Auteur Topic: Oude Glorie  (gelezen 21172 keer)

Offline Steam.N

• Administrator
  • Forumlid
  • Voornaam: Jean
Re: Oude Glorie
« Reactie #360 Gepost op: 01 november 2018, 10:20:48 am »
Gisterenavond even beetje tijd gehad om de 3D-printer nog eens aan het werk te zetten.

Eerst alle onderdelen gepositioneerd ...

Twee karren in onderdelen, en twee samengestelde, kwestie van wat méér kans te hebben bruikbare resultaten te bekomen ...

Voldoende steuntjes gezet, printer in gang gezet ... Na 1 uur en 42 minuten :

Redelijk wat foutjes:  blijkbaar tóch te weinig steunen, sommige foutief geplaatst.
Maar tóch wat bruikbaars (maar nog niet opgekuist) :

Eén kar moet ik ineen krijgen, denk ik (ondertussen al een klein wieleke en dissel kwijt  >:( ... gevallen aan mijn voeten, en natuurlijk onvindbaar ...)

Alhoewel wat ontgoocheld, toch tevreden: naast het niet perfecte maar bruikbare resultaat ben ik een stukje 3D-print-slimmer  ;)

Vergelijking met een suikertje? zo'n klontje is nét even groot als die sticker rechtsonder aan het bakje op de laatste foto.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Offline Dirkh

• Forumlid
  • Voornaam: dirk
« Reactie #361 Gepost op: 01 november 2018, 10:45:53 am »
Ziet er al mooi uit zelfs zonder het opkuisen.
En ja alles heeft wat leertijd nodig. Dat printerke kan wel fijne details printen.
Ik wacht nog wat af. Ik wil zelf eerst het 3d tekenen onder de knie krijgen.

Offline MoVi

• Forumlid
  • Voornaam: W.Ronald
« Reactie #362 Gepost op: 01 november 2018, 12:22:36 pm »
Toch wel een goed resultaat zonder opschonen. :)
Ik zelf zou nooit alles in 1 keer zo laten printen.
Is echter een keuze die je zelf maakt.
Waarom de modellen schuin geplaatst??
En ik heb geprobeerd te achter halen welke (vloeistof) printer je in bezit hebt?

Ronald Visser
Ronald Visser

Offline doomslu

• Administrator
  • Forumlid
  • Voornaam: Luc
« Reactie #363 Gepost op: 01 november 2018, 12:50:27 pm »
...
...
Dat zou ik ook wel eens willen weten...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Offline Steam.N

• Administrator
  • Forumlid
« Reactie #364 Gepost op: 01 november 2018, 16:38:48 pm »
Ronald, mijn printer is een AnyCubic Photon.
Mij werd aangeraden in een hoek te printen om een betere printkwaliteit te bekomen.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met het afvloeien van het hars van de uitgeharde delen.
Zal het verder uitzoeken en wat meer experimenteren.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Offline Thommy

• Forumlid
    • daxforum.be
  • Voornaam: Thomas
« Reactie #365 Gepost op: 02 november 2018, 07:35:57 am »
Snel eens de reviews van gelezen. Op het kuiswerk na een interessant ding
Foto’s tijdens het printen ook? Vind daar gelijk niet direct foto’s van
Greetz

Thommy

Offline MoVi

• Forumlid
« Reactie #366 Gepost op: 02 november 2018, 09:44:07 am »
Jean, ik kan me bij het schuine wel iets voorstellen, maar als het om een egaal vlak gaat zou ik dat toch horizontaal willen printen. Bij rondingen of een schuinte is dat anders, maar schuin is al schuin.

De cubic is een mooie printer. De ervaringen zijn wisselend, maar vooral ook goed.
De eisen van de opdrachtgever van het printen (dat ben jezelf dus) bepalen of je op een gegeven moment tevreden bent met de kwaliteit.

Je zou zelf eens kunnen testen van vlak of schuin van het zelfde onderdeel?

Ronald
Ronald Visser

Offline Steam.N

• Administrator
  • Forumlid
« Reactie #367 Gepost op: 02 november 2018, 10:13:31 am »
Foto’s tijdens het printen ook? Vind daar gelijk niet direct foto’s van ...

