Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Decoder

Gestart door robboxxx, 18 februari 2017, 21:46:21 PM

robboxxx

Hoi
Ik heb de bekende BR90 smalspoorlocomotief van ROCO. Kan iemand me een decoder aanraden?

PietB

Decoders is een zaak van persoonlijke smaak.
Ik zweer bij ESU, maar er zijn ook andere merken bv Lens.
Een ander merk is TAMS die heeft ook een hele grote range decoders.

grt Piet.

robboxxx

Het maakt me niet zoveel uit welk merk. De decoder hoeft ook geen speciale functies te hebben. Gewoon de standaard functies. Het probleem zit 'm erin dat ik schijnbaar een decoder die de pinns in een hoek van 90 graden heeft staan, nodig heb.

PietB

Plaats eens een foto van de connector in je loc.
Want ik kan van de Roco BR90 niet veel vinden.
Gebruikelijk is de NEM 652 of 651 maar daar zit hem nou juist de kneep beide stekkers zijn nogal verschillend.

Grt Piet.

robboxxx

Sorry. Foutje. Moet zijn BR99. De connector staat verticaal achter in de cabine en de decoder zit dan horizontaal, vlak onder het dak. Het gaat om een NEM 651 schnittstelle.

Michiel

Kuhn heeft een NEM651 6pin decoder met connector onder 90°: http://www.kuehn-digital.de/n025.html. Eenvoudige, maar betrouwbare  decoder met goede rijeigenschappen voor een voordelige prijs.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Zowat alle merken hebben een decoder met NEM 651 connector.
Dus even zoeken en dan is de keuze makkelijk gemaakt.

grt Piet.

robboxxx

Nou Piet. Dat is niet zo makkelijk. Ja, bijna iedereen heeft een nem651 decoder maar ik heb niets aan een standaard decoder, ik moet er een hebben die de pinnen onder een hoek van 90 graden heeft staan en dat is het een ander verhaal.

Maar goed, ik heb inmiddels een tip gekregen van Michiel en ik denk dat ik daarvoor ga.

PietB

Maar voor een modelbouwer is dat toch geen probleem een rechte stekker vervangen door een haakse stekker.
10 minuten werk denk ik.
Op sommige fora zie ik zelfs berichten dat men de pennetjes haak omzet met een platbektang of kleine bankschroef.

grt Piet.