Zoemende ESU decoders

Gestart door Belgaboy, 29 december 2016, 15:51:19 PM

B_Modelbouw

Weet je in welk frequentiebereik de toon ligt ? Kun je zo misschien verder zoeken (ev. met scoop) naar de signaalbron.

Enkele jaren geleden hadden we een gelijkaardig probleem op het werk... een nieuw datacenter werd in gebruik genomen en werd bijna zot van de hoge fluittoon. Probleem lag hem hier in de vele elektronisch voedingen van computer materiaal, de airco's en de nieuwe led verlichting die ook elektronisch wordt aangestuurd... een simpel RC filtertje bracht de oplossing. Resonantie van EMC vervuiling van de verschillende delen onderling.

Ik heb een zeer gevoelig gehoor, gelukkig neemt dat af met ouder worden ... ook met loc decoders zet ik alle toeters en bellen die niet gebruikt worden uit en plaats zelfs de frequentie van de lastregeling op 40kHz ...

Succes met je zoektocht
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


loebaske


Led verlichting geeft storing op het radio signaal (hier thuis met antenne) misschien wel ook zoiets...
Is kl***e en weet ook niet wat aangedaan...

Belgaboy

Citaat van: Freek op 30 december 2016, 22:06:02 PM
Je zou inderdaad verwachten dat ESU decoders feilloos zouden werken met ESU centrale, ...
Maar aangezien ze blijkbaar weten hoe het komt zou je wel verwachten dat ze het zouden oplossen?

Volledig akkoord, als het al zo'n zeven jaar aansleept wordt het wel eens tijd dat er een oplossing komt.
Is het niet voor alle decoders dan toch zeker voor de decoders uit eigen huis!
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Ben

Het probleem is exemplarisch Patrick: niet alle Esu decoders kennen dit probleem. Ik heb er 2 of 3 die dit hebben van de ongeveer 50 stuks. Het beste is de decoder inruilen door garantie te claimen bij je handelaar.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Het probleem kan wel exemplarisch zijn, maar als het al 7 jaar bestaat zou je verwachten dat ESU allang heeft uitgezocht waar het door komt. Ik kan me nog steeds niet voorstellen welk onderdeel van een decoder geluid kan geven. Of zit er soms een antennespoel in voor de Railcomverbinding?

Ben

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 december 2016, 13:35:28 PM

Ik kan me nog steeds niet voorstellen welk onderdeel van een decoder geluid kan geven.


Esu zegt, ik citeer: "Singende Transistoren und Piezoeffekte bei Kondensatoren."

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Dat lijkt me een  fantastische verklaring. Ik heb in mijn leven al heel wat elektronische schakelingen gebouwd, maar nog nooit transistors en condensatoren horen zingen.

B_Modelbouw

Wat is dan een Transistor-radio ?  ;D ;D ;D

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Ben

In ieder geval komt het zoemende geluid uit de decoder, daar is een ieder het wel over eens. En als MFX en/of RailCom wordt uitgezet in de decoder is het weg.

Dus wat zou het geluid dan voortbrengen Klaas?

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Dat zou ik wel willen weten.

Olivier77

Een goede avond,

Ik had het ook onlangs opgemerkt bij een Acme Traxx 2835. Zit een Esu decoder in (ik denk een Esu/Roco versie).
Heel duidelijk hoorbaar gezoem.
Deze namiddag Railcom uitgezet in de Ecos en weg gezoem.
Er is dus ergens wel een "fout"probleem" in sommige Esu decoders.
Mvg

Olivier 77


3rail, Krails, Ecos2, Koploper