Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Station van Booischot in Z

Gestart door lokje, 19 januari 2017, 21:14:23 PM

Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

mahtoska1

Een typisch Belgisch station kan niet zonder betonnen schuilhuisjes. Een vriendelijk forum lid heeft mij de afmetingen van het schuilhuisje van Bambrugge bezorgd. Ik wil hem hiervoor nogmaals bedanken.

Intussen ben ik aan het testen wat mogelijk is met mijn snijplotter om dit in schaal Z na te bouwen. Ik ben begonnen met de zijwanden. Bedoeling is dat ik de wanden van het schuilhuisje gelaagd opbouw.
In totaal zullen er 5 lagen zijn:
* Een binnen en buiten laag met imitatie betonplaat
* 2 tussenlagen voor de ruitjes
* Een doorzichtige laag die het glas zal nabootsen en die tussen 2 tussen lagen zal gekleefd worden.

Dit zijn alvast  tussenlagen voor de ruitjes:

Zamateur

Het heeft niet meer einde nodig.
De snijder zou de zijkanten vervormen.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

mahtoska1

Intussen heb ik een betonnen schuilhuisje van de NMBS afgewerkt. Het plan om in 5 lagen te werken heb ik moet aanpassen. De muren werden veel te dik voor schaal Z. Het zijn uiteindelijk 3 lagen geworden:

  • Beton structuur langs de buiten kant
  • Raamstruktuur of de betonstruktuur voor de binnen kant
  • Het "glas"

Het dak is gemaakt zoals uitgelegd in het draadje van Pierre https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,31307.0.html


Dit is het resultaat. Het huisje is nog niet vastgezet en zweeft nog een beetje.
Booischot 095 by Pieter Willems, on Flickr

Geert

prachtig resultaat voor deze schaal.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

Pierre

Klein maar fijn. Mooi werk hoor. ;)
Groet Pierre.


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mdvholland

#144
Mooi Pieter!

[open kleine klaagzang..]
@sommige reageerders, ik snap wel dat t niet kwaad bedoeld is, maar kunnen jullie bij opmerkingen als "prachtig resultaat  - voor deze schaal" het tweede deel voortaan achterwege laten? Dat weten we als z-spoorders nou wel...  Ja, haalbaar detailniveau is afhankelijk van de schaal waarin je werkt. Je wil toch ook niet dat schaal 1-spoorders bij elke HO-presentatie aangeven dat het "voor 1:87 best aardig" is..?
[einde klaagzang]

Overigens aan allen (ook de grofspoorders  ;D) een heel gezond en gezegend 2021 gewenst!

Matthijs



mahtoska1

Bedankt voor de leuke reacties.

mahtoska1

Intussen heeft Jan een 2de schuilhuisje gebouwd:


De stationchef is intussen begonnen om zijn groententuin aan te leggen:

Karel A.J.

Vooral de kiwi's zien er zeer lekker uit, om in te bijten!

(en dat op schaal Z...)

Havoc

Citaat van: mdvholland op 10 januari 2021, 11:22:32 AM[open kleine klaagzang..]
@sommige reageerders, ik snap wel dat t niet kwaad bedoeld is, maar kunnen jullie bij opmerkingen als "prachtig resultaat  - voor deze schaal" het tweede deel voortaan achterwege laten? Dat weten we als z-spoorders nou wel...  Ja, haalbaar detailniveau is afhankelijk van de schaal waarin je werkt. Je wil toch ook niet dat schaal 1-spoorders bij elke HO-presentatie aangeven dat het "voor 1:87 best aardig" is..?
[einde klaagzang]

Als iemand die vooral Z heeft maar nu in h0 bezig is kan ik dit enkel toetreden. Ik zit hier te vloeken op idiote dingen zoals lampekappen in h0. In Z zijn die 3x kleiner hé, doe het maar!

Ik vind tegenwoordig M3 bouten al te klein voor mijn groter bouwwerken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mahtoska1

Citaat van: Karel A.J. op 16 maart 2021, 21:08:52 PM
Vooral de kiwi's zien er zeer lekker uit, om in te bijten!

(en dat op schaal Z...)

:D