Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Br 18.4 Liliput superen.

Gestart door 3rail, 15 januari 2017, 09:56:45 AM

3rail

Hallo allemaal.

Tja die br 44-012 laat helaas nog even op zich wachten, een geschikte donor 44 is toch iets moeilijker te vinden dan ik dacht. :(

Maar via Ebay heb ik wel iets anders gekocht, een Br 18.4 van Liliput met 2 meterdrijf wielen.
Opzich is het model best wel gedetaileerd, maar ze is al een paar jaar oud en kan wel een opknap beurt gebruiken.

Eerst heb ik het model weer rijd baar gemaakt en omgebouwd van 2 naar 3 rail digitaal.
Al met al bleek dit toch niet zo een eenvoudig klusje, voor al de bedrading en kleine printjes in de lok bemoeilijken dit.
Na dat ze dan eindelijk weer in elkaar zat beek dat het aandrijf nokje op de as van de motor los zat, de dame kon dus weer
uit elkaar.

Toch ben ik nog niet helemaal klaar met de aandrijfing,zo maakt de overbrenging van de tandwielen nog al wat herrie en daar moet ook nog iets aan gebeuren, maar dat komt later.  :-\

Hier de dame in kwestie.

Br 18.4 Liliput by Edward Borgers, on Flickr

Wat wel mooi is, is dat ze ook al het drijfwerk aan de binnenzijde heeft, blijkbaar was ze daar mee al een stuk eerder dan Brawa of Fleischmann.

Hier een mooie foto van het origineel, met het zelfde bedrijfs nr 18-451.

br 18.451 by Edward Borgers, on Flickr

Toch denk ik dat er nog meer veranderingen aan zitten te komen. ;)

Later meer.

Edward.

Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

loebaske


Weer eens iets om op de voet te volgen...

3rail

#2
Omdat ik haar toch wil voorzien van Landerbahn lampen, is ondertussen de dynamo verdwenen van de ketel.
De lampen zijn van Brawa en geven haar een ouder uiterlijk.

Ook in het begin van de Reichsbahn tijd hebben veel Landerbahn lokomotieven nog met oude verlichting rond gereden, maar
waren al wel voorzien van Reichsbahn beschrifting.

Br 18.4 Liliput by Edward Borgers, on Flickr

Ook de voor verwarmer op de loopplaat aan de linkerzijde is er af gehaald en de loop plank recht gevijld.
De opstap treden bij de cilinder ontbraken ook nog, deze waren bij geleverd in het te monteren onderdelen zakje. :D

Hier de linkerzijde, de loopplaat is aan de zijkant deels zwart, hierboven zat de voor verwarmer.

Wat ik met de pompen ga doen weet ik zelf nog niet, maar deze gaan er waarschijnlijk ook vanaf en worden vervangen door die van Weinert.

Hier de rechterzijde van de lok, er is hier inmiddels ook al een handwiel verschenen op de ketel.
Ook is de 8 polige schnit stellen te zien voor de decoder, deze komt in de ketel te liggen en daarvoor is ook het gewicht aangepast in de ketel.
Nu kan de decoder op het gewicht liggen in de ketel.

Later meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Michael

Edward als ik het zo lees heb je nog genoeg werk aan deze locomotief. Succes met de verbouwing.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

3rail

#4
Vandaag een lekker stukje verder gekomen.

Door dat de motor inmiddels door puls signalen word aan gestuurd maakt de aandrijving een verschrikkelijk lawaai.
Dit komt omdat er tussen de motor en het vliegwiel een overbrenging zit waar ruimte op zit.
Als de motor het vliegwiel aandrijft, gaat later het vliegwiel de motor aandrijven, de last regeling van de decoder reageert
hier direct op en vertraagt de motor en hier na word deze weer vol aangestuurd omdat de snelheid afneemt.
Tender Br 18.4 Lilliput by Edward Borgers, on Flickr

Tender Br 18.4 Lilliput by Edward Borgers, on Flickr

Tender Br 18.4 Lilliput by Edward Borgers, on Flickr

Door de verbinding vast te zetten is dit probleem te verhelpen.

Wat ook nog een moeilijkheid is, is dat de beiden assen een andere diameter hebben, zo is de as van de motor 1.5mm
in doorsnede en de as waar het vliegwiel en wormwiel op zit 2 mm.

Door een messing pijpje te monteren op de as van het vliegwiel kon ik deze verlengen.
Hierna heb ik een kunstof buisje genomen en in het messsing pijpje gedrukt, hier past dan weer de as van de motor in.

Al met al een gepriegel van jewelste, nu nog het geheel in lijn zetten en kijken wat het eind resultaat is.

Beeld materiaal komt later nog. ;)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#5
En dan nu het vervolg. :)

Ja de aandrijving is nu dus star, hier de door snede tekening van het geheel met de uitleg.



Zoals iedereen kan zien is de as van de motor 1.5 mm in doorsnede, de as waar het vliegwiel en worm wiel op zit heeft een
doorsnede van 2 mm. :(

Eerst heb ik het vliegwiel zo dicht mogelijk bij de drager van de lagerbus gezet, dat scheelde ongeveer 1 mm.
Hierna heb ik de messing bus over de as heen geperst.

Om de dikte in de as diameters op te vullen is hierna de kunstof huls in de messing huls gezet.

Nu de as met vliegwiel en worm wiel monteren in het frame van de tender, dan de motor as in de kunstof huls persen.
Controleer of de as vrij loopt en nergens klemt, nu kan de motor vast gezet worden aan zijn frame.

