Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Yannicks nevenprojectjes-Draisine

Gestart door vyncky, 27 februari 2017, 20:50:27 PM

vyncky

Om de bomen door het bos nog te zien, ga ik hier mijn lopende en toekomstige projecten laten zien, die niks te maken hebben met mijn draadje over het station Heide.

Het is voor mij gemakkelijk om later iets terug te vinden  ;)

Ik begin met de draisine van PB-messingmodelbouw Mijn eerste spoorse messing bouwpakket.

De bouw ging prima.  Het airbrushen zelf ging prima deze keer. Geen verstoppingen, geen spatten, geen te droge verf,

maar na het 4e laagje groen vrees ik toch dat er iets mis is...






Het lijkt dat de verf (Tamija acrylverf) op enkele punten toch niet echt, hoewel het ganse model werd gezandstraald, ontvet, en met een 2 laagjes Tamija primer werd bedenkt.
Met de primer werd niets abnormaals vastgesteld!

Wat zou het probleem zijn? En hoe kan ik het in de toekomst vermijden?
Ik vrees dat de verf er toch terug af zal moeten...

Alvast bedankt :)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

DFS

ik wouw dat ik je kan helpen, ik volg wel mee voor het antwoord hierop!

Gerolf

Dit effect heb ik nog niet gezien, maar ik gok op onvoldoende droogtijd tussen de lagen  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik herken dit soort vlekken als plekken secondelijm, maar gezien je het model grondig hebt gezandstraald, ontvet en dergelijk, en met primer hebt voorbehandeld, had dit geen probleem mogen zijn. Ik zie dus ook geen onmiddellijk oorzaak.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Citaat van: Gerolf op 28 februari 2017, 09:09:14 AM
Dit effect heb ik nog niet gezien, maar ik gok op onvoldoende droogtijd tussen de lagen  :-\

Zou dit? Bedoel je tussen de primer en het groen? als ik me goed herinner zat er een 24uur tussen de laatste primer en eerste groene laag.
De eerste primerlaag was meer dan een week ervoor.
De 2e laag groen werd de volgende dag (>12u er op gezet)
De derde was iets vlugger (na een uur of 8 )
De vierde laag zat er net geen 24uur tussen.

ik vindt ook niet echte droogtijden terug, het zou kunnen...

Citaat van: Michiel op 28 februari 2017, 09:33:25 AM
Ik herken dit soort vlekken als plekken secondelijm, maar gezien je het model grondig hebt gezandstraald, ontvet en dergelijk, en met primer hebt voorbehandeld, had dit geen probleem mogen zijn. Ik zie dus ook geen onmiddellijk oorzaak.

Secondenlijm is er nauwelijks aan te pas gekomen (enkel de lichtarmaturen werden gelijmd) voor het stralen. Misschien rond de lichten niet goed gestraald, zou kunnen...
Het trapje zou ev. ook nog gelijmd kunnen zijn (of gesoldeerd, dat weet ik niet meer) Ik weet wel dat ik dit heb moeten herstellen NA het stralen.

Ik denk dat er niets anders op zit om de verf te strippen, en de getroffen vlakken terug te stralen en goed te ontvetten..

wordt vervolgd...

Yannick



Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Metpetergaathetbeter

vervelend als je de oorzaak niet kent,alvast volgende keer meer succes met dat leuke model (waarvan wij zondag naast het model schaalgrootte 1/1 stonden ! ;D ;)

Floris

hm, heb zelf ook nooit echt problemen gehad met acrylverf van tamiya.... Spoot ook altijd alles in 1 gang, bij messing eerst primer en die goed laten drogen, dan met kleur eerst een dun hechtlaagje, spuiten met veel lucht en weinig verf, dat is eigenlijk meteen droog en voorkomt dat latere dikkere lagen gaan druipen, dat hechtlaagje droog blazen met de spuit (alleen lucht geven, geen verf) en dan in een dikkere laag de kleur echt opzetten, niet met droogtijden tussendoor, gewoon 3 keer het model rond zegmaar, zo pak je toch steeds wat droogtijd mee tijdens het spuiten als je met de andere kant van het model bezig bent,. Tamiya droogt heel snel, dus dat is genoeg was mijn ervaring.
Ik heb weleens lichtblauwe/witte "melkige" effecten gehad in tamiya glansvernis. Dat was erg schrikken maar het verdween dan weer tijdens het drogen, ik kan het op de foto niet goed zien maar als er hier zoiets aan de hand is, gewoon wachten tot het droog is.
sterkte en succes!


Thommy

Ontvet na spuiten grondverf? Lijkt me echt op vetplekken
Greetz

Thommy

Gerolf

Nog een idee: sommige plaatsen gladder dan andere, dus mindere hechting dan op andere plekken.
't Is natuurlijk een theorie, maar te testen door er een derde laagje groen over te spuiten ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Ergens in de laagopbouw met blote vingers aan het model gezeten ? Net je handen gewassen voor de tijd ? Houd er rekening mee dat de meeste zeep ook siliconen bevat, dit ziet er uit als de siliconen ogen die ik ook wel eens in mij lakwerk 1:1 heb gehad. Zou toch ook adviseren om Tamiya in enkele gangen in een keer te spuiten, ondanks dat het acryl wordt genoemd is het een lakverf..oh, welke verdunning ?

vyncky

Allen bedankt voor het meedenken!

