waar moet ik beginnen

Gestart door liefhebber, 24 januari 2017, 19:26:05 PM

liefhebber

hoi,

Door plaatsgebrek ben ik niet in staat op een grote baan in HO te maken.
Toch mis ik het rijden en rangeren met de treinen enorm.

Heb even gedacht aan een andere schaal maar dat vindt ik te klein.

na wat zoeken ben ik op de locjes die op smalspoor rijden gestoten.

de bochten zijn kleiner en de treinen minder lang, op die manier kan ik toch een spoor aanleggen.

ik heb vooral roco en mehano locs staan en rij digitaal met locmaus 2.

Bij roco hebben ze nu een een start set met een leuke stomer.

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-9-0-248867-002011-0-0-2-3-2-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html

Heeft er iemand ervaring met deze set, wat is de meerwaarde van de z21 start tegenover locmaus2.

Ook hebben een veldspoor locje.

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-9-004001-227884-0-0-0-6-0-2-0-gatt-nl-p-0/ein_produkt.html

kan nergens vinden als deze digitaal is, als dit niet het geval is kan je er achteraf een decoder insteken?
Zo ja dewelke?
In een ander draadje uit 2008 lees ik dat deze locjes extra gevoelig zijn als sporen niet goed gelegd zijn.
Is dat nog zo?

ook even naar minitrains  maar daar zie je de motor zitten.

Met andere woorden ik weet niet waar te beginnen.
Mochten jullie mij op weg willen helpen met tips en ervaringen, laat het weten

mvg
Peter



 

59erke

Beste Peter,

Plaatsgebrek is niet echt een struikelpunt om met treinen te rijden. Veel hangt er vanaf wat je wil doen (rijden, rangeren of beiden)
Een goede oplossing zou een minibaantje kunnen zijn, welke in vele vormen gebouwd kunnen worden

Op deze site vind je genoeg prachtige voorbeelden.

http://www.carendt.com/micro-layout-design-gallery/

Indien je smalspoor zou kiezen hou er dan wel rekening mee dat de keuze in rails en rollend materieel mij eerder beperkt lijkt.
Daarentegen kan je in HO ook met korte treinen rijden (railbusjes, lokje met enkele korte goederenwagens, ...) en heb je veel meer keuze van rails en rollend materieel.

BTW andere schalen zijn te klein, N schaal bijvoorbeeld valt eigenlijk best wel mee hoor. Ben vroeger ook overgestapt van HO naar N.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

De links die je gebruikt verwijzen beide naar H0e, 9mm spoor. Er bestaat ook nog H0m (12mm) en H0f (6mm)
Ik denk dat je in H0m de ruimste keuze vindt (Bemo, ...) maar ook trams zijn in dat "meterspoor" een mogelijkheid

Smalspoor is vooral leuk omdat je zelf materieel kan bouwen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Durango

Citaat van: Gerolf op 24 januari 2017, 20:30:05 PM
De links die je gebruikt verwijzen beide naar H0e, 9mm spoor. Er bestaat ook nog H0m (12mm) en H0f (6mm)
Ik denk dat je in H0m de ruimste keuze vindt (Bemo, ...) maar ook trams zijn in dat "meterspoor" een mogelijkheid

Smalspoor is vooral leuk omdat je zelf materieel kan bouwen  ::)

Klopt maar om het compleet te zetten heb je ook nog HoN3. Dat is Amerikaans smalspoor. Dit is in Europa wel een zeldzaamheid. Ik rijd het zelf maar ben in nederland een van de zeven mensen die dit heeft.

Als je echt naar smalspoor over wilt dan heb je bij Bemo (HoM) inderdaad de meeste keus.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Havoc

De keuze is misschien beperkter maar je hebt voor een smalspoorbaan relatief minder materiaal nodig. Dus zo'ramp is dat nu ook niet. Maar je gaat eerst moeten uitmaken of je eerder een industriebaan wil of eerder een baan met algemeen verkeer. Dat gaat sterk je keuze van materiaal beinvloeden. Er is echter toch wel wat keuze in minder bekende merken. Koop eens Voie Libre daar ga je veel meer info vinden dan in msm als het over smalspoor gaat.

De beperkte keuze is er ook ivm spoormateriaal. Die is een stuk kleiner dan de normaalspoor modellen die beschikbaar zijn.

Andere bedenking is dat scenery niet kleiner wordt. Huizen en bomen blijven even groot.
Met vakantie voor onbepaalde duur.