Elektronische schakelingen met strokenprint

Gestart door PeterC, 16 januari 2017, 19:32:09 PM

PeterC

Iedereen die met elektronica bezig is, kent ze wel.  Wie met elektronica wil beginnen, zal ze wel leren kennen: de stroken printen.  Veel elektronici hebben een liefde- haatverhoudingen met dergelijke printplaten.

In het begin van mijn elektronicastappen (nu zo'n 37 jaar geleden) ontwierp ik mijn eerste schakelingen op dergelijke printjes.  Feit is dat na al die tijd die werkwijze nog steeds gretig wordt gebruikt.  Na verloop van jaren ben ik dan overgestapt op het werkelijk tekenen van PCB's (met alle rompslomp die erbij komt kijken: masker, belichten, ontwikkelen, etsen, boren, ...).
En... ...Uiteindelijk is de cirkel rond en ontwerp en maak ik nu nog enkel schakelingen op 'strokenprint'.

De laatste tijd heb ik tijdens het ontwerpen en maken van diverse schakelingen heel wat foto's genomen en wil ik mijn kennis dan ook graag via enkele afleveringen met jullie delen.  Hoe, wat, waar en de voor- en de nadelen.

Binnenkort deel 1...
Groetjes, Peter


Steam.N

Daar kijk ik naar uit, Peter.
Laat maar komen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB


Frank_N

Groet van Frank

PeterC

Elektronische schakelingen met strokenprint: Deel 1

Strokenprinten...

Wat kan je ermee?  Elektronische schakelingen mee bouwen.  Meestal als experiment voor een eigenlijke PCB ontstaat maar eigenlijk kan je er ook een kleine serieproductie mee starten (voor eigen gebruik, want het oogt niet zo mooi).

Voordelen?  Geen rompslomp met grafisch ontwerpen van een PCB (= printed circuit board), het belichten, ontwikkelen, etsen en uiteindelijk boren.  Geen rompslomp met chemicaliën, kan gemakkelijk gemaakt worden met een eenvoudige printer en met een boormachine (best een kolomboormachine of een boormachine met kolomhouder en met een dieptestop).

Nadelen: grote afmetingen, veel draadbrugjes (via's) en tamelijk wat werk.  Bij complexe schakelingen en zonder een degelijke voorbereiding wordt het vrij vlug een draadsalade.  De grote afmetingen spelen voor mij geen rol want het zijn meestal zaken die zich onder de modelbaan bevinden (en daar heb ik wel wat plaats om een grote printplaat te monteren).

Genoeg geschreven.  De strokenprint:



In heel veel verschillende soorten verkrijgbaar maar ik opteer voor de kartonnen platen met koperen langs-sporen.  Deze zijn oa bij Conrad (529544) verkrijgbaar.  50x10 cm voor (jan 2017 8,47€ = 1,7 Euro-cent per vierkante centimeter).

Wat kan je ermee bouwen?  Van heel eenvoudige schakelingen:





Tot vrij complexe



Het maken van dergelijke printplaat kan op verschillende manieren.  Een blad papier nemen en een schema beginnen 'vertalen' naar het printontwerp of iets moderner werken.
Software maakt het meestal gemakkelijker en door een artikeltje in Elektor heb ik kennis gemaakt met LochMaster van Abacom.  Er zijn nog andere dergelijke programa's op het net te vinden (zelfs open-source) maar daarmee heb ik geen ervaring.

Met Lochmaster maak ik mijn ontwerp op de PC en dan kan het werk beginnen...  ...Zie vervolg...
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Zelf maak ik schakelingen al 30 jaar op strokenprint. Belangrijkste reden voor mij: geen gedoe met etsen en bijbehorende toestanden.
In de loop van de tijd heb ik er een zekere ervaring in opgebouwd. Ik ga dit volgen, want het is altijd goed om te zien hoe een ander het doet.

Michiel

Ik heb er ook m'n stoel bij geschoven. Ik volg dit met veel belangstelling, Peter.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BC911

Nog een volger hier. Helemaal geen ervaring mee, maar wat niet is kan natuurlijk altijd komen  ;).

Vooral leuk dat je er tijd in wil steken om het te delen!
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

dani

#8
Laat maar komen .. ik ben fan :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Frank_N

""""(best een kolomboormachine of een boormachine met kolomhouder en met een dieptestop).""""
Ja das het mooiste, maar:
Ik heb geloof ik eens een stukje gereedschap gezien waarmee je het koper rond een gaatje kan weg halen, Iemand enig idee??

Thnx, Peter.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

De gangbare manier om een onderbreking in een strook te maken is met een 3mm boortje. Dat boortje moet wel scherp zijn, anders trek je rafels aan het koper en die kunnen sluiting maken met een naastliggende strook.

Heel vroeger hadden ze voor Veroboard een handfreesje. Dat stak met een centrale pen in een gaatje van de printplaat. Veroboard had een rastermaat van 4 mm of zoiets. Volgens mij wordt dat niet meer gemaakt.

Zelf heb ik een 3mm schroevendraaier tot een beiteltje geslepen, en daarmee steek ik een stukje uit de koperbaan. Je moet er nogal wat kracht op uitoefenen, daarom werkt het het beste als er nog geen onderdelen op zitten, dan kan je de print plat op tafel leggen.

Geert

Mooi initiatief Peter, zo breng je elektronica weer iets dichter bij de elektronica leken onder de modelbouwers.

Ik ben ook al een 40 tal jaar bezig met electronica, ooit begonnen met die Philips elektronica dozen waar je de componenten en verbindingsdraden tussen veertjes moest steken. Op deze manier ooit een AM-ontvanger nagebouwd.

Succes met je reeks bijdragen...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Niet alleen voor de elektronica-leken hoor. Door de lage investeringskost (goedkoop, geen ets-gedoe, eenvoudig concept) is het ook interessant voor de iets mindere leek. Ik heb toch wel een notie van elektronica, maar deze methode staat me wel aan.   :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Interessante rubriek, daar kan ik ook wel iets van leren!