Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Kompressor

Gestart door Peter, 01 augustus 2006, 17:20:11 PM

loebaske

Eigenlijk allemaal simpel om een compressor in huis te
hebben, je pakt gewoon een diepvries motor, je zorg dat
alle leidingen leeg zijn, je sluit er een expansievatje
op aan, en manometer,  en klaar is kees......
je moet er natuurlijk niet van verwachten dat je der uwe
autobanden er mee kan oppompen, wel je fietsbanden.
Maar zal waarschijnlijk niet voldoen aan jullie eisen  [:D]

Koen

Hoi Loco,

Deze info heb ik gekregen van Rik zaliger. Hij heeft mij de volledige uitleg gegeven toen ik mijn airbrush aankocht. Neem het voor wat het waard is. Voor mij, als beginnend modelbouwer, had Rik de kennis in pacht, waarmee ik niet wil zeggen dat dat jij dit niet hebt h?! Ik ben zeker niet de persoon die de kennis van zake heeft om een oordeel te vellen over wat correct is. Jij hebt al jaren ervaring, dus ik mag er van uit gaan dat jou info zeker correct is.

MVG
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Koen
Als je een lange leiding legt, dien je de filter en vochtafscheider op het einde van de lijn te plaatsen. Je krijgt nl. condensatie in de leidingen.
Die lange leiding vanuit mijn tuinhuisje was eigenlijk als grap bedoeld. Ik zal er aan denken als ik het toch doe [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Oeps [:I],

Bij mij zou dit realiteit worden, vandaar mijn reactie. De wachtbuis ligt er al maar bij nader inzien is dit misschien toch niet zo'n goede oplossing daar de afstand toch een 30?-?tal [?] (nieuwe spelling zonder koppelteken zeker h?) meter is.

MVG
Koen
Nooit te oud om te leren

janjozef

Als uw compressor genoeg druk geeft is dat eigenlijk geen probleem, maar ik denk dat ge voor de prijs van die buis al een goed compressortje voor uw airbrush kunt kopen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

En om ontsporingen te voorkomen de bogen zo groot mogelijk nemen. heu ik bedoel om drukverlies te voorkomen.[:I] Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Dieter

Drukverlies is er altijd hoor. Je kan nemen dat je op 10 meter je 1bar druk verliest.

Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Dieter

Drukverlies is er altijd hoor. Je kan nemen dat je op 10 meter je 1bar druk verliest.
Ah? Ik zou denken dat zoiets afhangt van de kwaliteit van je slang (de permeabiliteit ervan dus)
Maareuh ... nu zijn we wel zwaar off-topic. En dat allemaal omwille van dat tuinhuisje-grapje [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

@Koen,
Naast een zeer goed modelbouwer was Rik ook goed thuis in industri?le toepassingen (manometers, drukmeters, regeltechnieken  en dergelijke). Rik was voor mij een vriend. We hebben dan ook vaak over uitleenlopene modelbouwtoepassingen gediscussieerd. Hij was een perfectionist. Niets was goed genoeg. Daarom ook ondermeer zijn bewuste keuze voor Amerikaans. Rik heeft dus zeker gelijk, maar wie het simpel wil houden mag het gerust op een eenvoudige manier uitvoeren en kiezen voor een goedkope oplossing, zonder problemen. Ik sta er garant voor.
Loco

Gerolf

citaat:
Geplaatst door loco
Ik sta er garant voor.
We geloven je, hoor [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

@loco,

In ieder geval bedankt voor de informatie. Dit spaart mij in ieder geval een pak geld uit. Tot nu toe werkte ik met een compressor die gebruikt wordt voor spuitinstallaties (uitgeleend door een kennis)die zowel een drukregeling als filters bevat. Deze compressor is zeer degelijk en zeer stabiel qua druk maar afgrijselijk duur (+/- 2000?). Als we gebruik kunnen maken van een goedkopere compressor, wordt alles veel betaalbaarder en kunnen we veel sneller die investering doen.

MVG
Koen
Nooit te oud om te leren

ysbeer

Een echte compressor met fluister geluid en alls wat je nodig hebt om probleemlos te spuiten kost circa 200/250 euro.

ondertussen weet ik ook wel dat het op honderd andere manieren en met allerhande compressors ook gaat zeker als je niet zoveel en niet zo precies behoeft te spuiten.
IK heb de bus lucht en de autoband hier nog niet voor bij zien gaan.
Mijn eerste pogingen om te verweren waren met een tractorband.
Ik vond het prachtig.

wim ysbeer

loco

citaat:
Geplaatst door ysbeer


IK heb de bus lucht en de autoband hier nog niet voor bij zien gaan.



Gelukig maar. Indien je wat meer geld hebt (ik dacht zo'n 250 ? 300 euro) dan is een fluistercompressor een absolute aanrader. Koop daar dan eveneens een betere airbrush bij. Maar over dit laatste kunnen we natuurlijk een nieuw boompje opzetten.
Loco

janjozef

Nu je het er toch over hebt, vrachtwagenband ok maar de spuitbus puur geld weggooien, na 3 bussen kun je al een goedkope membraancompressor kopen en dat is dan al een stuk beter. Voor 170? ben je gesteld voor modelbouw. Met regelaar en vochtafscheider.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

heb de mijne destijds gekocht ( 4 jaar geleden) bij de Hubo. Goed ik betaalde weleenswaar ?125 maar alles ( vat van 25 L, overdrukbeveiliging, instelbare druk enz...enz..) zit er op. Alleen een vochtafscheider gekocht 2-hands voor ?3 heb ik er zelf opgezet.
Volgens mij, heb ervaring met die goedkope Aldi en Lidl prullen vooral elektrische toestellen en koop er "nooit" geen meer toestellen,  is dit niet te verkiezen ( dezelfde ervaringen hadden verschillende collega's op mijn werk). Een ietjes dieper in de geldbuidel te tasten en degelijker matriaal te kopen, is op termijn veel lonender.Heb om de compressor geen enkele panne gehad.      Bovendien zijn er allerlei toebehoren bij ( banden, verfspuit, zandstralen ,vetpomp,  vernevellaar)en je kan er later nog boorhamer, bouten vast en los ...enz.. bij aanschaffen.
Voor de modellen is er bovendien een speciale adapter beschikbaar van Air-Brush voor aansluiting op het vat.
Wat wil je nog meer ???[8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15