Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Depot bell

Gestart door 55erke, 30 januari 2017, 01:07:19 AM

55erke


Merci voor de tip , ga ik zeker eens uitproberen.
Lijkt me leuk om de locs zo verder te personaliseren.
Groetjes
Johan

55erke

Beste modelspoorders,
De volgende stap op depot Bell is het onderste niveau van bovenleiding voorzien.
Dit om de collectie E locs beter tot hun recht te laten komen.
De bovenleiding zal sommerfeldt  worden , ook de rijdraden. Je hebt hier klassebakken die hun rijdraden zelf bouwen maar dat lijkt mij tog net iets te moeilijk voor mijn kunnen :o
In ieder geval ik ben blij dat de eerste stap gezet is.

20200507_164541 by J.s 5541, on Flickr

Groetjes
Johan

evan

Leuk Johan,  Dat schept ineens extra sfeer.

Ik zie direct al een paar opmerkingen naar voorbeeldgetrouwheid toe en ook praktisch in functie van je wissels.
Nu voor ik er m'n energie in steek, wil je ze hier in je draadje hebben of zeg je liever : ik trek m'n plan wel.   ;)

Groetjes en al vast veel plezier!

Evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

55erke

#138
Hoy,
Evan,  geef zeker jouw opmerkingen of tips.
Ik zal ze misschien niet allemaal kunnen realiseren maar alle tips helpen. Het is ook nog de moment , alles staat nog in de beginfase.
Alvast bedankt.
Groetjes
Johan


doomslu

Graag voor iedereen leesbaar, Evan. Dan kan iedereen meeleren. Afstandsonderwijs.  ;) ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Ik maak er vanavond werk van! 

Eerst nog wat werken vandaag  ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

#141
Citaat van: 55erke op 07 mei 2020, 21:57:33 PM

De bovenleiding zal sommerfeldt  worden , ook de rijdraden. Je hebt hier klassebakken die hun rijdraden zelf bouwen maar dat lijkt mij tog net iets te moeilijk



Daar heb je gelijk in Johan,
Ik zit met hetzelfde probleem, met rijdraad van Sommerfeldt mag ik op een paar 100€uro's meer rekenen, daarenboven zijn de langst verkijgbare draadstukken maar 36cm en da's niet realistisch (mijn portalen staan, op rechte baan, op 56cm) maar....
Bij ons op Amsac is men in een ver verleden begonnen aan de bovenleiding voor de vaste clubbaan.
Eén van de leden heeft een apparaat om electrisch te puntlassen (het is een apparaat waar men bijvoorbeeld stiften mee op een koetswerk last om deze dan vast te grijpen en er een bluts mee uit te trekken) en heeft daar reeds een paar stukken rijdraad mee gemaakt, prachtig mooi en perfect van vorm met lasdraad (staal dus) van 0,6mm dikte.
Voordeel van dit systeem is dat er geen verdikking door soldeer is waar de draden elkaar raken.
Maar er is nog dàaaaagen werk aan en zoals het er nu voorstaat niet evident dus.
Pas als het klaar is kan er ook aan die van mij worden begonnen.
Maar ik heb geduld en rij voorlopig, (al zal het nog voor maanden, wie weet jaren zijn ::) ::)) met de panto's gebonden met een eindje visdraad.

;)

ERVIN

Ik ben ook nog steeds zoekende hoe ik die rijdraden het beste kan maken.

evan

#143
Goede avond,

Eerst even inpikken op die rijdraden voor de mensen die ze niet zelf willen maken.

Sommerfeldt heeft 2 gamma's rijdraden.  Die van 0,7mm en de 0,5mm met O,4mm draagdraad.  De Belgische compound of C-bovenleiding zit in het gamma van de O,7mm draad en de max lengte is echt te kort zoals Rudy zegt.

Maar, die draad van 0,4-0,5mm is wel langer tot 50 cm en perfect bruikbaar.  Ok er zit geen hupdraagkabel tussen zoals de Compound, maar deze bestaat ook op ons net en hangt aan dezelfde constructies.  Dzse draad is zoals de S-Bovenleiding en geschikt tot 90km/h en hangt overal in de stations en bundels.   Bovendien kan je zelf naar believen een hulpdrager toevoegen.  De prijs van deze draden valt ook behoorlijk mee.

