Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wat is men hier aan het doen?

Gestart door Wim66, 15 februari 2017, 08:35:00 AM

Waterman

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Klaas!  :)

evan

#16
Nog een Aanvulling...

De LGS of langgelaste spoorstaven worden nu in Schaerbeek samengesteld en geladen op de "röbeltrein".  Deze gaat die dan op de werf ter plekke lossen.
De rails worden dan gelast met het "thermietlassen" of "aluminothermisch lassen".  Na een stabilisatieperiode wordt er een spanningsregeling uitgevoerd.  Dan leggen ze de rails terug los door de bevestigingen op de dwarsliggers te lossen.  Aan de hand van een tabel en in functie van de railstaaftemperatuur wordt er een stukje tussen uitgezaagd en wordt de rail Hydraulisch bij elkaar getrokken en terug gelast.  Daarna wordt het spoor weer vast gelegd.

Ter hoogte van een wissel of kruising komt een uitzettoestel (UT) dat de uitzet en krimp opvangt zodat deze wissels hier geen hinder van ondervinden. Zo een UT bestaat uit rails die in een puntvorm tussen geleiderails tegen over elkaar schuiven.  (Ik zoek nog ns een foto)

groeten,

Edit: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article375&lang=fr
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Zo'n uitzettingstoestel heet in Nederland een compensatielas.

Overigens zijn er ook wisselverbindingen waarin het langgelast spoor doorloopt. Daar wordt dan geen uitzettingscompensatie toegepast.

Michiel

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 februari 2017, 22:33:39 PM
Overigens zijn er ook wisselverbindingen waarin het langgelast spoor doorloopt. Daar wordt dan geen uitzettingscompensatie toegepast.

Kan je iets meer uitleg geven waar dit in praktijk op neerkomt? Want ik snap de zin eigenlijk niet, met een paar technische termen die ik niet kan plaatsen. Ik ben toch wel beneiuwd hoe men langgelast spooor kan leggen zónder uitzettingscompensatie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Michiel, langgelast spoor kan gewoon niet uitzetten, behalve het laatste stuk tot het uitzettingstoestel. Daardoor ontstaan grote trek- of drukkrachten in de spoorstaven. De wissels die ik bedoel zijn zo geconstrueerd dat ze die krachten kunnen  weerstaan. Zulke wissels liggen bijvoorbeeld aan weerszijden van station Middelburg (NL). Maar er zijn er in Nederland nog veel meer zo.

Michiel

Ik denk het te snappen. De wissel liggen vastgelast aan een langgelast spoor zonder uitzettoestel, maar het langgeslast spoor heeft wel een uitzettoestel aan het andere einde. De wissel moet solide genoeg zijn en vast geneog liggen om het uitzetten en het krimpen volledig aan de ander kant te laten gebeuren. Klopt dat een beetje?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

VBS

Als in de winter een spoorstaafbreuk optreedt zal er door de trekkracht een vrij grote opening ontstaan. Dat gebeurt zelden, maar het kan wel. Gelukkig vallen dan de seinen op rood omdat de spoorstroomloop wordt onderbroken.

Dat op rood vallen van de seinen;
Voor nederland is dat niet overal waar ,een baanvak met ATB-NG werkt met bakens ,evenals de nieuwere trajecten en zelfs uitgebreid met gps lokatie ,en daar is dus geen sprake van een spoorstroomloop ,alleen nog retourstroom indien elektrische wordt gereden.

Bert.
Modeltreinen met Belgische sfeer ...