Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Langs de Ourthe

Gestart door Die_bahn, 21 januari 2017, 17:22:19 PM

Die_bahn

Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

Die_bahn

Dag,

Dit week, heb ik sommige artitec pakket gekregen :) Hier de voortgang:



Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

Floris

Ow dit wordt fraaai!
Mooi eenvoudig baanplan, niet te vol, leuk!
en complimenten voor de keuze van de kitjes. 8) ;D

3rail

Ben benieuwd naar de vorderingen.

Het ziet er goed uit. :D :D

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Die_bahn

Dank je :)

Een beetje werk dit weekend op mijn "Vampi"brug :D

Ik heb de hekken gedaan. En nu, begin ik de bovenleiding mast.. De moeillijker :o

De basis zijn van Sommerfeldt en de rest van verschillende messing profil. De brug was te smal om de bovenleiding mast direkt te poseren. Ik moest dragers bouwen.

















Ik moet nog twee anderen doen om de brug te einden. De kleuren moeten inderdaad volgen ;)

Ik begin ook de bovenleiding, binnenkort volgen de fotos :)
Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

Michiel

Dat ziet er erg goed uit! Nu, ik ben helemaal niet vertrouwd met bovenleidingstechnieken, maar gevoelsmatig lijken me de compounddraad-stangen (of hoe heten die horizontale staven) ondersteboven te liggen. Gevoelsmatig lijkt me die met de knik onderaan te moeten liggen. Maar nogmaals, ik ken er niet veel van.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Die_bahn

Dag Michiel,

Ik heb de meer realistich geprobeerd te zijn.. Ik zie ze elke dag, en ik heb een paar plan/fotos in mijn les.. De probleem met de bovenleiding is dat er veel soort langs de spoor is :-\
Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

evan

#22
Hoi,

De zijwaartse bevestiging kan wel degelijk zoals te zien op de foto van Die Bahn.  Deze is nodig bij twee bovenleidingen.  De rechte houdt de bovenleiding vast kant stoel (dat is de Y-vormige constructie aan de portiek).  De gebogen zijwaartse bevestiging houdt dan de andere bovenleiding vast.  Wanneer zie je nu 2 bovenleidingen boven één spoor?  Bij een Luchtststrook (isolatie in de bovenleiding) , spanuitrusting (overgang tussen 2 bovenleidingen) of het begin van een wissel.  Ik kan afleiden uit de dubbele ophangisolator boven het spoor dat Die Bahn hier naartoe wil.

Nu op de stoel moet wel een "vlieger" om de 2 verschillende zijwaartse bevestigingen uit elkaar te halen.  Die vlieger is een UPN-profiel dat op de stoel is gemonteerd.

Ik heb uit een bekend draadje even een voorbeeld genomen...



Ik heb hier wel 2 zijwaartse bevestigingen genomen ip een rechte en een gebogen.  Bovendien houden ze hier dezelfde bovenleiding vast in plaats van 2 verschillende.  De reden is de kracht die moet opgevangen worden de straffe hoek van de wissel.

Groetjes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Nog een toelichting adhv tekeningen.

De constructie zelf:





De constructie er voor en er achter:



Dit noemt men de verhoging.  De hoofddrager (en hulpdrager bij compound) zijn verankerd aan een inox kabel die dan  door het bovenste verhogingswieltje lopen en de rijdraden zijn ook aan een inox kabel verankerd en die loopt door het onderste verhogingswieltje.  Na deze constructie worden ze verankerd aan de paal (rechstreeks of met spantoestel en gewichten). 

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dreha

@Evan: Interessante uitleg. Ook zeer mooie tekeningen, zijn die zelf gemaakt? En eventueel beschikbaar  ;)

evan

Dag Harald,

Echte bovenleiding en spoor is m'n job.

Vandaar de tips met kennis van zaken  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RD25

Citaat van: Gerolf op 22 januari 2017, 10:35:44 AM
Ferm project !
Ik volg met belangstelling, vooral omdat je een voorliefde voor de scenery hebt  8)

+1 goed idee  :D
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

loebaske


Heb je ook zo tekeningen met maat vermelding over de nieuwe bovenleiding Evan ?

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske


Heb nu niet meteen een foto ervan, die lijkt zowat op de Franse bovenleiding, is totaal anders dan wat Sommerfeld op de markt heeft gebracht....
Zal eens een foto nemen op de lijn hier in Mere