Enfin, ik geef het maar even mee ;)


Johan,

Eerst een tekeningetje voor wat terminologie mee te geven zodat je weet waarover ik spreek.  Er worden vaak hier woorden gebruikt zoals uithanger enz.  "There is no such thing"   ;D

De tekening:

IMG_0944 by evan Daes, on Flickr

Wat moet er nu aan je constructie veranderen:

1- Er moeten 4 trekstangen op in plaats van 2.  Vanaf 3 of meer sporen zijn het 4 trekstangen in plaats van 2
2- Je portiek dient nog wat op te schuiven naar links richting je bundel.  Ander ga je moeilijkheden krijgen om je rijdraden te richten voor je wissels.  je richtpunt dient ongeveer recht boven het scharnierpunt van je wisseltong te zitten.  Vermits je wissels niet volledig exact naast elkaar liggen, neem je best het gemiddelde van de 2 .  Ik schat dus op je foto nog een 6 a 7cm opschuiven naar links...
3- Een leuk detail: de bovenkant van je voetblokken en de eerste 40cm van je paal (5mm in HO) dient zwart geschilderd te worden.
4- Jouw stoelen staan op zich perfect geplaatst daar ze steeds naar buiten toe trekken in een boch en wissel.  Echter gebruikt men in het echt een stoel met steekschoor door de grotere krachten bij een wissel en bovendien zijn er dan 2 zijwaartse bevestigingen op een vlieger daar er twee bovenleidingen zijn.  Eén bovenleiding gaat rechtdoor en de andere takt af.  Nu dit laatste punt is al ver gezocht en je moet zelf uitmaken of je gewoon de standaard stoelen gebruikt en er 2 bovenleidingen aan bevestigd zoals Sommerfeldt aangeeft.
5- Vergeet niet aan de beide kanten van je portiek een Aardingskabel te hangen.  Leuk detail en ik hang die vaak eerst daar de portieken en consoles met één paal dan mooi strak staan om de draden te plaatsen.
6-Extra detail: een Optische veelverbinding: vanaf einde TP 4...

Hier heb je al wat info he ;)

Succes en als er vragen zijn: shoot!


BTW: Handig filmpje:  https://www.youtube.com/watch?v=AVvFVqkDJ-I


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

55erke

Hoy,
Evan bedankt voor de tips , hier kan ik mee aan de slag. Ook bedankt voor de duidelijke tekening , zo weten we ineens wat wat is  :)
Over  de kleur van de masten valt misschien ook nog iets te zeggen,
Hier in Geel staan vrij nieuwe masten in eerder licht grijs.
Op lijn 35 staan dan weer donkergrijze exemplaren. Hangt er een beetje vanaf hoe oud ze zijn waarschijnlijk.
Daar ga ik eens moeten bekijken wat het mooiste staat
Groetjes
Johan


evan

#145
Graag gedaan ;)


Ja die kleur...

Nu worden ze gegalvaniseerd en zijn ze mooi grijs en worden wel wat donkerder na enkele jaren

30 jaar terug werden ze geschilderd en dat was dan donkerder van kleur en zeker na de tand des tijds.


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

Citaat van: 55erke op 08 mei 2020, 21:42:22 PM
Over  de kleur van de masten valt misschien ook nog iets te zeggen,

De geschikte verf is ook bij Sommerfeldt te verkrijgen, en Ik verzeker je, volgens de afbeelding zou je zeggen dat het potjes zijn à la Revell of Humbrol, maar nee , het zijn, volgens modelspoornormen;GROTE potten!

;)

Ronald

Mooi Johan! 20 karren, 2 dummies, netjes :)

55erke


Nog een beetje verder gedaan;
De palen staan nog in grondverf.


20200510_160004 by J.s 5541, on Flickr

Eens wat rijdraden er provisoir aan gehangen, deze moeten uiteraard ook nog een kleurtje krijgen.
Zolang de bovenleiding under constuction is moeten  de diesels het nog doen  ;)


20200510_165627 by J.s 5541, on Flickr

De volgende consoles moeten 4 sporen overspannen. Dus daar ga ik iets meer werk aan hebben
Groetjes
Johan


Frank_N

#149
Citaat van: ERVIN op 08 mei 2020, 11:40:06 AM
Ik ben ook nog steeds zoekende hoe ik die rijdraden het beste kan maken.

Heb je al eens gekeken naar blank montagedraad* van 0,5 mm, Erwin?
Vermoedelijk is het mogelijk op een houten plankje met spijkertjes een soort buigmal te maken.
Als je vervolgens de tuidraad (de "waslijn" dus)  en rijdraad op vijf (of meer) punten aan elkaar soldeert, word het geheel vast stabieler.
Is maar een idee, maar goedkoop te proberen 8)

*vanaf de rol in een bankschroef even een "snuk" geven (deftige ruk) en die is recht ;)

En natuurlijk zwart weatheren he! :D
Groet van Frank