Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Jacques Ryckmans

Gestart door loco, 04 januari 2017, 11:05:26 AM

loco

In de Gazet van Antwerpen staat vandaag het bericht van het overlijden van Jaques Ryckmans.
De meesten zullen Jacques niet kennen.
Hij had een vulpennenwinkel op de Ijzerleen in Mechelen. Maar daarnaast verkocht hij ook treintjes in een kleine vitrine. Zo waren er 40 jaar geleden nog veel winkels.

De vulpennenwinkel met de treintjes zijn nog een tijdje blijven bestaan.
De verkoop daalde elk jaar zienderogen en Jacques zocht naast zijn winkel naar nieuwe uitdagingen.
Daarom begon hij als vertegenwoordiger voor LIMA en nam hij het initiatief om de reeks 27 uit te brengen, gevolgd door de reeksen 11, 12 en 21.
Hij heeft er duizenden van verkocht.

Enkele jaren later zocht hij zijn toevlucht bij Roco
Hij nam opnieuw het initiatief en liet door Roco de reeks 62 maken.
Opnieuw een succesverhaal. Roco had België ontdekt.
De reeks 29 kreeg een nieuw leven en de reeks 20 volgde wat later.

Naast Roco en Lima is hij ook een tijdje vertegenwoordiger geweest voor Fleischmann.
De laatste jaren (ik weet niet tot wanneer) was hij elk jaar nog te zien op de stand van Piko in Nurenberg waar hij de Belgische vertegenwoordiger voor Piko ondersteunde bij het ontvangen van de handelaars.
Jacques Ryckmans heeft veel betekend voor de Belgisch modelliefhebbers. Hij heeft er stukje van zijn ziel in gelegd en veel modelliefhebbers voor Belgische modellen doen kiezen.

Daarnaast was Jacques ook een echte treinenliefhebber. Hij had een voorliefde voor Amerikaanse modellen. Op zijn zolder had hij een modelbaan gebouwd die ik een aantal jaar geleden ooit eens heb kunnen bezoeken.
Wie ooit in de winkel in Mechelen is geweest, weet dat Jacques zeer kort van stof was. Soms op het randje van brutaal. Maar wie hem beter leerde kennen weet dat hij zeer lieve man was met heel veel zin voor humor en een ongelooflijke vitaliteit. Hij is 87 geworden.
De begrafenis is zaterdag in de kerk in Bonheiden om 10.30 uur.



Gerolf

Ik ken de man inderdaad niet, maar het is duidelijk dat hij wat heeft achtergelaten voor ons. Bedankt, Jacques.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Onbekend, maar dat wil niets zeggen. Er zijn zoveel mensen die onbekend zijn voor mij, maar die wel voor dingen gezorgd hebben waar ik vandaag nog van kan genieten. Alleen daarvoor al moeten we dankbaar zijn.

Sterkte aan de familie.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

marc goovaerts

Ik kende hem van kindsbeen af. Zijn etalage was dé vaste stop tussen de zondagsmis in Sint-Rombouts en mijn grootmoeder in de Lange Schipstraat. En ik herinner me hem spijtig genoeg ook als nogal nors en kort van stof.
Nooit geweten dat hij voor de treintjes zo'n belangrijke figuur was. Mij gaf hij eerder de indruk dat het modelbouwgebeuren iets was dat hij er een beetje tegen zijn zin gewoon bijnam. Dus ging ik wat later voor de N-treintjes naar de Hobbyshop aan de Veemarkt.
Mijn vader was er wel vast klant op voorafbestelling (als hij eens niet tot Huhnerbein trok).
Spijtig dat de manier waarop je je klanten behandelt zo'n verkeerd beeld kan geven...

guydhaese

Citaat van: Gerolf op 04 januari 2017, 11:54:15 AM
Ik ken de man inderdaad niet, maar het is duidelijk dat hij wat heeft achtergelaten voor ons. Bedankt, Jacques.
+ 1 !

Bundesbahnfreak

#5
RIP.  ik ben ook nog klant geweest bij Ryckmans, heb nog verschillende doosjes van Roco en Lima waar de sticker van zijn zaak op hangt. Dit was de tijd waar ge in Mechelen 5(!) winkels had waar ge treintjes kon kopen.  Tenzo-HobbyShop-Christiaens-Ryckmans en nog een klein winkelke waarvan de naam me ontsnapt.  Niet te vergeten dat in de plaatselijk grootwarenhuizen (den Bazar) ook nog Lima en Jouef te krijgen was! Waar is de tijd.  En inderdaad Jacques zaliger was een soms een nors man, ik zie hem nog staan met zijn kortgeschoren haar en zijn witte stofjas.  Helaas mooie herinneringen.
Na het sluiten van zijn winkel heb ook vernomen dat hij als vertegenwoordiger begonnen was.

tufken

Vroeger kwam ik ook regelmatig bij Jacques als ik in Mechelen was, RIP Jacques ...

" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "