Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belastingen op occasionele verkopen

Gestart door janieburton, 21 februari 2017, 14:03:58 PM

janieburton

Vandaag in het radionieuws op MNM, bij monde van de woordvoerder dhr. Ardyns.

De belastingen gaan "jacht" maken op mensen die zaken verkopen via veilingsites, de belastingen gaan de lijsten van de verkopers krijgen van de veilingsites; dit wil zeggen dat de occasionele verkoper ook belastingen(moet dit aangeven) gaat betalen op de zijn overbodig modelspoormaterieel dat hij/zij verkoopt via veilingsites.

Ik dacht dat de woordvoerder dhr. Ardeyns een tijd terug had verklaard dat de particulier zijn eigen "overbodige spullen" occasioneel(nadruk op occasioneel) mocht verkopen op rommelmarkten en in "garage verkopen" zonder dat men dit moest aangeven. Ik dacht zelfs dat Alexander De Croo ooit zelfs iets zei over bijverdienen tot 2500€ (of was het 5000€) zonder RSZ en belastingen te betalen.

Misschien moeten we binnenkort op onze oude loc, die we verkopen aan 80€ buiten de belastingen ook nog 13,08% RSZ gaan betalen.  ::)

Nu de ham vraag: moeten we die "occasionele inkomsten"  bijvoegen bij onze gewone inkomsten of moeten we dan DEEL 2 aanvragen bij de belastingen want volgens de toelichting die men bij de belastingaangifte krijgt is DEEL 2 voor:............ alsook voor personen die volgende diverse inkomsten hebben verkregen.......: en als zesde staat: "winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten".

 

Klaas Zondervan

Vooropgesteld dat ik de situatie in België niet ken. Maar ik denk dat de belastingdienst jacht gaat maken op lieden die zich voordoen als occasionele particuliere verkopers, maar die in werkelijkheid handelaren zijn.

janieburton

De Belgische belastingen kennende gaan ze iedereen over de zelfde kam scheren.  ::)

 

marc goovaerts

Dan zullen ze me snel vinden...
Volgens een vriendin die bij de BBI werkt, mag je rustig bijvoorbeeld zelf een erfenis verkopen als 'normaal beheer van particuliere goederen'.
Maar ons vader zaliger heeft op 25 jaar meer verzameld en alles achtergelaten dan je in een kleine winkel zou vinden !

ERVIN

#4
Weer typisch België , nooit genoeg. >:(

Dus ik koop een nieuwe loc en moet daar belastingen op betalen , als ik die loc dan wil verkopen moet ik daar opnieuw belastingen op betalen??

Trop is teveel!!!

Peter

Laten we rustig afwachten tot er meer duidelijkheid is. Wij, mijn echtgenote en ikzelf zijn vorig jaar op de belastingen geweest (Italielei - Antwerpen) met de vraag hoe het zat mijn de hobby van mijn echtgenote die handwerken en wenskaarten verkoopt op de Kerstmarkt in Atwerp-Expo.
Dit wordt aanzien als okasionele verkoop, en zolang je niet elke week of maand op een markt staat hoef je dat NIET aan te geven, want zij weten precies wie standhouder is. Wat verkoop via internet betreft zijn het die mensen die altijd een hele lijst 'te koop' hebben staan (handelaars en ook bv. tweedehands enz. verkopers) die bijna op ELKE beurs staan, die ze in het vizier nemen. 
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Eer ik ooit van ons vaders collectie afgeraak, zal dat wel met bijna wekelijkse aanbiedingen moeten gebeuren...

En Belasting op Toegevoegde Waarde ?
Die is inderdaad al betaald bij de aankoop indertijd. En wat is de 'toegevoegde waarde' van die (meestal ongebruikte) spullen wanneer je die bijna altijd voor véél minder dan de aankoopprijs verkoopt ?

Metpetergaathetbeter

een andere truuk is een aantal zaken te koop aanbieden, ze laten afhalen en meteen een stuk collectie uitstallen, in het verleden ging ik ook M6'en afhalen voor mezelf en wagonset voor een bevriend modelspoorder en kwam thuis met 2 wagonssets en 3 16'en van Vitrains  :-\

rgp

Hallo,

Dat zat er aan te komen en hebben we uitsluitend te danken aan de "professionele foefelaars".  Op IEDERE beurs zie je steeds dezelfde mensen staan die als "hobby" tweedehands verkopen, ze komen zelfs voor de opening van de beurs bij collega's de standen afschuimen om materieel op te komen en dan op hun eigen stand 10% duurder aan te bieden.  Dat zijn diegene die de boel verziekt hebben en daar betalen we nu de prijs voor.

