Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Quizke : waarvoor gebruik ik dit toestel ?

Gestart door eve, 05 januari 2017, 16:04:37 PM

loebaske


eve

Met dit toestel meet ik dus de weerstand tussen 2 wielen op 1 as.

Eén van de antwoorden kwam dicht bij de praktische toepassing van dit "ding", maar sprak van "stroommeting" en "per wagon". Niet hetzelfde dus.

Normalerwijze zijn DC-assen geïsoleerd. Om een as te detecteren ten behoeve van de automatisatie bij digitale sturing, maakt men een weerstand over de isolatie door middel van weerstandslak of een weerstand. Zo kan er een kleine stroom vloeien : stroomdetectie.
Ik wil dat elke as gedetecteerd kan worden en stel een waarde van 15 kOhm voorop.
Na enkele jaren moeten zeker de weerstanden gemaakt met weerstandslak gecontroleerd worden.
Vooral bij Roco-wielen uit de jaren 80 van vorige eeuw merk ik breuken in de weerstandslaag.
Weerstandswaarden beneden 10 kOhm en boven 20 kOhn of breuken worden bijgewerkt.

Een nieuw bewerkte as :


Meting van een as van een wagon :


Detectie van een breuk ("1x.xx" op de meter wil zeggen >20 kOhm (out of range)) :


4-assige wagons kan ik per as meten.
Als As1=As2 en As3=As4 zijn de rechtse wielen met mekaar en de linkse wielen met mekaar per draaistel verbonden.
Als As1=As2 =As3=As4 zijn alle rechtse wielen met mekaar en alle linkse wielen met mekaar van de wagon of het rijtuig met mekaar verbonden.


Tenslotte nog een foto van de ohmmeter :


Met een ohmmeter (multimeter) gaat het ook. Maar dit is gemakkelijker en die ohmmeter had ik toch liggen.

Erik

loebaske


dani

een dergelijk meetschekelingetje kan je ook makkelijk maken met een kleine Arduino of andere µC .

Gebaseerd op het "spanningsdeler" principe.

1 referentieweerstand  (bvb 10K)  tussen 5V en  analoge ingang
de te meten weerstand tussen  ingang en Ground
en de formule :    Rx =  Rref /  (Vin/Vanaloog -1)

Bij een 5V spanning en een ref van 10K is dit  :     Rx =    10000 /  (5/x-1)


Als je wil kan je meerdere van deze "brugjes" gebruiken op 1 µC en zo een meerpunts meting maken.

Met de waarde van  de ref weerstand kan je de nauwkeurigheid van je metingen bepalen in een bepaald bereik.

Let wel op dat je vast zit aan de "resolutie" van de analoge ingang, dus hoe meer verdelingen (bits) deze heeft, des te nauwkeuriger.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 06 januari 2017, 15:43:36 PM
Eén van de antwoorden kwam dicht bij de praktische toepassing van dit "ding", maar sprak van "stroommeting" en "per wagon". Niet hetzelfde dus.
Niet letterlijk hetzelfde, maar toch wel met dezelfde bedoeling.

pandur

Bedankt Erik,
Dit komt zeker van pas !
mooi gevonden  ;)
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

dani

en dan de vraag van de eeuw :   is er ook een 3rail versie van dit ding voor massadetektie ?

LOL !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

jakke

Knap uitgedokterd. Hier zitten toch knappe koppen tussen .

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

PeterC

Citaat van: dani op 06 januari 2017, 17:40:19 PM
...en dan de vraag van de eeuw :   is er ook een 3rail versie van dit ding voor massadetektie ?

Ook voor drierail kan het interessant zijn als je niet meer weet of het een 2- of 3rail wagon is.  Ik heb er een heleboel waar ik ofwel nog de assen moet vervangen of deze voorzien van een weerstand/kortsluiting.
Groetjes, Peter


jean-luc

Ik ken er niet veel van maar kun je dit niet gewoon met een multimeter uitmeten ?

Klaas Zondervan

Dat kan natuurlijk, maar dit is veel leuker.

eve

Citaat van: jean-luc op 07 januari 2017, 20:27:57 PM
Ik ken er niet veel van maar kun je dit niet gewoon met een multimeter uitmeten ?

Ik schreef dat reeds in reactie #32...
Met de multimeter moet je 2 meetprobes op een bewegend object "prikken". Voor 1 of 2 assen : het gaat, maar...
Dit is veel sneller voor een reeks wagons.

Erik

jean-luc


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw