en terug schuiven,
Gat wel zo boren dat je door deramen niet de kabel ziet staan,maar dat is niet moelijk want de kabel is grijs en valt niet echt op.

ik heb wat fotos maar die zijn niet scherp genoeg. ik probeer wel nieuwe

wim ysbeer

Gerolf

Dergelijke constructie heb ik ook ooit gezien, maaar dan ?et een tapse kurken stop. In het midden, doorheen de stop een stukje stijve draad met daaraan het lampje. De kurk - en daardoor ook het gat in de bodemplaat - groot genoeg om het lampje vlot door te laten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Jullie spreken over wisselstroom, gaat het dan niet met gelijkstroom? Ik heb nog een stransfo staan "Stabilisiertes netzger?t SP6010 van techtron die ik gebruikte voor de voeding van een veld lader voor mijn vroegere hobby "modelhelikopter vliegen". Die geeft 13.8V met 8/10A. Kan ik die nog ergens gebruiken op een spoorwegbord?

ysbeer

ja hoor met gelijk spanning werkt het ook,je kunt de diode dan weg laten,de plus van de voeding aan de bovenste draad doen.
Je kan de diode ook laten zitten.
Zorg wel dat je met een dergelijk gelijkspannings apparaat geen sluiting maakt want dan brand je hele bedrading er uit,en wellicht nog meer.
geld ook voor een trafo van dit vermogen.

wim ysbeer

belair

Met een autozekering ertussen te plaatsen zou dit toch niet kunnen, denk ik toch.

ysbeer

Ja dat is uiteraard de oplossing een 10 amp zekering.
Een gewone huiszekering 10 AMP voldoet ook.

wim ysbeer

belair

Kan misschien met een automatische zekering dan?

Gerolf

Dat kan ook met een automaat, inderdaad. Zo heb ik er zelf ook een paar op mijn baan hangen. het is echter niet simpel om automaten te vinden van minder dan 10A, en voor je beschreven trafo (8/10A) heb je eigenlijk iets minder nodig, omdat je geen foutmarge kan hebben.
Ik heb mijn laagstromige automaten op rommelmarkten gevonden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Zijn we alweer wat wijzer geworden, zo raken we er wel. Bedankt Gerolf.
Luc

Koen

@Gerolf,

Automaten van 6A en 4A worden door Merlin Gerin gemaakt en zijn op bestelling verkrijgbaar bij de elektro handel.

MVG
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

6A en 4A heb ik intussen - op rommelmarkten - gevonden. Toch bedankt, Koen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dancer

en wie gebruikt kerstlampjes voor de verlichting van de huisjes??? want dat lijkt me het goedkoopst..de hele kleine kerstlampjes....