Roland

Vosje

Ze zoeken inderdaad alles op nu, een vriend van ons had alles in N schaal op Ebay gezet, die mens is 63 jaar.
Hij verkocht dit alles om H0 te kopen.

Het jaar erna, controle. Ze zijn nog steeds bezig. Hij moet ook al zijn aankoopbewijzen van hetgeen hij kocht vroeger kunnen voorleggen.

Het zijn mensen van economische zaken van Gent.  Die werken blijkbaar samen met de fiscus.

Ook nog mijn moeder is 84, en heeft een jaar of 6 in Nederland gewerkt als ze jong was.
Ze kreeg nooit een pensioenuitreksel van de Nederlanders ervan en krijgt daar nu 49 € per maand van.
Nu zijn ze dat aan het uitpluizen en ze heeft al haar eerste opleg + boete + verhoging gekregen.  Ze zijn nu al die jaren aan het uitzoeken.
alles wat ze ontvangen heeft is ze terug kwijt.
En in België heeft ze een pensioen van 535,70 €

Nu sturen ze plots wel die uitreksel op nadat ik vorige maand naar de Nederlandse pensioendienst heb gebeld.
De fiscus hier heeft ze wel, maar de ontvanger niet.

janieburton

Citaat van: Peter op 21 februari 2017, 15:17:04 PM
Laten we rustig afwachten tot er meer duidelijkheid is. Wij, mijn echtgenote en ikzelf zijn vorig jaar op de belastingen geweest (Italielei - Antwerpen) met de vraag hoe het zat mijn de hobby van mijn echtgenote die handwerken en wenskaarten verkoopt op de Kerstmarkt in Atwerp-Expo.
Dit wordt aanzien als okasionele verkoop, en zolang je niet elke week of maand op een markt staat hoef je dat NIET aan te geven, want zij weten precies wie standhouder is. Wat verkoop via internet betreft zijn het die mensen die altijd een hele lijst 'te koop' hebben staan (handelaars en ook bv. tweedehands enz. verkopers) die bijna op ELKE beurs staan, die ze in het vizier nemen.

Dat was niet wat de woordvoerder zei, hij zei dat iedereen die inkomsten heeft uit occasionele verkoop of diensten, hij had het ook over Airbnb; die moet aangeven.

 
 

bellejt

Juist.AirB&B wordt beschouwd als een betaalde dienstverlening en valt dus onder deze wet.Indien niet aangegeven wordt dit als zwart werk beschouwd.Is idem aan taxichauffeurs die personen vervoeren naar de luchthaven.Is een bezoldigde bezigheid en belasting en sociale lasten verschuldigd.Occasionele verkoop van goederen valt daar niet onder.

janieburton

#12
Citaat van: bellejt op 21 februari 2017, 22:01:52 PM
Occasionele verkoop van goederen valt daar niet onder.

Gisteren, 21/02/17 in het VRT laatavond journaal liet men dhr. Ardyns aan het woord en daar zei hij letterlijk:
"wij krijgen de lijsten van de verkopers op een dienblaadje"

Uit die woorden concludeer ik dat we die occasionele verkoop(en) moeten aangeven en als we het niet doen dan gaan de belastingen het er zelf bijtellen en "smeren" ze ons nog een boete aan.

De link van het laatavond journaal van 21/02/17, vanaf 07.41 begint het item:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.48732

 

OlivierV

Allez, meneer Burton komt weer een klagen en zagen.

'k Vind het in ieder geval onnozel dat ze zich daar mee willen bezighouden, letterlijk de laatste euro uit onze zakken kloppen ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

Citaat van: OlivierV op 24 februari 2017, 19:09:28 PM
'k Vind het in ieder geval onnozel dat ze zich daar mee willen bezighouden, letterlijk de laatste euro uit onze zakken kloppen ...
en ik heb mijn rekeningskes ook niet gehouden, als je geabonneerd bent op hln.be kun je geheel het artikel lezen