Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Digikeijs 5033booster/ecos booster ?

Gestart door 755philippe, 05 februari 2017, 10:29:51 AM

755philippe

Hallo,
Ik zou mijn bovenste deel van mijn baan willen voorzien van een booster. Ik  rijd met ecos op märklin K-rails wisselstroom.
Ik heb lokomotieven van diverse merken alsook MFX(c) lokomotieven. Nu weet ik niet welke booster ik moet gebruiken die van Esu of Digikeijs. Esu is duur en die van Digikeijs is meer dan de helf goedkoper. Wat raden jullie eventueel aan?
Ook zit ik met hoe ik de boosters moet aansluiten. De ene zegt de middengeleider isoleren en de andere zegt zowel massa als middengeleider isoleren. Ik gebruik een railstaaf voor koploper dus die zijn al geïsoleerd. Andere vraag : Is het nog nodig tussen 2 stroomkringen een sleperwip gebruiken en moet ik 1 ringleiding gebruiken of moet ik per stroomkring een afzonderlijke ringleiding gebruiken ? Dit ziijn allemaal vragen waar ik mee zit alvorens een booster aan te kopen.
Zo mannen, laat de reakties maar komen.
Mvg

755philippe


anne w

Beste Phiilppe,

Ik ben een rechtlijnige techneut en ik hoor te vaak iets over problemen bij verschillende boosters/centrale's bij één baan, dus: ik beveel aan om identieke boosters/voedingen te gebruiken.

Nog een andere opmerking, er hangt me iets bij dat Digikeijs niet mag werken met massa detectie.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

bellejt

ik gebruik gewoon de originele esu boosters.Passen simpel op de ecos aansluiting en zijn razendsnel bij kortsluiting.Je kan ook alles controleren via de masterbox.
Je hoeft daar enkel de middenrail te isoleren.Je kan ook netjes de beide uitgangsspanningen van ecos en booster regelen.
Ik heb er hier 3 in gebruik en ze zijn aangesloten via het hulpstukje zodat wanneer ik de ecos ergens anders voor gebruik ik maar 1 kabeltje moet loshalen (behalve natuurlijk ook de S88 bus)

755philippe

Hallo,
Even een paar vragen betreffende de esu booster. Wat is een masterbox ?
En heb je per booster een afzonderlijke ringleiding gemaakt ? Is een sleperwip nog noodzakelijk ?
Mvg

755philippe

bellejt

met de master bedoel ik de ecos zelf. Ik gebruik ook de ecoslink om mijn boosters aan te sluiten.Per booster een aparte voedingsleiding gemaakt.De massa's mogen eigenlijk aan elkaar verbonden worden dus kun je eigenlijk wel draden uitsparen.Sleperwippen zijn niet nodig.Pas wel op dat je geen voeding neemt van 2 verschillende boosters tegelijk met 1 trein.Dit kan bv als je een stam rijtuigen zou voeden uit een sleper vooraan en achteraan.Ik let ook op dat de scheidingen liggen op plaatsen waar geen loc komt stil te staan.

Klaas Zondervan

Het verschil zit in de uitgangstrap van de booster. De Ecos is een z.g. common ground systeem en de 5033 heeft een H-brug als uitgang.
Die kun je normaal niet combineren. In de handleiding van de 5033 staat een waarschuwing daarover.

755philippe

Hallo,
De kogel is door de kerk zoals ze zeggen en ik ga een Esu-booster kopen. Hij is well wat duurder maar lijkt me toch het beste om samen te werken met de Ecos.
Mvg

755philippe

755philippe

Heb Ecos booster gekocht. Aangezien ik alle modules van de OC32 aan mijn baan aan het herschikken ben had ik graag de booster wat verder gezet maar de kabel die bij de set is,is te kort. Weet iemand of ik zo'n verlengkabel kan bestellen alsook graag het referentienr. Het is wel de kabel die van de ecos naar de booster gaat.
Mvg

755philippe

bellejt

je verlengt toch gewoon de draden voor de rails die uit de booster komen.Waarom zou je die kabel verlengen ?

755philippe

Ik wil de booster wat verder zetten zodat ik deze op een uitschuifbaar paneel kan zetten. De ringleiding verlengen helpt niet om de booster verder te zetten.
Mvg

755philippe

pandur

Je zal hier GEEN langere Boosterkabel voor vinden gezien dit nadelig is voor de datasturing
Het verlengen van de "Booster kabel" is enkel mogelijk met het gebruik van een ECoSlink Terminal  (http://www.esu.eu/produkte/digitale-steuerung/ecoslink-terminal/ )

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

755philippe

#11
Daar vreesde ik al voor dat dit nadelige gevolgen had voor de datatransmissie. Die ecoslink is wel een dure oplossing om een booster 0,9m verder te zetten. Maar door die ecosslink wordt eigenlijk via een print die daar inzit toch de weg van de datatransmissie verlengd, in dit heeft dan geen nadelige gevolgen. Wat doet die print meer dan een kabel die 1m langer 'zou zijn' ?
Als ik mijn booster vb 3m verder wil zetten moet ik zelf 2 ecosslinken kopen en vanaf de eerste slink kan ik de afstand kiezen want vanaf daar kan je gebruik maken van een patch-kabel. Hadden ze misschien beter in de ecos een extra RJ-aansluiting voorzien.
Mvg

755philippe

krispy

Kan je gewoon geen verlegkabeltje maken , kabel met juist aantal aders en deze dan 1 op 1 doorverbinden van vrouwelijke ingang naar mannelijke uitgang , die connectors zijn normaal gezien wel gemakkelijk verkrijgbaar bij farnell of dergelijke
, ik zou zeggen eens proberen kan geen kwaad
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Bolje

Misschien toch maar eens de handleidingen lezen van de booster en de ecoslink?
Die ecoslink is meer dan een verlengdraad en/of stuk
Ik geloof zelfs dat langere kabels niet mogen  ;)
Vele groeten,
Ronald

755philippe

Hallo,
Handleiding doorgenomen en na de 1ste slink kun je patchkabels gebruiken met variabele lengte. Wilt ook zeggen dat je dan minstens 2 EcoSslinks moet kopen als je wilt werken met een patchkabel. Ik denk dat de elektronika die in de slink zit gewoon de signalen in de patch versterkt wat waarschijnlijk niet werkt voor gewone kabels en dan zit je met een beperking van 90cm. Commercieel gezien komt het Esu ook goed uit maar dat is tegenwoordig voor alles.
Mvg

755philippe