Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

van een leien dakje...

Gestart door n/a, 02 augustus 2006, 00:29:55 AM

n/a

Ik ben al een tijdje op zoek naar een merk dat de typische leien daken produceert (in HO) die je vaak in de Ardennen en in Duitsland tegenkomt. Blijkbaar houden Faller en Kibri het productioneel liever op dakpannen ipv c-leien. Ruit-leien vind je uiteraard wel makkelijk.
Heeft er iemand al eens een setje gekocht waar C-leien in gebruikt werden ?

mini-bs

Gerolf

Ik ken geen C-leien. Hoe zien die eruit?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Paul Bellon messingmodelbouw produceerd typisch Belgische leien.
Je kan ze kopen in de volledige ombouw/verfeinerings set voor het station van Kibri, maar je kan ook enkel het frame met de leien apart kopen.
Ze zijn wel niet goodkoop. De volledige set heb ik een jaar geleden 165,00 euro betaald (is het wel waard, maar is toch duur)
Met vriendelijke groeten
Peter

locomotion

Een suggestie. Ze sluit echter niet bij je vraag aan, maar misschien heb je er wat aan.
Met een kartelschaar kun je stroken knippen die je over elkaar legt. Hierdoor kun je een leien dak maken. PB doet net hetzelfde, maar dan in ge?tst messing. Je moet er wel voor zorgen dat de stoken gelijkmatig en goed gelegd worden. Want anders krijg je lekken in het dak. Ik herinner mij een artikel in modelspoormagazine geschreven door Luc .... Hij gebruikt deze methode ook, maar bekomt bij oude gebouwen wel een onregelmatig uitzicht.

kasteel

Modelspoormagazine nr 17 -
Jan

loebaske

aaaah , bij Jocadis kan je terecht, Aughagen maakt die
en je kun die verkrijgen( all? kopen ) bij Jocadis, heb er
zoal enkele exemplaren in men bezit....maar zie niet direct
op men bon welk bestelnr. het heeft..

Groetjes

Gerolf

Kan er iemand mij tussendoor vertellen wat C-leien zijn?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Kan er iemand mij tussendoor vertellen wat C-leien zijn?


Een gokje, zoiets misschine?

Groet,
Paul

n/a

Dag Allemaal,

bedankt voor de toffe reacties.
C-leien is een benaming die ik noodgedwongen (bij gebrek aan jargon) geef aan de typische daken uit de ardennen.
Het voorbeeldje hierboven komt in de buurt, maar in realiteit liggen de leitjes ook rechts boven mekaar, waardoor er een diagonaal zigzagmotief ontstaat.






Zal eens bij Pol kijken of hij idd dit hier in huis heeft.
Auhagen heeft idd iets dat er op lijkt, maar dat komt dan weer dichter bij wat Paul just4fun suggereert.

grtz,
Randy

Gerolf

Ik snap het ongeveer, denk ik.
Stel dat je het niet vindt in en bestaand gamma, lijkt het me niet onmogelijk om enkele originelen te maken en die vervolgens via een siliconenmal in resin af te gieten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Die van Auhagen zijn wel niet identiek, maar heb ze al gebruikt
en als je die zou maken in een gietmal, ben ik kandidaat koper.

Gerolf

Ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt in de vorige post. Ik bedoelde dat het te doen zou zijn om die leien op die manier na te bootsen, niet dat ikzelf er zaken in zou gaan doen.

Anderzijds: ik kan me voorstellen dat ik ze zelf ook ooit nodig zal hebben. Enkele extra afgietsels is dan natuurlijk geen groot probleem.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Zal eens kijken of ik op basis van m'n tekeningetje iets in die aard kan fabriceren in plastic. Bvb mbv een metalen stempeltje. Laat zeker iets weten mocht het lukken, en er dan een malletje van maken.


loebaske

laat maar weten hoe je resultaat is, en wanneer ik men bestelling
mag plaatsen....[;)][;)]