Thommy, foto's tijdens het printen heeft geen zin:
Mijn onderdelen zijn namelijk kleiner dan de hoogte van het hars-bakje ...
je ziét dus niets dan het draagvlak dat continu op en neer gaat in dat bakje.
Het is nagelbijten tót de printopdracht afgewerkt is.
Pas dán zie je iéts, en het échte resultaat zie je pas na grondig spoelen ... spannend ...

... Op het kuiswerk na een interessant ding

Is inderdaad wat omslachtig.  Niet alleen de print-stukjes grondig spoelen en een tijdje onder de UV-lamp steken,
ook het toestel (vooral het draagvlag) moet propertjes achtergelaten worden.
Maar ik vermoed dat ik daar geleidelijk aan wat efficiënter in zal worden.
Dit opkuiswerk overslaan doe ik niet, want ik word er bij de volgende printopdracht zélf het slachtoffer van.

... als het om een egaal vlak gaat zou ik dat toch horizontaal willen printen ...
Je zou zelf eens kunnen testen van vlak of schuin van het zelfde onderdeel? ...

Dat experimenteren ben ik inderdaad van plan.
Horizontale vlakken horizontaal printen zou ik net niét doen.  Misschien vertikaal plaatsen (alweer voor het verloop van overtollig hars).
Trouwens moet ik de forums ivm mijn printertje eens grondig doorlezen.
Daar zijn meestal juweeltjes van tips te vinden ...

De eisen van de opdrachtgever van het printen (dat ben jezelf dus) bepalen of je op een gegeven moment tevreden bent met de kwaliteit.

Klopt.  In het verleden zijn macro-foto's mijn norm geweest.
Uiteindelijk zie je alle fouten als je later van je baan foto's trekt ...
Misschien is deze norm voor de mini-3D-stukjes wat overdreven, als die op wat verdere afstand op de baan geplaatst worden ???
Toekomst zal het uitwijzen. ;)

Offline MoVi

• Forumlid
« Reactie #368 Gepost op: 02 november 2018, 21:25:22 pm »
 :D
Ik blijf volgen.
Op afstand ziet het er inderdaad anders uit. Toch zie je de kwaliteit eraan af.

Ronald Visser
Ronald Visser

Offline Gerolf

• Administrator
  • Forumlid
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
« Reactie #369 Gepost op: 03 november 2018, 10:53:30 am »
...
...
Dat zou ik ook wel eens willen weten...

Het heeft alles te maken met de hars. Die is best stroperig (niet-zo-vloeibaar):
Na het printen van een laagje gaat het werkstuk omhoog, zodat er nieuwe hars onder kan vloeien (kruipen, eigenlijk)
Er ontstaat dan een vacuüm onder het werkstuk, en dat kan bij een vlak erg sterk worden
  ... bij grotere vlakken is dat zelfs zo sterk dat het onderdeel van de bouwplaat wordt gerukt ...
   en dat gaat dan zweven in de hars ... en dat wil je echt wel vermijden !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline Steam.N

• Administrator
  • Forumlid
« Reactie #370 Gepost op: 10 november 2018, 12:53:52 pm »
Alweer even zitten zweten met het schilderwerk (is écht niet mijn sterke kant ...).
De wagen heeft eindelijk een kleurtje:

De dissel moet nog bevestigd worden.
Voor de rest ben ik tevreden met dit 3D-printje.
Blijkbaar zijn ondertussen de bevestigingspunten van de achterwielen wat vervormd, waardoor die wielen wat schuins gaan staan.
Tegen dat ik de wagen definitief in de scenery opbouw, zal ik de wielen stevig op de kasseien lijmen, waardoor ze wat rechter gaan (blijven) staan  ::)
Even opbergen en aan iets anders prutsen ...

Ah ja, nog even vermelden dat deze wagen officiëel GEEN kreng blijkt te zijn.
Inderdaad, zoals eerder vermeld: een "StatieWagen" NatieWagen.
Bij deze gecorrigeerd.

Ronald, Gerolf heeft gelijk met die schuine montage: door de stukken zó te plaatsen is het oppervlak van een laagje kleiner dan als je ze horizontaal plaatst.
Dus is de kracht om los te komen van de bouwplaat kleiner, waardoor minder risico op schade aan het opbouwende model.
Deze uitleg maakt voor mij ook wat duidelijker wat ik wél en wat best niét schuin plaats bij toekomstige printopdrachten.
Een mens leert ...