Tijdens het spuiten draag ik handschoenen (neopreen) anders hangt bij mij echt alles vol. Het model probeer ik niet aan te raken na het ontvetten. Vandaar dat ik eerst zorg dat er een stukje styrodur stevig in zit, en dat dit op een isolatieplaat blijft staan.  Ik kan het me niet herinneren dat ik het heb vastgehad.

Onvetten doe ik met een zeepsopje (dreft) en een borsteltje, nadien aan het stukje styrodur vasthouden en goed afspoelen met water. Als het goed droog is heb ik de primer er op gezet. Is dit de goede manier?

Citaat van: Thommy op 01 maart 2017, 06:21:16 AM
Ontvet na spuiten grondverf? Lijkt me echt op vetplekken
is dit nodig tussen de grond en lakverf?  heb ik nog nooit gedaan, tenzij het model nog wat plamuurwerk nodig heeft, maar dan zet ik er nadien terug een grondlaag op.

Citaat van: Gerolf op 01 maart 2017, 10:10:10 AM
Nog een idee: sommige plaatsen gladder dan andere, dus mindere hechting dan op andere plekken.
't Is natuurlijk een theorie, maar te testen door er een derde laagje groen over te spuiten ...

Dat wordt dan een vierde laagje, proberen kost niets (een beetje verf dan)  ;)

Citaat van: Floris op 28 februari 2017, 23:20:35 PM
hm, heb zelf ook nooit echt problemen gehad met acrylverf van tamiya.... Spoot ook altijd alles in 1 gang, bij messing eerst primer en die goed laten drogen, dan met kleur eerst een dun hechtlaagje, spuiten met veel lucht en weinig verf, dat is eigenlijk meteen droog en voorkomt dat latere dikkere lagen gaan druipen, dat hechtlaagje droog blazen met de spuit (alleen lucht geven, geen verf) en dan in een dikkere laag de kleur echt opzetten, niet met droogtijden tussendoor, gewoon 3 keer het model rond zegmaar, zo pak je toch steeds wat droogtijd mee tijdens het spuiten als je met de andere kant van het model bezig bent,. Tamiya droogt heel snel, dus dat is genoeg was mijn ervaring.

het lijkt echt dat de verf niet hecht op deze stukjes. Met een vorig modelletje ging het redelijk goed, Ik had toen wel wat last met verstoppingen in de airbrush, Dit lag volgens mij aan de luchtregelaar die niet fijn regelde (regelde eig. maar goed vanaf 2  bar) een reduceertje van een oud analysetoestel van't werk zorgt nu voor een constante en laagregelende druk. Ik heb nu gespoten met 1,5bar

Citaat van: milocomarty op 01 maart 2017, 12:58:10 PM
Ergens in de laagopbouw met blote vingers aan het model gezeten ? Net je handen gewassen voor de tijd ? Houd er rekening mee dat de meeste zeep ook siliconen bevat, dit ziet er uit als de siliconen ogen die ik ook wel eens in mij lakwerk 1:1 heb gehad. Zou toch ook adviseren om Tamiya in enkele gangen in een keer te spuiten, ondanks dat het acryl wordt genoemd is het een lakverf..oh, welke verdunning ?
Martin en Floris, jullie spuiten dunne laagjes, maar direct achter elkaar (met de Tamiya hé) Ik merkte ook wel dat de verf redelijk snel droogde.

Verdunning is +/- 1 deel verf en 1 deel isopropanol (met water). De verdunde verf had een homogeen uitzicht en had zowat de dikte van melk.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

#11
Yannick

Hou er rekening mee dat de meeste afwasmiddelen een produkt bevatten voor er voor te zorgen dat "dames"  zachte handen blijven hebben (althans volgens hun reklame)
Ik heb na, het reinigen met afwasmiddel en water, steeds mijn metalen bouwdozen (DJH - Weinert) nog eens ontvet met methanol of isopropyl alcohol (handschoenen niet vergeten)
Dat haalt het laatste restje van eventuele vetten weg.
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg

Met Tamiya kun je ook rustig een dikkere dekkende laag spuiten, het vloeit aardig van zichzelf. Acrylverf als Vallejo, Ammo en AK heeft een opbouw in dunnere lagen nodig. Tussendoor droog blazen met alleen de lucht uit je airbrush. Probeer het water in de verdunning eens achterwege te laten, pure alcohol gaat ook prima volgens mij..

Peter

Ofwel Tamiya verdunner gebruiken of zoals Marty zegt, met alkohol
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Citaat van: Peter op 01 maart 2017, 18:21:23 PM
Ofwel Tamiya verdunner gebruiken of zoals Marty zegt, met alkohol

Dat is voor 80% isopropanol (getest in't BASF labo) ;)
Omdat die van de apotheker te zuiver is had ik er een beetje water bij gedaan, Zonder water zal waarschijnlijk ook gaan.

Daarnet nog eens een laagje gezet op de vlekken, maar het resultaat bleef hetzelfde...

heb een klein zandstraalcabinetje gekocht, dan moet ik niet altijd bij een modelbouwvriend langs..
Als het geleverd is doen we nog een nieuwe poging! met bovenstaande tips!

thx!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)