Nogmaals controleren dat alles vrij loopt.

Het geheel weer dicht bouwen en de lokomotief loopt geruisloos over de baan. :D

Dit systeem kan op diverse Liliput lokomotieven worden gebruikt daar de aandrijving bijna identiek is.

Later meer. ;)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

traxx2837

Hoi Edward,

Bedankt voor de duidelijke tekening. Ik zou wel graag eens de foto(s) zien, want om het vliegwiel te verplaatsen tussen de motorsteun en de wormwiel-assteun zit er een driehoekje in de weg ! Ook ziet het chassis er daar wat hoger uit als achteraan.
Of heb je dit bijgewerkt / gefreesd ?
Ik had ondertussen reeds een hele tijd een BR 45 van (het vroegere) Liliput liggen met hetzelfde probleem, maar na demontage blijkt het vliegwiel veel dikker te zijn dan bij jouw BR 18. Het tussen beide steunen plaatsen kan hier dus niet. Het vliegwiel inkorten zal waarschijnlijk wel balanceer-problemen meebrengen.

Dirk

3rail

Hallo Dirk.

Ik zal van het weekeind proberen om het geheel op de gevoelige plaat te zetten.

Groeten Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

SirGresley

Zoals ik zie zijn de assen van de tender vast in een blok, gaat ie dan nog goed door de bochten?
Ik heb ooit een belgische 25 van liliput gehad en die heb ik van miserie weggedaan omdat ie niet goed door de bochten ging!  :P
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

traxx2837

Hallo Bert,
Je bedoelt de NMBS 26 050 , Liliput kataloognr 52 90. Deze loks hebben zelfs 5 assen in een star chassis, maar de assen zijn zijdelings verschuifbaar om door onze (te) kleine bogen te lopen. Het probleem bij deze loks zit in de kortkoppeling tussen de lok en de tender die dikwijls blijft haken aan het schuifstukje dat de beide ladders onder de cabine verbindt. In het model van de 4-assige kuiptender staan de assen nog verder uit mekaar dan bij de S3/6-tender van de foto. Dit geeft geen problemen.

groeten,
Dirk

3rail

Zoals beloofd hier de foto's van de tender.

Het is inderdaad zo dat de assen redelijk wat ruimte hebben in het frame.
Vooral het eerste loop wiel kan in het frame 1,5 mm naar links of rechts, wat er voor zorgt dat de tender normaal
door de bochten kan.



Hier de tender vanaf de zijkant, zoals je ziet staat het vliegwiel bijna tegen het lagerblok aan.
Door deze hier naar toe te brengen kreeg ik meer lengte om de messing bus over de as te steken.



Hier nogmaals,maar dan van boven af.
Het zwarte kapje drukt 2 bronse lagers op zijn plaats.
De achterse heb ik er af gehaald, deze drukte de as er iets scheef in waardoor het spul vast kwam te zitten.



Door de gaten waarmee de motor vast gezet word op de tender iets uit te boren naar 2.5 mm, heb je iets meer speling
om het geheel in lijn te krijgen.
Ook nu weer doormiddel van passen en proberen het geheel zo soepel mogelijk te laten draaien.
Dit doe ik met een kleine gelijkstroom trafo die ik dan aansluit op de motor.

Hopelijk word het nu een stuk duidelijker.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

traxx2837

Hallo Edward,

Alleszins bedankt om zo snel en duidelijk de foto's van je aandrijving-ombouw te tonen.
Maar je hebt mij toch even in verwarring gebracht. Ik dacht eerst dat je het vliegwiel conisch had afgedraaid, op de vorige foto's was het cilindrisch!!
Bij nader toekijken zag ik dat dit een heel ANDER chassis is (niet alleen een rood ipv een zwart) maar vooral dat de afstand tussen het lagerblok van het wormwiel en de motorsteun veel groter is dan op het zwarte chassis. Het (conische) vliegwiel zat daar al en je hebt het dus opgeschoven om meer plaats te krijgen voor de starre koppeling.
Ik heb even mijn Liliput stuklijsten nagekeken en inderdaad is het rode chassis van de S3/6 (BR18.4) en het zwarte voldoet aan de afbeelding van de BR 12 (ex 214 ÖBB) Hier zit het vliegwiel niet tussen de steunen, maar achteraan.
Die vervelende koppeling met speling vindt je ook nog op de (oude) BR 05 en de BR 45. Ook beide met vliegwiel achteraan.
Het is dus enkel bij de S3/6 (BR18.4) dat het vliegwiel tussenin zit en de afstand zo groot is!!
Nadien heeft Liliput de aandrijvingen gelukkig zonder koppeling uitgevoerd op de BR 52, BR 42 en BR 18.3

Succes met je verdere ombouw van de 18 451.

Groeten,
Dirk

3rail

Hallo Dirk.

Graag gedaan, misschien kun je nu ook je 18.4 gaan aanpassen. ;)

Inmiddels zijn er een paar hand relingen op het lokhuis verschenen, deze ontbraken.
Ook heeft ze een nieuwe kleur gekregen, ze is mat zwart geworden.
Dit toon ik later, ze droogt nog.

Toch ga ik ook nog de vuurkist verbreden, deze vind ik nog al van de smalle. :-\

Foto's van haar verschijnen later.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

Na een nachtje de tijd gehad te hebben om te drogen is dit het resultaat.

Natuurlijk is het allemaal nog een beetje zwart, maar daar komt gaande weg wel verandering in.





Straks de vuur kist verbreden aan de binnen zijde.
Dat doen we met een stukje styreen van 1 mm dikte.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

loebaske