Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Roco 2017 Neuheiten PDF

Gestart door eve, 11 januari 2017, 16:38:27 PM

loco

Bij een aantal wagens zijn de deuren vervangen. Maar bij een groot aantal wagens ook weer niet. Dit zijn oorspronkelijk 100% Belgische wagens waarvan in de jaren 1980 een groot aantal verkocht zijn aan de DDR. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom Roco ze gemaakt heeft. Wel jammer dat zij er nog niet aan gedacht hebben om ze in tijdperk IV uit te brengen. Ik meen ook de reden hiervan te kennen. Van de eerste en de tweede productie in 2007 (één wagen) en 2008 (set met twee) zijn er nauwelijks modellen verkocht. Blijkbaar bestond er toen geen interesse en heeft Roco de wagen in de ijskast geplaatst. Misschien eens een dossier opmaken en foto's doorsturen naar Roco en ze proberen te overtuigen de wagens te maken in tijdperk IV. Wie is eigenlijk de vertegenwoordiger voor Roco voor de Belgische markt?

mark7758

Importeur is er niet echt.
Maar ideen wordt vaak al door winkeliers gemeld.
En ik weet dat men soms de fora naleest.
Ik zal het idee Roco nmbs type E tijdperk IV ook melden.
Zie ze vrijdag's op nurnberg.  En wie weet meldt Luc het ook al. :-)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

stevend

a ha , je mag ze ook eens vragen wanneer de heruitgave van de Dd4s bagagewagon ( ref : 45101 groene livrei ! ) van den SNCF gepland staat .
Die gaan op e-bay torenhoog !! En kan die wel gebruiken  ;D

GDE


Na de extra info en foto van Peter ben ik eens gaan kijken naar mijn bakwagens en deze lijkt me dezelfde wagon als die in tp 3 . Of mijn wagon nu tp 4 of late tp 3 is zou ik nu niet weten ? Van zodra er een klein B logo op staat denk ik dan tp 4 maar blijkbaar is dit niet altijd zo . Is dit  te herkennen aan de nummers ? Op het doosje staat ook niks van referentie . Op de foto die Peter plaatste is de wagon voorzien van een remplatform . Zou toch niet mis zijn een model daarvan in HO  ;) nu moet ik Peter gelijk geven dat we in het verleden al heel wat nmbs materiaal hebben gehad van roco aan schappelijke prijzen . Wat betreft die set met 2 bakwagons die roco had uitgebracht was me dunkt een set met een bruine en een groene waarvan er iets niet klopte met die groene versie . Zou eventueel kunnnen verklaren waarom die ook niet zo goed verkocht werden .

Metpetergaathetbeter

in die laatste stelling zal ook de reden liggen van de weinige interresse, voor 't zelfde geld had het even goed een goede uitvoering kunnen zijn ! :-\

loco

CiteerWat betreft die set met 2 bakwagons die roco had uitgebracht was me dunkt een set met een bruine en een groene waarvan er iets niet klopte met die groene versie . Zou eventueel kunnen verklaren waarom die ook niet zo goed verkocht werden .

De groene versie heeft inderdaad nooit bestaan. Deze wagens werden immers vanaf 1956 geleverd en dan was bruin de nieuwe kleur met een zevendelig nummer. Jouw foto toont een wagen met het UIC nummer dat omstreeks 1964 werd ingevoerd en ook een letteraanduiding heeft 'E' met een punt ervoor geplaatst.
In 1964 kregen ze de nummers 01 88 501 4000 tot 8499. Jouw wagen hoort daar ook bij. Dus in tijdperk III.

Ik denk niet dat de kleur bepaald heeft dat er minder van verkocht zijn omdat de geschiedenis van deze wagen ook niet altijd even duidelijk is. En groen is een verleidelijke kleur om te kopen naast al dat bruin. Ik denk dat het tijdperk dan meer meespeelt.

GDE

Bedankt Peter (loco) voor deze uitleg wat betreft de nummering . Waar zou dan het verschil zitten met het tijdperk 4 in de opschriften/ nummering ? Ik doe tp4 vanaf 1971 tot 1975 , heeft mijn wagon dan de verkeerde / te oude opschriften ?

loco

Goeie vraag. Daarvoor heb ik even terug in mijn boeken moeten kijken. Ik dacht aanvankelijk dat ze in 1971 opnieuw genummerd werden, maar dat is niet waar. De eerst volgende nieuwe UIC nummering op goederenwagens werd doorgevoerd in 1980. Het enige verschil dat ik zou kunnen zien is het weglaten van het punt voor de letteraanduiding, maar dat lijkt mij een onbenullig detail. Hieruit zou je kunnen besluiten dat jouw wagen even goed in tijdperk IV kan rijden.

Sicco

#23
Tijdperk IV start globaal gezien met de invoering van computernummers, hoewel deze op goederenwagens al vanaf medio jaren zestig werden aangebracht en we eigenlijk rond 1970 beschouwen als start voor tijdperk IV. Maar tijdperkindeling is nooit bedoeld voor een al te strakke scheiding. De wagen op de foto is dus hele precies gezegd inzetbaar eind tijdperk III en de eerste helft tijdperk IV.
Goederenwagens werden inderdaad vanaf 1980 grotendeels vernummerd en waar van toepassing van nieuwe typeaanduidingen voorzien.

GDE

Super , Bedankt mannen voor de uitleg . Zit in toch goed met deze wagons voor begin jaren 70  :D

Herwig

#25
>   PeterVG over de  nieuwe H0-Villach/Linz-wagentjes van  Roco/Artitec:
     Reactie #174 Gepost op: Vandaag om 00:00:08 »   ( in rubriek  "MSM-actie 2017" )
Citaat:
" De nieuwe Villach wagens in Belgische versie zijn een mooi voorbeeld. Ik had vertrouwen dat Roco een correct beschriftte wagen zou afleveren. Helaas, zonder meerkost had dit gekund maar nu dus weer niet.
Mocht er belangstelling zijn. De tandem Artitec/Roco kan mogelijk deze lapsus recht zetten met correcte wagens als MSM actie. In de fotoverzameling van Fernand Maes zitten wel een paar bruikbare fotos als inspiratie. Als daar belangstelling voor is ga ik op zoektocht. De NMBS was nogal creatief met deze wagens ".

>   Als Luc D.  nog even bij Roco zou langsgaan in Nürnberg ?

PeterVG

Herwig
Luc zal dat wel willen doen maar niet met lege handen.
Dus heb ik eerst nog heel wat opzoekwerk en dat tover ik niet zo snel boven tafel.
Voorlopig heb ik geen tijd om een dossiertje samen te stellen.
Als de heren dat later via email willen ontvangen dan lijkt me dat handiger.

Herwig

#27
aan PeterVG,                                                     03febr17,

Als Roco nu reeds door MSM er attent wordt op gemaakt dat de H0-wagenbeschrifting nog correcter kan,
wacht Roco zeker-en-vast nog even met het uitleveren van de definitieve H0-Villach/Linz-wagentjes.
Of is dit te optimistisch ?

'k Heb ergens in een schuifje enkele (mooie) oude Liliput-versies van dit type planken open wagentjes.  Was die beschrifting juister ?
( groen en bruin, NMBS tijdperk 3b met grote B...)

itchy

Iemand al enige info mbt nummer van de lok reeks 20 in tp V-VI (cat nr 73468) door Roco aangekondigd voor oktober 2017?
(http://www.roco.cc/fr/product/237434-sncb-0-2-1-0-0-002/products.html)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

loebaske

brengen ze weer een reeks 20xx op de markt?