Offline gardevil

• Forumlid
  • Dive ever work never
    • Gardevil's webstek
  • Voornaam: Frank
« Reactie #371 Gepost op: 10 november 2018, 13:11:15 pm »
Alweer even zitten zweten met het schilderwerk (is écht niet mijn sterke kant ...).
De wagen heeft eindelijk een kleurtje:

De dissel moet nog bevestigd worden.
Voor de rest ben ik tevreden met dit 3D-printje.
Blijkbaar zijn ondertussen de bevestigingspunten van de achterwielen wat vervormd, waardoor die wielen wat schuins gaan staan.
Tegen dat ik de wagen definitief in de scenery opbouw, zal ik de wielen stevig op de kasseien lijmen, waardoor ze wat rechter gaan (blijven) staan  ::)
Even opbergen en aan iets anders prutsen ...

Ah ja, nog even vermelden dat deze wagen officiëel GEEN kreng blijkt te zijn.
Inderdaad, zoals eerder vermeld: een "StatieWagen".
Bij deze gecorrigeerd.

Ronald, Gerolf heeft gelijk met die schuine montage: door de stukken zó te plaatsen is het oppervlak van een laagje kleiner dan als je ze horizontaal plaatst.
Dus is de kracht om los te komen van de bouwplaat kleiner, waardoor minder risico op schade aan het opbouwende model.
Deze uitleg maakt voor mij ook wat duidelijker wat ik wél en wat best niét schuin plaats bij toekomstige printopdrachten.
Een mens leert ...
Jean,

Statiewagen ? Volgens mij een Natiewagen.

https://www.google.com/search?q=natiewagen&client=firefox-b&sa=X&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=2ahUKEwjIzoeN5sneAhWQ26QKHXLbDYUQsAR6BAgGEAE&biw=1920&bih=964
gelijkstroom - MR Direct - Koploper - TP V - VI NMBS H0

Offline Steam.N

• Administrator
  • Forumlid
« Reactie #372 Gepost op: 10 november 2018, 13:13:18 pm »
... Ah ja, nog even vermelden dat deze wagen officiëel GEEN kreng blijkt te zijn.
Inderdaad, zoals eerder vermeld: een "StatieWagen".
Bij deze gecorrigeerd. ...
Jean,

Statiewagen ? Volgens mij een Natiewagen.

Damn Damn Damn ... je hebt gelijk !
Verbeter ik direct  :-[ :-[ :-[

Offline Thommy

• Forumlid
    • daxforum.be
  • Voornaam: Thomas
« Reactie #373 Gepost op: 11 november 2018, 05:01:09 am »
Hmmm... toch eens overwegen om zo’n printer te kopen.
Wat kost die hars zo en waar te krijgen vooral? Want dat zal wss een stukje duurder uitvallen als een rol pla/abs? + het nadeel van ‘ik zet de printer aan voor ik ga werken en als ik thuis ben is het klaar’ niet meer van toepassing is door het opkuiswerk?
Greetz

Thommy

Offline evan

• Forumlid
  • Voornaam: Evan
« Reactie #374 Gepost op: 11 november 2018, 14:11:12 pm »
Hmmm... toch eens overwegen om zo’n printer te kopen.
Wat kost die hars zo en waar te krijgen vooral? Want dat zal wss een stukje duurder uitvallen als een rol pla/abs? + het nadeel van ‘ik zet de printer aan voor ik ga werken en als ik thuis ben is het klaar’ niet meer van toepassing is door het opkuiswerk?

Je kan die gerust overdag tijdens het werk of 's nachts laten printen ;) Het opkuiswerk kan wachten totdat je de print van het print-bed haalt.  Het is tenslotte afgesloten van UV licht, tocht en stof door de behuizing.

De resin kost voor een liter rond de 70 Euro en daar doe je best wat mee hoor.  Ik heb net m'n eerste liter verbruikt na heel wat printwerk de laatste maanden. 

Een Nederlandse handelaar:
https://www.fepshop.com

Groetjes 

PS: Jean, leuk karretje ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

www.paj-modelbouw.com
www.facebook.com/Miniatuur/