Overstappen van AC naar DC

Gestart door Dirk, 02 januari 2017, 17:28:56 PM

Dirk

Heren,
na een 15tal jaar met AC gespeeld te hebben, een 5tal banen gemaakt en met koploper gespeeld ben ik AC grondig beu.
Dat vervelende geratel van de sleper over de puko's is de reden waarom mijn treinen al 2 jaar in de dozen staan en mijn baan stil ligt. Telkens ik een DC baan hoor ben ik jaloers op het feit dat die loks zo zacht rijden, geen geschuur, geen geratel gewoon het geluid van de wielen over de sporen. Ik heb ondertussen een 30 tal loks, die moet ik dan weg doen, en ongeveer 200 meter rails, C en K die ook nutteloos zijn, maar daar heb ik vrede mee, nu liggen de loks in de kast en de sporen verzamelen stof. Maar wat ik me afvraag, al die digitale en elektronische componenten, zijn die ook nutteloos? De bezetmelders waarschijnlijk wel, maar de wisseldecoders, zowel Viessman als Littfinski, de seindecoders van Rosoft, de Loconet spullen van Rosoft, is dat compatible?
Wat me voorlopig tegenhoudt is de techniek, bij AC is de terugmelding een fluitje van een cent en keerlus problemen zijn me onbekend, daar moet ik nog veel leren.
Ook 1 van de redenen is de prijs van AC spullen, ik wil op mijn nieuwe baan werken met flexen en slanke wissels, en ik weet dat die veel goedkoper zijn en dat er veel meer mogelijkheden zijn dan van Marklin.
Ik zou van nul weer willen beginnen, eerst met een testovaal en enkele loks zodat ik de electronica een beetje onder de knie krijg. Vooral de bezetmelding daar snap ik na 15 jaar massadetectie geen reet van, hoe ingewikkeld is dat eigenlijk?
Ik heb net op de site van Rosoft gekeken, keuze genoeg, maar welke moet ik nemen? Ik ben er ondertussen ook al enkele uit, en de techniek heeft niet stil gestaan. De wissels zou ik met servo's sturen, maar weet nog niet welke het gemakkelijkst zijn om te bouwen.... Samengevat, de bomen en het bos....
Mijn eerste grote taak is om de bestaande baan af te breken en een inventaris maken van alle spullen die ik ga verkopen en dan van nul starten.
mijn vraag is nu om wat hulp te te krijgen zodat ik weet wat ik als eerste aanzet moet aanschaffen. Ik zou Loconet van Rosoft willen gebruiken. Dus welke bezetmelders en indien nodig wisseldecoders, op de testbaan ga ik gewoon motoren gebruiken.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Metpetergaathetbeter

tegenwoordig een mode je outen als DC rijder !  ;D ;)

Ben

Dirk,

Je huidige bezetmelders voor massadetectie kun je behouden. Rosoft heeft SD16 printjes, daarmee worden het bezetmelders op basis van stroomdetectie. Neem even kontakt op met Wim Ros RoSoft en laat je adviseren. http://www.rosoft.info/SD16.html

De overige decoders (wissel, sein etc.) kun je gewoon opnieuw inzetten op je 2rail baan.

Goed keus overigens overstappen naar 2rail. Een aantal jaren terug ook gedaan en nooit geen spijt van gehad. Marklin materieel verkocht, materieel van andere merken is vaak eenvoudig om te bouwen.

Gr, Ben.

Freek

Je rollend materiaal kan je eventueel ook ombouwen naar 2rail.

willem22

Misschien verstandig om je centrale even te vermelden.

willem.
 

Ben

Want....?

Het maakt voor een centrale echt niets uit of je treintje op 2rail of 3rail rijdt. ;)

Gr, Ben.

Snobby Crash

Hey Dirk,

Ik ben ook een zowel 2 als 3 rail rijder... Allee het is te zeggen ik
rij eigenlijk 2 rail ! Maar zoals je in je intro al zelf geschreven hebt, bij
je Marklin rails ben je gebonden aan de korte wissels.. Krappe bogen en
sporen die vaak onnatuurlijk ver uit elkaar liggen... Laat ons maar even zwijgen over
het geluid van de sleper, daar moet je van houden of niet.
Inderdaad met twee rail kan je je baan meer natuurgetrouw maken en zijn felxrails
vrij eenvoudig te plaatsen.

Ik denk zoals reeds hierboven beschreven je bijna alles kan hergebruiken, het grote verschil
is dat marklin massa detectie heeft, en 2-rail stroomdetectie. Op dit gebied is marklin dan wel
een pak beter omdat elke wagon gedetecteerd wordt ! Bij stroomdetectie enkel de wagons die
binnenverlichting hebben of een weerstandje over de as.

Al bij al moet je voor jezelf de keuze maken ! Sommigen zweren bij Marklin, anderen
vinden Marklin dan weer te veel lijkend op een treintje speelgoed...

Geert

Dirk

Citaat van: Freek op 02 januari 2017, 17:42:40 PM
Je rollend materiaal kan je eventueel ook ombouwen naar 2rail.

hoezo, ook de locs? Ik heb toch wel wat verzamelstukken die ik niet zo dadelijk kwijt wil.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Freek

Het hangt er altijd van af hoeveel moeite en geld je er voor over hebt.
Als eerste moeten de assen vervangen worden door DC assen. Voor wagons is dat meestal geen probleem, bij locs is het een paar andere mouwen.
Bij sommige locs kan je zo uit de handel een vervangende assen vinden, voor andere moet je er misschien zelfs op maat (laten) maken. In sommige gevallen kan je zelf de assen aanpassen.
Het sleep contact onderaan wordt verwijderd en er moeten dus ook andere contacten op de assen komen. Als je een beetje handig bent is dat vrij goed te doen.
Indien de locs al gedigitaliseerd zijn moet er normaal gezien verder niets meer veranderen. Als ze nog analoog zijn moet de motor vervangen worden.
Maar daar heeft bv ESU een hoop oplossingen voor.

Dirk

@ Freek,

De wagens is idd geen probleem, voor de meeste heb ik gelijkstroom wielen, maar aan de loks ga ik die veranderingen niet doen, dat is me toch wat te bewerkelijk, als ik daar geen DC modellen van vind is het jammer maar helaas.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Freek

Ik zou zeggen, bekijk het eens, misschien valt het voor sommige goed mee.
Misschien kan je gelijkaardige DC modellen zoeken en de kappen over zetten?

PietB

Citaat van: Ben op 02 januari 2017, 18:51:39 PM
Het maakt voor een centrale echt niets uit of je treintje op 2rail of 3rail rijdt. ;)
Mwah als het een mobile of central-station is toch wel een beetje dunkt mij.
Ik geloof niet dat alle apparatuur uit Göppingen allemaal DCC praat.

grt Piet

Klaas Zondervan

Die apparatuur hoeft toch geen DCC te praten? Op 2-rail kan je ook met Motorola werken, de meeste moderne decoders verstaan beide talen.

Dirk

Ik heb een IB, ik dacht dat het duidelijk was omdat ik vermelde dat ik Loconet van Rosoft heb. Het is weliswaar een IB van de eerste generatie, maar die doet het nog prima.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Dat je een IB hebt was niet direct duidelijk. Loconet is een bedenksel van Digitrax maar zit ook op apparatuur van andere fabrikanten.
De IB praat zowel DCC als Motorola, en ook nog Selectrix, hoewel de kans dat je dat gaat gebruiken zeer klein is. Je hebt dus een ruime keus uit typen decoders.