Modelspoor, andere schalen dan H0 > Schaal Z

Marshland Rail Road

(1/25) > >>

mahtoska1:
Na lang twijfelen, heb ik besloten om mijn nieuw project hier op het forum te plaatsen. Na jaren bedreven te zijn in Zwitserse en Duitse spoor Z banen heb ik besloten om het eens over een andere boeg te gooien. Ik blijf Z echter wel trouw, maar het land wordt Amerika. Voorlopig zal ik geen grote baan bouwen maar eerder een diorama waarin een trein passeert.  Amerika is echter groot. Ik heb mijn keuze dus moeten beperken.  Ik heb dan ook gekozen voor een typisch landschap in de staat South Carolina. In deze staat, die aan de oost kust van Amerika ligt, heb je veel “marshland” in de kustgebieden. Als je “marshland” vertaalt in Google vertaler, krijg je moerasland. En dat is wat ik wil gaan uitbeelden. Een trein door het moerasland van South Carolina. Vandaar ook de naam van het diorama “Marshland Rail Road” of MRR. (afkortingen van spoorwegmaatschappijen zijn zeer populair in Amerika)
Om je een idee te geven hoe marshland er uitziet, moet je maar eens de term “marshland” ingeven in Google afbeeldingen.
Bedoeling is om een diorama te bouwen waar ik nieuwe technieken kan uitproberen of technieken die ik in vorige banen heb toegepast te verbeteren.

Dit is het plan.

Het diorama is zo opgezet dat het later kan gebruikt worden om aan te sluiten met andere Z banen of diorama’s, zoals de forum baan maar dan in Z. Zoals je kan zien is het grondvlak geen rechthoek maar  een trapezium. Dit om te vermijden dat de 2 sporen evenwijdig met de voorste rand liggen.  De breedte van het zichtbare gedeelte is 330mm. De diepte gaat van link naar recht tussen +/- 200mm en +/- 300mm. Bedoeling is ook dat de achtergrond gebogen wordt. De tekeningen van de “module bakken” zal ik later plaatsen. (Misschien zijn er hier wel mensen geroepen om ook een diorama te bouwen. Het zou dan handig zijn dat deze kunnen aansluiten op elkaar) Ik hoop ook om later met dit diorama naar beurzen en tentoonstellingen te gaan. Maar dit zien we later wel. (Ik weet dat organisatoren van evenementen nogal sceptisch staan om Z diorama’s/banen te tonen.)
De twee grote maatschappijen die in South Carolina actief zijn, zijn NS (Norfolk Southern) en CSX (Chessie Seaboard, X is niet duidelijk wat het betekend, ik heb verschillende verklaringen gevonden). Bedoeling is om van elk van deze maatschappijen 1 goederen trein te laten rijden door het diorama.
Naar planning toe heb ik geen idee wanneer het diorama toonbaar wordt. Ik had gedacht om dit voor te stellen op de club tentoonstelling van “Charleston Area Model Railroad Club” (http://www.chamrc.com/) in het najaar van 2017 in Charleston. We zien wel.

De eerste wagens heb ik onder de kerstboom gevonden. Deze zijn van American Z line (AZL) http://www.americanzline.com/.

Alle opmerkingen en goede raad zijn welkom.

Hier nog een sfeer foto hoe de brug in het landschap past.

Michiel:
Leuk klein diorama. En zo blijf je bezig. Grappig is ook dat nummer 1 op de lijst van decorelementen "aligator" staat.  ;D

Zamateur:
Geweldig idee.
Ik genoegen te kijken.

SuSke:
Verblijd ons met je modelbouwkunsten Pieter.
Ik kijk er naar uit om iets moois te zien verschijnen in deze schaal.

Gerolf:
Ik kijk uit naar je vorderingen, man. Heel leuk thema  8)
Z lijkt me meer een schaal voor een baan dan voor een diorama, maar misschien droom je ook van uitbreidingen  ::)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie