Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

zinkerts vervoer1000G2 FDS Fl

Gestart door jfl207, 30 januari 2017, 10:26:40 AM

jfl207

Ik verontschuldig mij omdat mijn Nederlands is niet voltooid.

Hallo, hier is een voorbeeld van de volgende wagon die wordt geproduceerd door Rocky Rail. Deze wagon verzekerd vervoer van zinkerts tussen de haven van Antwerpen en Budel (Nederlands).
Mocht u vragen hebben, aarzel dan niet om te vragen




Herwig

#1
Deze 1000/2 was de verbeterde, verstevigde opvolger van de wagen 1000/1 welke Märklin reeds    "eeuwen"    (her)uitbrengt.
De 1000/2  had zijwanden met meer & zwaardere profielen, meer  "vakjes"  en verhoogd.
De grijzige  "Intercom"-wagens waren 1000/2 en niet 1000/1, dacht 'k..

loco

Citaat van: Herwig op 30 januari 2017, 10:37:18 AM
Deze 2000/2 was de verbeterde, verstevigde opvolger van de wagen 2000/1 welke Märklin reeds    "eeuwen"    (her)uitbrengt.
De 1000/2  had zijwanden met meer & zwaardere profielen, meer  "vakjes"  en verhoogd.
De grijzige  "Intercom"-wagens waren 1000/2 en niet 1000/1, dacht 'k.

Inderdaad. Prachtig initiatief. Er zijn talrijke mogelijkheden, zowel als type 1000G1 als G2.
Hiermee wordt de wagen van Märklin in één keer van tafel geveegd. Zij waren indertijd net iets te snel en kwamen met het aanvankelijke prototype op de markt. Een ongelukkige keuze, omdat de serieproductie van deze wagen sterk afweek van het prototype dat in oktober 1965 op de Internationale Verkehrsausstellung in München werd getoond.

Je kunt het hele verhaal over deze wagens hier nog eens nalezen: http://www.cooltrain.be/index.php/grote-treinen/goederenwagens/nmbs-type-1000g1-en-1000g2

Herwig

#3
In de Spoorse Zolder zit er ergens een vage tekening (in een ingescand tijdschrift)  :  een  1000/1  met nog een  "grote B-in ovaal"  op de flank - Tijdperk 3b
Maar de foto van het bruinrode prototype toont een computernummer - Tijdperk 3c

Die aangekondigde Rocky 1000/2 wordt zeker een fameuze aanwinst voor tijdperk4-liefhebbers( ...vanaf IIIc / midden jaren zestig )

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

GDE

Leuke wagon en eens iets anders . Op de Facebookpagina van Rocky rail staat ook nog eens een foto van het driedelige dieselstel 40  :D zou die er eindelijk toch eens komen ?

jfl207

Citaat van: geert desc op 30 januari 2017, 15:50:52 PM
Leuke wagon en eens iets anders . Op de Facebookpagina van Rocky rail staat ook nog eens een foto van het driedelige dieselstel 40  :D zou die er eindelijk toch eens komen ?

inderdad, de 40 dieselstel is voorzien na de 1000G2


PeterVG

Super, weer een leuk NMBS wagentje te verwachten.
Als het kan helpen, hier een foto van de echte zinkwagen.
De beschrifting die het computermodel van Rocky Rail toont kan nog wel wat beter.
Dus bij deze heren gebruik aub deze foto om uw model op punt te stellen.



Deze foto werd gemaakt in 1975 te Mol. Aan de verweerstaat van de wagen te zien is hij nog maar pas in dienst als zinkwagen. Een jaar later maakte dezelfde fotograaf nogmaals fotos van de zinkertstrein. Toen had de trein al andere wagens. Mag ik daaruit de conclusie trekken dat het wagentype 1000G2 maar kort ingezet werd voor de zinkertstrein.
Zelf was ik nog maar 6 in 1975. Ik woonde in Geel al wel langs het spoor maar ik herinner mij uiteraard dit soort details niet meer.


jfl207

Hallo, de markering op het prototype is niet het definitieve keurmerk.
We gebruikten deze foto te realiseren hem, maar de markering niet volledig leesbaar
Alle foto's van details welkom zou zijn.

Metpetergaathetbeter

wanneer je de foto aanklikt dan vergroten de details en sommigen komen beter naar voor als anderen,  foto betreft interessant documentatiemateriaal te zijn  ;)

PeterVG


    Jean-Francois, U heeft PM

Een groter fotobestand wil ik U gerust zenden maar ik had daarvoor graag uw emailadres gekend.

jfl207

Citaat van: PeterVG op 30 januari 2017, 17:07:48 PM

    Jean-Francois, U heeft PM

Een groter fotobestand wil ik U gerust zenden maar ik had daarvoor graag uw emailadres gekend.

hello, bedankt
u heeft ok een PM

j-f

Metpetergaathetbeter

iemand een idee hoe lang in dienst en wat er mee is gebeurd ? Of werden onderstellen gerecupereerd ?


of werden ze zoals die cokes wagons gebouwd op gerecupereerde onderstellen van bv stortwagons ?

jfl207

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 januari 2017, 17:19:02 PM
iemand een idee hoe lang in dienst en wat er mee is gebeurd ? Of werden onderstellen gerecupereerd ?


of werden ze zoals die cokes wagons gebouwd op gerecupereerde onderstellen van bv stortwagons ?
Midden jaren 1980 werden de wagens uit dienst genomen. Zijn ze daarna verkocht of verschroot? Dit is niet geweten.
http://www.cooltrain.be/index.php/grote-treinen/goederenwagens/nmbs-type-1000g1-en-1000g2

Metpetergaathetbeter

fraaie wagon die net mijn favoriete tijdperk niet haalt (vanaf eind '80)