Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Zware transport wagons

Gestart door Frits., 14 februari 2017, 21:14:10 PM

Frits.

Zware 6-assige staaltransport wagons.

Je weet wel van die 6-assige korte wagons.

Daar was ik al geruime tijd naar op zoek en dan wil ik ook nog een paartje(2 of 4 dus) van zulke wagons, omdat bij mij de met staal beladen wagon de fabriek in gaat en er weer een lege wagon naar buiten komt. ???
Zulke zwaar transport wagons worden regelmatig op de veiling of Marktplaats aangeboden, meestal staat er ook nog een voor mij waardeloze pantserwagen of tank op, die de prijs alleen maar verhoogd.
En die prijs voor die gebruikte wagons rijst de pan uit. Ik heb ze wel zien veilen voor meer dan 75 euro per wagon. :o

Vorig jaar dacht ik een oplossing te hebben gevonden met een stel Hornby diepladers, die ik redelijk goedkoop kon scoren.



Maar ze zijn wat aan de lange kant en erg ongebruikelijk voor het beoogde doel en deze wagons hebben voor mij verkeerde koppelingen, die ik moet ombouwen.
Dus ik bleef toch steeds weer meebieden op de veiling op de echte zwaar transport wagons. Meestal zijn die van Märklin en daar moeten dus de assen van worden omgebouwd naar mijn 2-rail systeem.  :( Maar steeds werd ik weer overboden en kreeg geen wagons.

Tot ik vorige week een kavel ontdekte van Oostenrijkse wagons bij de veiling voor dat materieel. Deze mannetjes putters van Lilliput gaan het helemaal maken. Daar is minder belangstelling voor dan voor die Märklin wagons. Ik rook een kans. Het zijn wel geen echte zwaar transport wagons, maar het komt er heel dicht bij mijn doel.
In elk geval zijn ze 6-assig en voor 2-rail. Dat de opbouw gesloten is maakt mij niet uit, die moet er toch af.
Bovendien bleek dat het hekwerk op het dak van meerdere wagons zwaar beschadigd is en één wagon heeft diepe lakschade aan de zijkant.
Misschien is dat de reden dat er slechts 9 mensen ze bij hun favorieten hadden geplaatst en er weinig op werd geboden in het begin.
Uiteindelijk liep de prijs toch nog op naar 71 euro voor 8 wagons. Al met al heb ik ze nu voor bijna 11 euro per wagon in huis.
Ik denk er over de vier fraaiste weer te verkopen en als die nog een kleine winst opleveren, zakt de prijs van mijn zware transport wagon wellicht nog onder de 10 euro.
Op de foto staan er vier (de slechtste) en van één heb ik de opbouw even af gepeuterd en hem als mijn toekomstige staalrollen transporter aangekleed.



Toch moet er nog wel van alles aan gedaan worden. Schoonmaken, een rollensteun maken en de wielflenzen corrigeren.
Maar dat is weer van latere zorg. Ze staan niet bovenaan mijn "to do" lijst. Ze komen in een latere fase wel aan de beurt.
Het was even zoeken, maar dan heb je wat.  ;D
H0, 2 rail, digitaal, automatisering komt later nog. ??
Tijdperk 1960-1980. Rangeerterrein bij containerfabriek in Noord-Nederland.